۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۵۸
کد خبر: 82951408
T T
۰ نفر

مدیترانه؛ بزرگترین گورستان پناهجویان جهان

۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۵۸
کد خبر: 82951408
مدیترانه؛ بزرگترین گورستان پناهجویان جهان

الجزیره-ایرنا- هر سال هزاران پناهجو خود را به یكی از كشورهای شمال آفریقا می رسانند تا با كمك قاچاقچیان انسان، از راه دریای مدیترانه به یكی از كشورهای اروپایی بروند اما این سفر كه عموما با قایق های غیر استاندارد انجام می شود، پرخطر است و طی سال های اخیر هزاران نفر جان خود را در این راه از دست داده اند.

به گزارش ایرنا، بسیاری از این مهاجران به دلیل شرایط نابسامان اقتصادی وامنیتی كشورشان و همچنین به دلیل جنگ و قحطی، خطرات مهاجرت را به جان می خرند و خانه و كشورشان را ترك می كنند اما در این میان برخی نیز تحت تاثیر جاذبه های پر زرق و برق و تبلیغات نادرست، به امید داشتن زندگی بهتر و زندگی در رفاه و آسایش راهی كشورهای اروپایی می شوند و تصور می كنند آنجا برای آن ها زندگی توام با رفاه و آسایشی تامین می شود.

**لیبی مهم ترین ایستگاه اعزام مهاجران در شمال آفریقا

این روزها لیبی به دلیل فاصله كم با كشورهای اروپایی و نبود حكومت قدرتمند مركزی در آن، مركز تجمع پناهجویان آفریقایی و همچنین مهاجرانی از كشورهای آسیایی شده است كه سودای اقامت در اروپا در سر دارند و با توجه به اینكه آن ها از راه های قانونی نتوانسته اند خود را به یكی از كشورهای اروپایی برسانند، از راه دریا و با پرداخت پول به قاچاقچیان انسان تلاش می كنند خود را به آن طرف آب و به اصطلاح به بهشت برسانند غافل از اینكه آنجا كسی روی خوش به آن ها نشان نمی دهد و جدا از این دریا هم بسیار بی رحم است.

**بیش از 700هزار پناهجو در لیبی به سر می برند

سازمان بین المللی مهاجرت اسفند ماه گذشته اعلام كرد بر اساس آمارهای موجود، 704 هزار مهاجر غیر قانونی از 40 كشور مختلف در لیبی به سر می برند و این در حالی است كه جمعیت لیبی كمتر از هفت میلیون نفر است.
بر اساس این گزارش، 63 درصد از پناهجویان در لیبی از اتباع كشورهای واقع در جنوب صحرای آفریقا، 29 درصد از شمال آفریقا و هشت درصد از آن ها از خاورمیانه و كشورهای آسیایی هستند.

**طی 17 سال گذشته 33هزار نفر در دریای مدیترانه غرق شده اند

سازمان بین المللی مهاجرت اواخر سال 2017 میلادی اعلام كرد بر اساس آمارها و گزارش های موجود، از سال 2000 تا 2017 میلادی بیش از 33 هزار نفر از پناهجویان كه تلاش می كردند خود را به اروپا برسانند، در دریای مدیترانه غرق شدند كه بدین ترتیب دریای مدیترانه به عنوان یك منطقه مرزی شاهد بیشترین مرگ و میر در جهان بوده است.
البته باید گفت روند عبور مهاجران از دریای مدیترانه به سمت اروپا از سال 2011 میلادی و پس از سرنگونی نظام «معمر قذافی» شتاب قابل توجهی یافته است زیرا قبلا مرزهای دریایی این كشور تحت كنترل دولت مركزی لیبی بود اما با سقوط نظام قذافی، نوعی حكومت ملوك الطوایفی در لیبی به وجود آمد و حتی برخی گروه های مسلح فعال در لیبی نیز به قاچاق انسان متهم شده اند.

** طی 6 ماه گذشته حدود 800 پناهجو در دریای مدیترانه جان باخته اند

سازمان ملل متحد می‌گوید كه از آغاز سال جاری میلادی ٧٨٥ مهاجر غیرقانونی جان خود را از دست داده‌اند اما به نظر می رسد شمار قربانیان بسیار بیشتر باشد زیرا كمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل اول تیر به نقل از مهاجران نجات یافته در دریای مدیترانه اعلام كرد، طی چند روز گذشته 220مهاجر كه می خواستند خود را به كشورهای اروپایی برسانند، در دریای مدیترانه و نزدیك سواحل لیبی غرق شدند.
چند هفته پیش نیز یك قایق حامل مهاجران در نزدیكی سواحل تونس غرق شد كه در اثر آن بیش از 70 نفر جان خود را از دست دادند.
از سوی دیگر گارد ساحلی لیبی نیز اول تیر از نجات 301مهاجر آفریقایی كه سوار بر دو قایق بودند و موتور های آن از كار افتاده بود، خبر داد.ایوب قاسم » سخنگوی گارد ساحلی لیبی در این خصوص گفت، سه نفر از این مهاجران زن و 46 نفر كودك و مهاجران از 12 كشور آفریقایی بودند.
این آمارها نشان می دهد شمار قربانیان در دریای مدیترانه بسیار بالاتر از ارقام اعلام شده است و البته هر ساله شمار زیادی از پناهجویان در دریای مدیترانه جان می بازند بدون اینكه كسی اجساد آن ها را پیدا كند و این گونه جزو مفقودان به شمار می روند.

**میهمانان نطلبیده و تلاش برای فرستادن آن ها پشت در

خبرگزاری آسوشیتدپرس چند هفته پیش در گزارشی در این خصوص نوشت: به تازگی یك كشتی نجات خصوصی كه ٦٢٩ پناهجو را از دریا نجات داده بود، اجازه پهلوگیری در خاك ایتالیا را دریافت نكرد و به سمت جزیره مالت هدایت شد كه خبرها حاكی از آن است كه در مالت نیز با پهلوگیری این كشتی مخالفت شده است.
گروه كمك مدیترانه نیز چندی پیش اعلام كرد در یكی از كشتی‌های این گروه حدود ٤٠٠ نفر از طریق قایق‌های گشتی‌ گارد ساحلی ایتالیا سوار این كشتی شدند. خدمه كشتی نیز ٢٢٩ نفر از افرادی را كه با قایق‌های غیرقانونی تلاش داشتند خود را به خاك ایتالیا برسانند نجات دادند. در این میان ١٢٣كودك و ٧ زن باردار حضور دارند.
این گروه افزود، اكنون این كشتی به‌شدت تحت فشار است چراكه دولت ایتالیا وعده داده كه روند پذیرش در اردوگاه پناهندگان را متوقف كند به همین دلیل اجازه پهلوگرفتن این كشتی را نداده است.

**ایتالیا نخستین ایستگاه ورود مهاجران آفریقایی به اروپا

تارنمای شبكه الجزیره به نقل از «فیلیپ فارگس» گزارشكر سازمان بین المللی مهاجرت نوشت، سال 2017 حدود 161هزار پناهجو و مهاجر از راه دریا به اروپا رسیدند كه 75درصد آن ها به ایتالیا رفته و بقیه به یونان، قبرس و اسپانیا رسیدند و حدود سه هزار نفر نیز در دریا غرق شدند.

**بدرفتاری با پناهجویان

بسیاری ازمردم چه در كشورهای شمال آفریقا مانند لیبی و چه در كشورهای اروپایی، به این پناهجویان به چشم میهمانان نطلبیده و دعوت نشده نگاه می كنند و حتی برخی از آن ها، حضور این افراد را خطری برای جوامع خود محسوب می كنند و در نتیجه عموما دید مثبتی در مورد آن ها وجود ندارد.
رسانه های شمال آفریقا طی چند ماه گذشته گزارش های زیادی در مورد بدرفتاری با پناهجویان در كشورهای مختلف و از جمله اسپانیا منتشر كرده اند.
جدا از این، گفته می شود برخی در لیبی با سوء استفاده از شرایط این كشور و همچنین شرایط بد پناهجویان، اقدام به بدرفتاری به آن ها می كنند و حتی چند ماه پیش گزارش هایی مبنی بر برده داری در این كشور منتشر شد كه البته وجود آن در سطح گسترده تكذیب شد.

**تلاش اروپا برای توقف سیل مهاجران در كشورهای شمال آفریقا

كشورهای اروپایی تمایلی به پذیرش پناهجویان به ویژه پناهجویان آفریقایی ندارند و به همین دلیل گشت های ساحلی و دریایی خود را تقویت كرده اند و سعی می كنند به هر روش ممكن مانع ورود مهاجران و پناهجویان به خاك خود شوند.
جدا از این، كشورهای اروپایی پیوسته نشست هایی با مقام های كشورهای شمال آفریقا در خصوص این پناهجویان برگزار و تلاش می كنند آن ها را قانع كنند كنترل بیشتری بر مرزهای دریایی خود داشته باشند و مانع سرازیر شدن سیل مهاجران غیر قانونی به سمت اروپا شوند یا حتی در خاك خود اردوگاه هایی برای نگهداری آن ها ایجاد كنند.
«احمد اویحیی » نخست وزیر الجزایر چند روز پیش با انتقاد از سیاست مهاجرتی كشورهای اروپایی گفت، الجزایر نمی تواند نقش سپر محافظتی مقابل سیل مهاجران به سمت اروپا را ایفا كند.
شكی در این نیست كه این روزها مساله پناهجویان و مهاجران غیر قانونی تبدیل به یكی از مهم ترین دغدغه های مقام های اروپایی و همچنین كشورهای شمال آفریقا تبدیل شده است، این مساله نتیجه اوضاع نابسامان امنیتی و اقتصادی بسیاری از كشورهای منطقه به ویژه كشورهای افریقایی است و تا زمانی كه مشكلات این كشورها به پایان نرسد، امیدی به قطع شدن سیل مهاجران نیز نیست اگر چه می توان با تشدید اقدامات امنیتی عرصه را بر آن ها سخت كرد تا به راحتی نتوانند میان كشورهای مختلف جابجا شوند اما این راه حل نهایی نیست و بدین ترتیب باید همچنان منتظر تبعات حضور این پناهجویان در كشورهای مختلف بود.
كشورهای اروپایی و ثروتمند باید به بازگرداندن ثبات و امنیت و آرامش به كشورهای ضعیف كمك كنند تامردم این كشورها ناچار نشوند برای نجات جان خود همه گونه خطر را به جان بخرند تا خود را به اروپا برسانند.
خاورم **2041**1049