۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۳۲
کد خبر: 82897345
T T
۰ نفر

گندم كشاورزان خراسان شمالی در 30 مركز خریداری می شود

۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۳۲
کد خبر: 82897345
گندم كشاورزان خراسان شمالی در 30 مركز خریداری می شود

بجنورد- ایرنا- سرپرست اداره كل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: 30 مركز خرید گندم در این استان برای تحویل گرفتن محصول گندمكاران آماده شده كه برنامه ریزی لازم برای این امور در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، وحیدرضا فریدونی چهارشنبه در نشست خبری اظهار كرد: امسال محصول گندمكاران با 4 درصد افت مفید و 2 درصد افت غیر مفید، علی الحساب به ازای هر كیلوگرم 13 هزار ریال از كشاورزان خریداری می شود.
وی با اشاره به اینكه ثبت نام از گندمكاران و ثبت مشخصات آنان در سامانه مربوط از چندی پیش آغاز شده است خاطرنشان كرد: دولت، محصول گندمكارانی را خریداری می كند كه در این سامانه ثبت نام كرده باشند.
وی گفت: سازمان جهادكشاورزی استان به عنوان متولی تولید، باید گندمكاران را به غله و خدمات بازرگانی معرفی كند و این اداره كل نیز از خرید گندم بدون ثبت در سامانه مزبور معذور است.
سرپرست اداره كل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی و حضور دلالان، مقرر شده تا گندم ها تنها با معرفی جهادكشاورزی خریداری شود.

* كشاورزان مراقب سن گندم باشند
فریدونی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینكه یكی از دغدغه ها در خرید گندم، كاهش كیفیت این محصول به علت سن زدگی است از گندمكاران خواست بجد نسبت به مبارزه با آفت سن گندم حساس باشند.
وی تصریح كرد: محصول گندمكاران با سن زدگی كمتر از 2 درصد، افت قیمت ندارد و بدون كسر قیمت قابل خریداری است و سن زدگی بین 2 تا چهار درصد به ازای هر درصد 250 ریال از بهای هر كیلوگرم گندم كسر می شود.
وی افزود: گندم با سن زدگی بیش از چهار درصد به ازای هر درصد افزایش سن زدگی، 100 ریال به مبلغ مزبور اضافه و از بهای هر كیلوگرم گندم كسر می شود.

* خرید گندم با عاملیت بانك كشاورزی
سرپرست اداره كل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی با بیان اینكه امسال نیز گندم تولیدی كشاورزان به صورت تضمینی و با عاملیت بانك كشاورزی خریداری می شود گفت: از كشاورزان درخواست می شود نسبت به گشایش حساب در بانك كشاورزی اقدام كنند و در صورت راكد بودن حساب، آن را از ركود خارج كنند.
وی افزود: بر اساس تدابیر اتخاذ شده، اعتبار لازم برای پرداخت وجوه گندم به كشاورزان تامین شده و تلاش بر این است كه این وجوه در كوتاه ترین زمان پرداخت شود.
وی خاطرنشان كرد: بانك كشاورزی، دیون خود را با وجوه گندم كشاورزان تهاتر نمی كند از این رو، كشاورزان بابت بدهی خود به بانك كشاورزی نباشند.

* 325هزار تن ظرفیت ذخیره سازی
فریدونی اظهار كرد: ظرفیت ذخیره سازی سیلوهای گندم در استان، 325 هزار تن است كه بخش بسیار زیادی از این ظرفیت، مطابق استاندارد ها ساخته شده است.
سرپرست اداره كل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: براساس پیش بینی های انجام شده، امسال 150 هزار تا 200 هزار تن گندم در استان خریداری می شود.
برداشت گندم از كشتزارهای خراسان شمالی در اواسط خردادماه آغاز می شود و سال گذشته 139 هزار تن گندم در قالب 26 هزار محموله و به ارزش حدود یكهزار و 800 میلیارد ریال از كشاورزان استان خریداری شد.
7185/ 6042