۱۶ اسفند ۱۳۹۶، ۲۲:۰۲
کد خبر: 82855359
T T
۰ نفر
تاكید شورای امنیت بر اجرای كامل آتش بس در سوریه

نیویورك- ایرنا- رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل گفت اعضای این شورا در نشست غیرعلنی خود بار دیگر بر اجرای كامل آتش بس 30 روزه در سوریه تاكید كردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، كارل وان استروم روز چهارشنبه پس از نشست غیر علنی شورای امنیت سازمان ملل متحد كه به درخواست انگلیس و فرانسه برای بررسی چگونگی اجرای آتش بس در سوریه تشكیل شد، در جمع خبرنگاران این مطلب را مطرح كرد.
وی افزود: نشست شورای امنیت با حضور اعضا و مشاركت ویدئویی استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیركل سازمان ملل متحد در امور سوریه برگزار شد.
رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل ادامه داد: اعضای این شورا، نگرانی خود را درباره وضعیت انسانی غوطه شرقی ابراز كردند.
وان استروم اضافه كرد: ما در دوشنبه آینده، گزارشی از دبیركل سازمان ملل درباره چگونگی اجرای این قطعنامه در شورای امنیت دریافت خواهیم كرد.

**تماس مكرون با رئیس جمهوری ایران
فرانسوا دلاتره نماینده فرانسه در سازمان ملل هم پیش از این نشست گفته بود: این نشست به درخواست فرانسه و انگلیس برگزار شد چرا كه رژیم سوریه همچنان به محاصره و بمباران شهروندان خود در غوطه شرقی اقدام می كند.
وی این ادعا را نقض كامل قطعنامه 2401 شورای امنیت دانست و افزوده بود: رژیم سوریه در یك بدبینی شدید در روز دوشنبه اجازه نداد كه مقامات مربوط به كمك های انسان دوستانه، این كمك ها را به مردم برسانند، این پذیرفتنی نیست و باید متوقف شود.
نماینده فرانسه یادآور شده بود: فرانسه بسیار فعال است و در سطح عالی دولت به دنبال آن است كه به تمام طرف های با نفوذ در سوریه برای اجرای این قطعنامه فشار آورد. در این باره رئیس جمهوری مكرون با پوتین، اردوغان و روحانی تماس گرفت.
دلاتره اضافه كرده بود: همان طور كه می دانید وزیر امور خارجه فرانسه هم به ایران رفت و مذاكرات سختی را درباره شرایط سوریه با مقامات ایران داشت.
وی همچنین در اظهارنظری عجیب خواستار مبارزه با گروه های تروریستی در خارج از غوطه شرقی شده بود.

**حمایت از اجرای كامل قطعنامه
اولوف اسكوك نماینده دائم سوئد در سازمان ملل هم اظهار كرد: امروز 11 روز از تصویب قطعنامه آتش بس در سوریه می گذرد و ما بسیار ناامید هستیم از این كه اجرای قطعنامه به طور كامل و كافی انجام نشده است.
وی ادامه داد ما شاهد تداوم حملات هوایی به غوطه شرقی هستیم كه باید فورا پایان یابد. همچنین ما باید به طرف های دارای نفوذ در سوریه فشار آوریم تا این قطعنامه را به طور كامل به اجرا درآورند.
سفیر سوئد اضافه كرد: پیام نشست امروز این است كه قطعنامه اجماعی شورای امنیت باید به طوركامل اجرا شود. فردا باید اقلام پزشكی در امنیت كامل به مردم برسد و می خواهیم تصویری از پیشرفت در این زمینه را ببینیم.
اسكوك ادامه داد: ما اعضای شورای امنیت باید از این مساله حمایت كنیم و منتظریم كه در روز دوشنبه گزارش دبیركل را در این باره دریافت كنیم.
شورای امنیت سازمان ملل متحد در 24 فوریه (11 روز پیش) به اتفاق آرا قطعنامه ای را تصویب كرد كه به موجب آن باید بدون هیچ تاخیری در سراسر سوریه آتش بس برقرار و كمك های انسانی و خدمات بهداشتی به مردم ارسال شود.
تروریست های حاضر در غوطه شرقی با گروگان گرفتن مردم و استقرار در اماكن عمومی همچون بیمارستان ها و مدارس، به مردم اجازه خروج از این مناطق و دسترسی به كمك ها را نمی دهند.
قطعنامه آتش بس 30 روزه، مبارزه با گروه های تروریستی همچون داعش و جبهه النصره را استثنا كرده است. با این حال استفاده تروریست ها از مردم به عنوان سپر انسانی كار را برای مقابله با آن ها و همچنین ارسال كمك ها به مردم دشوار كرده است.
اروپام**1429

سرخط اخبار جهان