۱۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۶:۳۹
کد خبر: 82852508
T T
۰ نفر
ظریف: اروپا، آمریكا را برای اجرای تعهداتش در برجام تحت فشار قرار دهد

تهران - ایرنا - وزیر امور خارجه با بیان این كه اروپا می تواند نقش سازنده تری در حفظ برجام ایفا كند، گفت: اروپا، آمریكا را برای اجرای تعهدات خود در برجام تحت فشار قرار دهد و اجازه ندهد به رغم بدعهدی ها و نقض های خود، خواست های غیر منطقی و غیر حقوقی نیز مطرح كند.

به گزارش ایرنا از مركز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه، ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه كه برای دیدار با مقامات كشورمان در تهران به سر می برد، ظهر امروز -دوشنبه- با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفت وگو كرد.
ظریف در این دیدار ضمن اشاره به موضع اصولی فرانسه و اروپا در خصوص برجام، از برخی رفتارها و اظهارات مقامات اروپایی در اجرای برجام و نیز تاثیر پذیری از فشار آمریكایی ها انتقاد كرد.
وی افزود: برجام به عنوان یك توافق چند جانبه كه اروپا هم در به ثمر رسیدن آن سهیم بود و به گواهی 10 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران كاملا به آن پایبند بود، در حال حاضر دستخوش بازی های غیر منطقی و سیاسی كاری های آمریكایی ها شده است كه اروپا می تواند نقش سازنده تری در حفظ این دستاورد بین المللی ایفا كند و قبل از هر چیز ضمن اجرای كامل تعهدات خود، آمریكا را برای اجرای تعهدات خود در برجام تحت فشار قرار دهد و اجازه ندهد آمریكا علیرغم بدعهدی ها و نقض های خود، خواست های غیر منطقی و غیر حقوقی نیز مطرح كند.
وی افزود: حفظ این دستاورد دیپلماتیك بین المللی باید برای همه ما به یك اندازه مهم باشد و حمایت در گفتار كافی نیست. اگر قرار است جامعه بین المللی تلاش كند یك طرف را راضی به ماندن در توافق هسته ای كنند، این ایران است كه باید راضی شود و نه آمریكا. آمریكا نه تنها در اجرای تعهدات خود بدعهدی نهادینه داشته است، بلكه حتی مانع اجرای تعهدات اروپا هم شده است.
وزیر امور خارجه كشورمان در خصوص تحولات منطقه، به تلاش ها و پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل بحران های منطقه اشاره كرد و افزود: متاسفانه برخی طرف ها اراده ای برای حل و فصل سیاسی بحران های منطقه ندارند. ما فكر می كنیم كه اروپا می تواند دوستان منطقه ای خود را متقاعد به در پیش گرفتن راه حل های سیاسی در این مشكلات و بحران ها كند.
ظریف افزود: اگر اروپا واقعا به دنبال پایان دادن به فاجعه های انسانی در منطقه است می تواند در این زمینه از تبادل نظر با ایران استفاده كند ولی اگر هدف، تبلیغات و یا راضی كردن آمریكاست ما در این بازی وارد نمی شویم.
ظریف در پاسخ به اظهارات وزیر خارجه فرانسه در خصوص توان موشكی ایران، ضمن تشریح مذاكرات برجام و تبیین مستدل این واقعیت كه موضوع موشكی ایران خارج از برجام و حتی قطعنامه 2231 است، تاكید كرد: آمریكا و دیگر كشورهایی كه منطقه ما را با فروش سلاح به انبار باروت تبدیل كرده اند باید این اقدامات را متوقف كنند.
وی اظهار داشت: توان نظامی ایران برای دفاع از كشور و بازدارندگی است و ایران با توجه به تجربه تلخ جنگ تحمیلی آموخته است كه برای دفاع از شهروندان خود به توان بازدارندگی خود متكی باشد.

** اعتقاد راسخ فرانسه برای اجرای برجام
ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این دیدار با یادآوری تصمیم كشورش در احترام به برجام و حفظ و اجرای آن گفت: فرانسه اعتقاد راسخی برای اجرای برجام دارد و اقدام عملی متعدد و گسترده ای برای اجرای آن داشته است كه از آن جمله سرمایه‌گذاری در صنایع خودرو و انرژی ایران و ایجاد اعتبار ویژه برای همكاری تجاری و سرمایه گذاری در پروژه های مشترك در ایران است.
لودریان با اشاره به اراده فرانسه برای تداوم‌ روابط محكم و دوستانه با ایران اظهار داشت: اروپا به ویژه فرانسه متعهد و علاقه مند به اجرای برجام با وجود فشارهای آمریكاست.
وی خاطر نشان كرد: ما در خصوص همكاری های بانكی اقدامات خوبی را شروع كردیم و سرمایه گذاری شركت های فرانسوی در ایران پس از برجام رشد چشم گیری داشته است كه ضمانت های صادراتی و گشایش خطوط اعتباری از جمله نشانه های این همكاری است.
وزیران امور خارجه ایران و فرانسه همچنین در این دیدار در خصوص مهمترین مسائل و تحولات منطقه ای به ویژه سوریه و یمن گفت وگو كردند.
طرفین همچنین بر ادامه رایزنی‌ها و گفت وگوهای سیاسی خود در سطوح مختلف تاكید كردند.
در این دیدار، طرفین در خصوص طیف وسیعی از موضوعات مورد علاقه از جمله روابط دو جانبه، اجرای برجام و بد عهدی های آمریكا، مسائل منطقه ای به ویژه سوریه و یمن گفت وگو و تبادل نظر كردند.
به گزارش ایرنا، وزیر خارجه فرانسه بامداد امروز – دوشنبه - برای دیدار و گفت وگو با مقامات كشورمان وارد تهران شد.
وی در نخستین دیدار خود با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت و گو كرد.
سیام**1751 /1449
۰ نفر