۱۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۱۷
کد خبر: 82823166
T T
۰ نفر
چرخش مواضع آمریكا در قبال پاكستان/ تاكید بر گسترش روابط دوجانبه

اسلام آباد - ایرنا - 'جان سالیوان' معاون وزیر امور خارجه آمریكا در اظهاراتی با چرخش در مواضع واشنگتن در خصوص اسلام آباد گفت كه كشورش از اقدامات پاكستان در مبارزه با تروریسم تقدیر می كند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا در نخستین اظهارات توییتری خود در سال 2018، با متهم كردن پاكستان به پناه دادن به افراطیون خشونت طلب و دروغگویی در این زمینه، تهدید كرد كه كمك های خارجی به اسلام آباد را قطع می كند.
وی در نخستین توییت خود در سال جدید میلادی نوشت: آمریكا از روی بی فكری، ظرف 15 سال گذشته بیش از 33 میلیارد دلار در قالب كمك در اختیار پاكستان قرار داده و آنها با احمق پنداشتن رهبران ما، هیچ چیز جز دروغ و فریب تحویل مان نداده اند.
آنها در قبال مبالغ اندكی، مَامَنی را در اختیار تروریست هایی كه ما در افغانستان شكار می كنیم، قرار می دهند.
البته این اظهارات با واكنش مقامات عالی رتبه پاكستان نظیر نخست وزیر، وزیر امورخارجه و دیگر سران احزاب سیاسی این كشور مواجه شد.
به عنوان مثال، «خرم دستگیر خان» وزیر دفاع پاكستان و از اعضای ارشد حزب مسلم لیگ - شاخه نواز - پس از این اظهارات با محكوم كردن اتهامات اخیر ترامپ اعلام كرد:اگر ترامپ مدعی است كه دولت آمریكا 33 میلیارد دلار به‌ پاكستان كمك‌ كرده، باید فهرست تمامی كمك‌های انجام شده را به طور مستند ارائه كند.
وی ادامه داد:جنگیدن برای تامین امنیت افغانستان درون خاك پاكستان سبب نا‌امنی كشور ما می‌شود و به‌ همین دلیل به‌هیچ عنوان اجازه چنین اقدامی را به آمریكا نخواهیم داد.
وزیر دفاع پاكستان همچنین با اشاره به‌ ظرفیت‌های بالای دفاعی ارتش پاكستان تاكید كرد:هر كس بخواهد برای ما خطر ایجاد كند با وی مقابله خواهیم كرد.
عضو ارشد حزب مسلم لیگ - شاخه نواز-ادامه داد:پناهگاه امن تروریست‌ها در خاك افغانستان وجود دارد و تروریست‌ها از آنجا به مواضع ارتش پاكستان حمله كرده و سبب كشته شدن نیروهای ما می‌شوند.
وی با فوق العاده خواندن عملیات‌های ضد تروریستی ارتش پاكستان گفت:در تمام دنیا نمونه‌ای نخواهید یافت كه بتواند با عملیات نابودی القاعده از سوی ارتش پاكستان برابری كند.
این عضو دولت فدرال تصریح كرد:عملیات‌های ضد تروریستی ارتش تا زمانی كه تمامی تروریست‌ها در پاكستان نابود شوند،ادامه پیدا خواهد كرد.
پس از آن نیز، رهبر حزب مردم پاكستان نیز با واكنش به اظهارات ترامپ گفت:بهتر است ترامپ تفاوت بین وام و كمك‌های انسان دوستانه را یاد بگیرد.
'بلاول بوتو' فرزند بی نظیر بوتو و از فعالان حزبی این كشور با انتقاد از اتهامات ترامپ اعلام كرد: پاكستان مبارزه با تروریسم را به‌دلیل سخنان ترامپ انجام نمی‌دهد بلكه این جزو منافع ملی ما است.
وی با بیان اعلام موضع منفی حزبش در خصوص اتهامات اخیر ترامپ به پاكستان مدعی شد:در پاكستان تنها حزب مردم است كه مبارزه صحیح با تروریسم و آمریكا را تجربه كرده است.
رهبر حزب مردم تصریح كرد: اتهامات ترامپ بی‌اساس است و ما آن را محكوم می‌كنیم و او باید بداند كه دلیل جدیت پاكستان در مبارزه با تروریسم منافع ملی ماست.
فرزند بی‌نظیر بوتو اضافه كرد:ما در دوران حكومت خود عملیات‌های موفق ضد‌تروریستی را انجام دادیم و در زمینه مبارزه با آمریكا مسیر تردد نیروهای ناتو و آمریكا را تا زمانی مسدود كردیم كه كاخ سفید رسما مجبور به عذرخواهی شد.
وی گفت:ترامپ باید فرق بین كمك‌های مالی انسان دوستانه و وام را یاد بگیرد تا كشورها را بیهوده متهم نكند.

***چرخش مواضع آمریكا در قبال پاكستان
معاون وزیر امور خارجه آمریكا روز سه شنبه - دیروز - در جمع اعضای كمیته روابط خارجی سنای آمریكا اعلام كرد كه استراتژی ترامپ در خصوص جنوب آسیا، بیانگر تغییر وضعیت موجود در روابط ایالات متحده و پاكستان است.
وی بر لزوم همكاری نزدیك دو كشور پاكستان و آمریكا برای عدم گسترش سلاح های پاكستان تاكید كرد و گفت:ایالات متحده اقدامات پاكستان در مبارزه با تروریسم را می پسندد.
معاون وزیر امور خارجه آمریكا در ادامه سخنانش همچنین با بیان اینكه ایالات متحده همچنان به گسترش رابطه با پاكستان اهمیت زیادی قائل است، اضافه كرد:ما مزایای این همكاری را به رسمیت می شناسیم.
جان سالیوان همچنین با تقدیر از نقش پاكستان در مبارزه با گروه های ستیزه جو نظیر القاعده و داعش، گفت:اسلام آباد در میزبانی پناهندگان افغانی و مهم تر از آن، فراهم آوردن انتقال تداركات و تجهیزات ناتو به افغانستان نقش مهمی ایفا كرده است.
وی افزود:واشنگتن می داند كه مردم پاكستان و نیروهای امنیتی این كشور در مبارزه با تروریسم بهای زیادی پرداخته اند.
معاون وزیر امور خارجه آمریكا در ادامه اظهاراتش در برابر كمیته روابط خارجی سنا، تلاش كرد تا میان سطوحی از طالبان كه مواضع میانه روتری دارد، با بخش تندروی آن تمایز قایل شود.
وی در پاسخ به پرسشی كه اعضای دموكرات این كمیته در مورد موضع گیری ماه ژانویه ترامپ، مطرح كردند، گفت: «رئیس جمهور ترامپ در واكنش به حملات تروریستی ماه گذشته در كابل چنین موضعی در پیش گرفت. بخش مهمی از طالبان آمادگی گفت و گو ندارد و زمان زیادی نیاز است تا آن‌ها آماده مذاكره شوند».
جان سالیوان در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینكه آیا طالبان می‌تواند در مذاكرات صلح جایگاهی داشته باشد نیز گفت:«گمان نمی‌كنم عناصری كه حمله ماه گذشته را (در كابل) رقم زدند، جایی در گفت و گو‌ها داشته باشند، آنها اراده‌ای برای حضور در پای میز مذاكره ندارند».
البته شاهدخاقان عباسی نخست وزیر پاكستان نیز روز گذشته در مصاحبه با بلومبرگ در اسلام آباد گفت كه تا زمانی كه همه طرف ها به مذاكرات صلح وارد نشوند، پیشرفت در مذاكرات صلح دست یافتنی نیست.
وی همچنین گفت كه كشورش آماده است در صورت درخواست طالبان برای شركت در مذاكرات صلح افغانستان، حاضریم در این زمینه میانجیگری كند.
شاهد خاقان عباسی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص تصمیم ایالات متحده برای قطع كمك های امنیتی به پاكستان نیز، گفت كه كمك مالی آمریكا از قبل بسیار كم و ناچیز شده بود و تعلیق این كمك‌ها نیز بر این كشور تأثیری ندارد.
نخست وزیر پاكستان اضافه كرد:با وجود قطع كمك‌های مالی آمریكا تداركات ناتو هنوز از كشورمان عبور می‌كند و قصد مسدود كردن این مسیر را نداریم.
وی اضافه كرد: پاكستان با وجود تعلیق كمك های آمریكا، به همكاری اطلاعاتی با آمریكا ادامه می دهد.
آساق**6125*1144*سیدبهادر حسینی