۱۴ آبان ۱۳۹۶، ۲۰:۵۷
کد خبر: 82720829
T T
۰ نفر
مذاكرات تركیه و روسیه برای آغاز عملیات عفرین/رویدادها و تحولات تركیه در یك نگاه/چهاردهم آبان

تهران - ایرنا - مذاكرات نزدیك تركیه با روسیه برای آغاز عملیات عفرین؛ محكومیت یك نماینده زن مجلس تركیه به 27 ماه زندان؛ كشته شدن 79 عضو پ.ك.ك در تركیه و شمال عراق؛ سخنان شوكه كننده دكتر ولایتی در خصوص گروه های كُرد سوریه؛ و بازداشت 349 تن به اتهام همكاری با گروه گولن در تركیه از خبرهای مهم روز یكشنبه كشور همسایه تركیه است.

** روزنامه ینی شفق با بیان این كه تركیه در حال آماده شدن برای انجام عملیات عفرین در آینده ای نزدیك است و مذاكرات فشرده و نزدیك با روسیه در این خصوص ادامه دارد؛ نوشت: تركیه برای این كه سرنوشت منطقه به دست تروریست های مورد حمایت آمریكا و اسراییل نیفتد، ارتباطات خود را با ایران، روسیه و عراق گسترده تر كرده است.
به نوشته این رسانه، تركیه ضمن یادآوری دخالت آمریكا در عراق، در زمینه خطرات بالقوه سلاح های ارسالی آمریكا به گروه های پ.ی.د و پ.ك.ك علیه منافع مسكو و آنكارا، هشدارهایی را به مقامات روسیه داد و ناراحتی خود را از دعوت نمایندگان گروه های تروریستی كُرد به كنگره سوچی به مقامات كرملین منتقل كرد.

** تركیه مدعی است كه ارسال اسلحه توسط آمریكا به گروه های كُردی سوریه به بهانه مبارزه با داعش ادامه دارد و در واقع به شكل مستقیم از گروه های تروریستی پ.ك.ك حمایت می كند و تا كنون بیش از 2 هزار كامیون سلاح و مهمات به این گروه های تروریستی ارسال كرده است.

** دادگاه آدانا 'مرال دانیش بشتاش' نماینده شهر آدانا در مجلس ملی تركیه و عضو حزب دمكراتیك خلق ها(ح.د.پ) را به اتهام توهین به حكومت و دولت و مراجع قضایی ـ امنیتی تركیه به 27 ماه زندان محكوم كرد.
مرال دانیش بشتاش سال گذشته در پی كشته شدن یك شهروند عادی توسط پلیس، علاوه بر سخنرانی اعتراضی علیه دولت و مراجع امنیتی، پیام های انتقاد آمیزی نیز از طریق صفحه توئیتری خود منتشر كرد.

** تركیه بعد از كودتای 25 تیر سال 2016، قانون مصونیت سیاسی نمایندگان مجلس را لغو كرد و پس از آن نمایندگان بی شماری به مراجع قضایی احضار شدند.
از آبان سال گذشته رهبران و تعدادی از نمایندگان حزب دمكراتیك خلق ها به اتهام همكاری با گروه های تروریستی دستگیر و روانه زندان و تعداد دیگری از آن ها از مجلس تركیه اخراج شدند و حق عضویتشان در پارلمان تركیه سلب شد.

** حزب كارگران كردستان(پ.ك.ك) كه از 30 سال گذشته به صورت مسلحانه علیه دولت مركزی تركیه می جنگد و حدود چهار ماه پیش به طور رسمی علیه دولت مركزی تركیه و اقلیم كردستان عراق اعلام جنگ تمام عیار كرد، از سوی دولت تركیه، اتحادیه اروپا و دولت آمریكا به عنوان گروه تروریستی معرفی شده است.

** وب سایت اینترنی روزنامه استار تركیه سخنان دكتر علی اكبر ولایتی مشاور بین الملل رهبر معظم انقلاب در گفت و گو با یك شبكه تلویزیونی در لبنان مبنی بر پیشرفت ارتش بشار اسد و الحشد الشعبی در سوریه و شرق فرات و نیز ضرورت بازپس گیری شهر رقه از گروه های كُرد در آینده ای نزدیك را موضعی شوكه كننده برای یگان خلق (ی.پ.گ) و نیروهای حزب كارگران كردستان تركیه (پ.ك.ك) توصیف كرد.
به نوشته این رسانه، گروه های تروریستی كُرد شمال سوریه با حمایت آمریكا شهر رقه را اشغال كردند و با پشتیبانی آمریكا به دنبال دست اندازی به مناطق نفت خیز سوریه هستند تا زمینه خود مختاری مناطق كردنشین سوریه و نیز تجزیه این كشور را فراهم آورند، اما علی اكبر ولایتی در سخنان خود به قاطعیت ایران در جلوگیری از تجزیه سوریه توسط آمریكا تاكید كرد.

** پلیس ضد ترور تركیه در ادامه دستگیری و تحقیقات از عوامل مرتبط با گروه گولن، با دستور دادستان كل 349 فرد مظنون از جمله 32 سرباز را به اتهام همكاری با گروه گولن طی هفته گذشته در شهرهای مختلف این كشور دستگیر كرد.
تركیه مدعی است كه فتح الله گولن با تشكیل گروهی موسوم به گولن(فتو) و با رخنه در تشكیلات قضایی، نظامی، آموزشی و اركان دولتی، كودتای 15 جولای(25 تیرماه سال 1395) را سازماندهی كرده است.
خاورم**7074**شبس*1613*خبرنگار: مینا غفرانی آذر*انتشار دهنده: عبدالله غفاری