۱۴ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۲
کد خبر: 82686661
T T
۰ نفر
برخي تمرينات نظامي آمريكا با كشورهاي عربي خليج فارس متوقف شد

تهران – ايرنا – خبرگزاري آسوشيتدپرس روز جمعه به نقل از فرماندهي مركزي ارتش آمريكا از توقف برخي تمرينات نظامي اين كشور با متحدان عربي اش در خليج فارس خبر داد.

به گزارش ايرنا، اين خبرگزاري نوشت كه اين اقدام به دليل بحران ديپلماتيك با قطر و استفاده از فشار آمريكا به منظور پايان دادن به اين نزاع چند ماهه صورت گرفته است.
فرماندهي مركزي ارتش آمريكا در خاورميانه جزئياتي در اين باره منتشر نكرد اما اعلام چنين خبري نشان دهنده نگراني اين فرماندهي از مناقشه اي است كه كشورهاي عربي خليج فارس را در برگرفته است.
جان توماس يكي از سخنگويان فرماندهي مركزي آمريكا در بيانيه اي اعلام كرد كه به دليل «منافع مشترك منطقه اي برخي تمرينات نظامي» متوقف شده است.
وي افزود: ما به تشويق همه شركا ادامه مي دهيم تا در همكاري با يكديگر به راه حل هاي مشتركي كه امنيت و ثبات منطقه را تقويت كند، برسند.
به نظر مي رسد يكي از رزمايش هايي كه به احتمال زياد تحت تاثير قرار مي گيرد، رزمايش «عزم عقاب» است. اين رزمايش از سال 1999 به طور سالانه با كشورهاي خليج فارس برگزار مي شود.
اين رزمايش آخرين بار در ماه مارس در كويت برگزار شد. آمريكا و كشورهاي عربي خليج فارس به طور مرتب رزمايش هاي كوچكتر در منطقه برگزار كرده اند.
پايگاه هاي مهم و ناوگان پنجم نيروي دريايي آمريكا در خليج فارس قرار دارد و از آنها در جنگ عليه داعش در عراق و سوريه و جنگ در افغانستان استفاده مي شود. پايگاه هوايي العديد قطر مقر اصلي فرماندهي مركزي آمريكاست.
بحران با قطر از پنجم ژوئن (15 خرداد) زماني آغاز شد كه كشورهاي بحرين، مصر، عربستان و امارات روابط با دوحه را قطع كرده و اين كشور را در تحريم اقتصادي قرار داده و مرزها با آن را بستند.
چهار كشور عربي، قطر را به حمايت از افراط گرايان و روابط نزديك با ايران متهم كرده اند.
شبك**9423**1392**انتشار: ابوالفضل بابايي