۲۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۵۴
کد خبر: 82349070
T T
۰ نفر

مراسم گراميداشت مولانا در تركيه برگزار شد

۲۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۵۴
کد خبر: 82349070
مراسم گراميداشت مولانا در تركيه برگزار شد

آنكارا - ايرنا - مراسم بزرگداشت مولانا جلال الدين رومي، امسال نيز همانند سالهاي پيش در فرهنگسراي مولانا جنب مزار مولانا برگزار شد.

به گزارش ايرنا، همزمان با برگزاري اين مراسم، دكتر ابراهيم فتح اللهي استاد دانشگاه پيام نور در تركيه، در يادداشتي به موضوع مولوي در تركيه پرداخته است.
وي در اين يادداشت آورده است: مراسمي كه هر ساله در شهر قونيه تركيه از تاريخ 7 لغايت 17 دسامبر (16 تا 26 آذر) در محل فرهنگسراي مولانا جنب مزار مولانا برگزار مي شود، شامل برنامه هاي متنوعي است كه رقص سماع قسمت اصلي برنامه را تشكيل مي دهد.
در نوشته حاضر بعد از معرفي اجمالي مولانا، گزارشي از مراسم سالانه بزرگداشت وي در شبهاي موسوم به 'شبهاي عرس' كه از سال 2006 به اين طرف شكل جدي و رسمي و بين المللي به خود گرفته است، تبيين شده است.
جلال الدين محمد بلخي مشهور به مولوي (604-672 ه ق) شاعر و عارف ايراني در بلخ به دنيا آمد و در كودكي همراه پدر به قونيه هجرت كرد.
وي بعد از وفات پدر در سن بيست و چهار سالگي به جاي پدر بر مسند وعظ و فتوي نشست تا آن كه ديدار با شمس تبريزي انقلابي روحاني در وجود او پديد آورد و مسند تدريس و فتوا را ترك كرد و اين امر سبب نارضايتي و خشم شاگردان مولانا شد و عاقبت شمس تحت فشار مريدان مولانا در 643 قمري به دمشق سفر كرد اما يك سال بعد به قونيه برگشت و سرانجام در 645 به ناگاه ناپديد شد.
بعد از غيبت شمس، مولانا چندين بار به جستجوي او به دمشق سفر كرد، اما از آن گمشده نشاني نيافت.
بعد از آن مولانا به جاي مسند تدريس و فتوا به تربيت صوفيه و مراقبت باطن پرداخت.
ديوان شمس و مثنوي دو اثر ماندگار اين عارف بزرگ كه به فارسي سروده شده است، حاصل عمر عرفاني اوست.
وفات مولانا به سال 672 قمري اتفاق افتاد و در قونيه در كنار قبر پدرش بهاءالدين ولد به خاك سپرده شد.
آرامگاه وي اينك پذيراي هزاران نفر از اقصي نقاط جهان است.
اين افراد براي درك شخصيت عرفاني و يا براي آشنايي با آداب و رسومي كه تحت عنوان رقص سماع هر هفته در كنار آرامگاه او برگزار مي شود، به تركيه مي آيند.
دولت تركيه نيز با برنامه ريزي و مهيا ساختن زمينه هاي جلب توريست، همه ساله همزمان با سالگرد وفات مولانا كه به شب عرس موسوم است، برنامه هاي متنوعي را در سطح بين المللي برگزار مي كند.

مراسم دهه بزرگداشت مولانا در شهر قونيه
مراسمي كه هر ساله در شهر قونيه از تاريخ 7 لغايت 17 دسامبر (16 تا 26 آذر) به مدت 10 روز از سوي دولت تركيه و توسط استانداري و شهرداري قونيه برگزار مي شود، شامل يك برنامه اصلي و تعدادي برنامه جانبي است.
برنامه اصلي اين مراسم، شامل برگزاري رقص سماع است كه در سالن فرهنگسراي مولانا انجام مي شود.
اين سالن كه در فاصله چند صد متري از آرامگاه مولانا در سال 2006 افتتاح شده است، ظرفيت بيش از 2000 نفر را دارد.
مراسم رقص سماع كه در آخرين شب همزمان با شب وفات مولانا (شب عرس) برگزار مي شود، با تشريفات رسمي و با حضور مقامات و گاهي نخست وزير تركيه و مهمانان خارجي و سفراي مقيم در تركيه انجام مي شود.
مراسم رقص سماع در طول سال نيز هر هفته روزهاي شنبه براي جهانگردان و زائران قبر مولانا برگزار مي شود.
در حال حاضر گروهي كه رقص سماع را انجام مي دهند، كارمندان رسمي و آموزش ديده دولت تركيه هستند كه بدين منظور تربيت شده اند و سعي مي شود حالت عرفاني به مراسم داده شود.
به عبارت ديگر افرادي كه رقص سماع را انجام مي دهند، خود پيرو يك طريقت عرفاني كه مراتب مقامات عرفاني را طي كرده باشند، نيستند و صرفا نمايشي از رقص سماع منتسب به طريقت مولويه را در حضور تماشاگران برگزار مي كنند.
برنامه هاي جانبي مراسم سالگرد وفات مولانا، شامل برگزاري نمايشگاههاي هنري از قبيل نقاشي، خوشنويسي، تذهيب و صنايع دستي از هنرمندان تركيه و خارجي، برگزاري نمايشگاه كتاب مولانا شناسي، برگزاري نشست هاي ادبي و علمي توسط مركز مولانا شناسي دانشگاه سلجوق قونيه با حضور استادان زبان و ادبيات فارسي و مولوي شناسان داخلي و خارجي است.
در سال 2013 كتابخانه تخصصي مولانا شناسي نيز در محل فرهنگسراي مولانا راه اندازي و بيش از يكصد كتاب تخصصي طي مراسم رسمي از سوي ايران به اين كتابخانه اهدا شد.
هدف عمده دولت تركيه در حمايت از برگزاري اين مراسم و بين المللي كردن آن، فرهنگ سازي و الگو بخشي معنوي براي مردم تركيه و جذب توريست داخلي و خارجي و درآمدزايي و ايجاد اشتغال براي مردم تركيه است.
بر همين اساس، سرمايه گذاري هاي قابل توجهي مثل توسعه فرودگاه بين المللي قونيه، ايجاد اتوبان منتهي به قونيه از مسيرهاي آنكارا و استانبول، راه اندازي قطار سريع السير بين آنكارا و قونيه با سرعت 260 كيلومتر در ساعت، ايجاد تعداد قابل توجهي هتل چند ستاره در قونيه و رسيدگي به زيبايي شهري و نظم ترافيكي قونيه در سالهاي اخير و در دوره حاكميت حزب عدالت و توسعه انجام پذيرفته است.
گفته مي شود شهر قونيه و مقبره مولانا با جذب بيش از 2 ميليون جهانگرد داخلي و خارجي در طول سال رتبه اول جذب توريست را در تركيه دارد.
علاوه بر آن، بهره برداري فرهنگي و تبليغي از مراسم مولانا، فرصتي براي تقويت و ترويج هويت ملي مردم تركيه و ارتقاي روح معنوي آنها بوده و در سطح بين المللي نيز هويتي فرهنگي و تمدني براي ملت تركيه ايجاد مي كند.
در سالهاي اخير گروههاي زيادي از ايرانيان نيز در سطوح مختلف اعم از عناصر فرهنگي، هنرمندان، دوستداران ادبيات و يا در قالب گروههاي توريستي به قونيه سفر مي كنند و در ايام سالگرد وفات مولانا در آذر ماه، پروازهاي مستقيم از تهران و برخي شهرها به قونيه داير مي شود.
حتي برخي ايرانيان مقيم در كشورهاي ديگر نيز براي تجديد ديدار با بستگان خود و هم زيارت قونيه به اين شهر مي آيند.
دستگاههاي مسئول فرهنگي در ايران مي توانند با عطف توجه به اين موضوع، برنامه هاي فرهنگي گوناگوني را ترتيب دهند و با ايجاد ارتباط با مسئولان فرهنگي تركيه و به خصوص شهر قونيه، در خصوص برگزاري كنفرانسهاي علمي مشترك، نمايشگاههاي فرهنگي و هنري مشترك و اجراي كنسرتهاي موسيقي با حضور هنرمندان ايراني در كنار آرامگاه مولانا، در جهت تقويت پيوندهاي مشترك فرهنگي بين دو كشور اقدام كنند.
خاورم/2011/1905**انتشار دهنده: حسن فاخري