۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۲۸
کد خبر: 82323069
T T
۰ نفر
حق ثبت اختراعات دانشگاه آزاد از طريق كانون پتنت ايران ارزيابي مي شود

تهران- ايرنا- مديركل گسترش علم و علم سنجي دانشگاه آزاد اسلامي از امضاي تفاهم نامه با كانون پتنت ايران خبر داد و گفت: از اين پس، پتنت هاي (حق ثبت اختراعات) دانشگاه آزاد از طريق اين كانون، ارزيابي و بررسي خواهد شد.

دكتر ميترا طباطبايي در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا اظهار داشت: طي سال هاي گذشته، ساز و كار خوبي در زمينه ثبت پتنت در دانشگاه آزاد نبوده است كه به منظور رفع اين نقيصه، به دستور رياست دانشگاه، اداره ثبت پتنت و حمايت از اختراعات را راه اندازي كرديم.
وي افزود: همچنين اخيرا بخشنامه اي براي حمايت از ثبت پتنت ها و اختراعات بين المللي از طرف معاونت پژوهشي دانشگاه آزاد ابلاغ شده است و حمايتها و پاداش هاي خوبي به صاحبان اختراعات و پتنت هاي بين المللي اعطا مي شود.
طباطبايي خاطرنشان كرد: با كانون پتنت ايران كه زيرمجموعه معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري است تفاهم نامه امضا كرديم و پتنت هايمان را از طريق اين كانون، ارزيابي و بررسي مي كنيم و اين هماهنگي باعث تسهيل و تسريع در كار شده است.
به گفته وي مرحله جمع آوري پتنت ها از واحدهاي دانشگاه آزاد و هدايت آنها به سمت كانون پتنت ها آغاز شده است.
مديركل گسترش علم و علم سنجي دانشگاه آزاد اسلامي ابراز اميدواري كرد با اقدامات حمايتي صورت گرفته در زمينه چاپ كتاب و ثبت اختراع، به زودي پتنت هاي بين المللي قابل توجهي به اسم دانشگاه آزاد به چاپ برسد.
بر اساس تعريف ارائه شده از سوي سازمان جهاني مالكيت فكري، پتنت حقي انحصاري است كه در قبال اختراع انجام شده به مخترع يا نماينده قانوني او اعطا (grant) مي شود.
به عبارت ديگر پتنت، سندي است كه توصيف كننده يك اختراع بوده و براساس درخواست متقاضي به وسيله يك اداره دولتي يا توسط يك اداره منطقه اي به نيابت از چند كشور صادر مي شود و حمايت قانوني و اختيار بهره برداري (توليد، استفاده، فروش و صادرات) يك اختراع را به صاحب آن در محدوده زماني خاصي (معمولا تا 20 سال) اعطا مي كند. بايد توجه داشت كه پتنت، مجوز توليد محصول اختراعي نيست بلكه تنها ديگران را از توليد آن باز مي دارد.
«كانون پتنت ايران» كه از سال ۱۳۸۴ به عنوان واحد مالكيت فكريِ «ستاد ويژه توسعه فناوري نانو»، فعاليت خود را آغاز كرده است از سال ۱۳۹۳با موافقت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، در قالب «كانون پتنت ايران»، امور مرتبط با حوزه مالكيت فكري و به ويژه ثبت اختراع را در تمامي حوزه‌هاي علم و فناوري عهده‌دار شده است.
از جمله خدمات اين كانون مي توان به ثبت اختراعات در ادارات ثبت اختراع معتبر دنيا (USPTO، EPO) ، حمايت ۹۰ درصدي از كل هزينه‌هاي ثبت اختراع در ادارات ثبت اختراع معتبر دنيا (USPTO، EPO) ، ارائه مشاوره فني و تخصصي در زمينه نگارش متن اختراع (Draft) استاندارد، ارزيابي درخواست‌هاي ثبت اختراع داخلي ارجاع شده از اداره كل مالكيت صنعتي ايران، اعطاي تسهيلات قرض‌الحسنه ۵۰ ميليون توماني به شركت‌هاي داراي پتنت خارجي و حمايت تشويقي ۱۰ ميليون توماني از دانشگاه‌هاي داراي پتنت در دفا‌تر ثبت اختراع معتبر دنيا اشاره كرد.
ثبت علائم تجاري (برند) در داخل و خارج از كشور، حمايت ۷۰ درصدي از هزينه‌هاي ثبت علائم تجاري براي شركت‌هاي دانش‌بنيان، مشاوره در زمينه ثبت طرح‌هاي صنعتي، توانمندسازي كار‌شناسان دفا‌تر مالكيت فكري دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي كشور، برگزاري سمينار‌ها و كارگاه‌هاي آموزشي مالكيت فكري براي دانشگاه‌ها و شركت‌هاي دانش‌بنيان، ارائه مشاوره فني و تخصصي در زمينه ارزش‌گذاري و تجاري‌سازي اختراعات، تحليل پتنت و رصد فناوري در حوزه‌هاي تخصصي و ايجاد بانك اطلاعات اختراعات ثبت‌شدهٔ معتبر از ديگر خدماتي است كه از سوي كانون پتنت ايران ارائه مي شود.
علمي**1055**1440
خبرنگار : زينب كارگر ** انتشار: گلشن
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm
۰ نفر