يك مسئول غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي اهواز: مسموميت با سرب در كودكان منجر به اختلال هاي حافظه اي مي شود

اهواز - ايرنا - رئيس دفتر تحقيق و توسعه معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: مسموميت با سرب در كودكان باعث مشكلاتي در يادگيري و اختلال هاي حافظه اي غير قابل درمان مي شود.

فريده يونسي سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: مسموميت با سرب به عنوان يك مشكل جدي بهداشتي، اغلب در كودكان رخ مي دهد و مي تواند باعث آسيب به مغز، كليه ها و ديگر ارگان هاي بدن شود.
سرب در رده فلزها قرار دارد و تشعشعات هسته‌اي را عبور نمي‌دهد و در طبيعت به شكل كاني به نام گالن (سيستم تبلور كوبيك يا مكعبي) يافت مي شود.
وي افزود: سرب فلزي است كه به تصور مردم در لوله هاي آب و ديگر وسايل فلزي يافت مي شود در حالي كه اين فلز در گرد و غبار منزل، رنگ ديوار، برخي اسباب بازي ها، ظرف هاي سفالي و حتي غذايي وجود دارد.
يونسي ادامه داد: كودكان از راههايي از جمله خوردن يا استنشاق سرب موجود در گرد و غبار منزل در هنگام گردگيري و رنگ آميزي، سرب موجود در برخي لوله هاي منازل، نگهداري غذا در ظرف هاي خاص داراي سرب، مكيدن و جويدن اسباب بازي و جواهرها و ديگر وسايل حاوي سرب دچار مسموميت مي شوند.
رئيس دفتر تحقيق و توسعه معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز تصريح كرد: هرچه رنگ ديوار خانه قديمي تر باشد احتمال وجود سرب در آن بيشتر است به عبارت ديگر رنگ هاي قديمي و داراي سرب كه هنگام سمباده كاري در هواي منزل پراكنده مي شود عامل جذب سرب در بدن كودكان و افزايش سرب خون آنها است.
وي گفت: در افراد بالغ مسموميت با سرب نسبت به كودكان كمتر شايع است اما شغل هايي مانند جوشكاري، ساخت ظرف هاي سفالي لعاب دار، لحيم كاري با سرب، نقاشي ساختمان، توليد گلوله هاي سربي، ساخت شيشه هاي رنگي، لوله كشي يا لوله بري، توليد شيشه، صنايع چوبي و پلاستيكي، كار در كارخانه تصفيه و پالايش سرب در معرض مسموميت با سرب هستند.
يونسي در خصوص علائم اين نوع مسموميت اظهار كرد: بيشتر كودكان علامت خاصي ندارند كه اين مساله اهميت غربالگري را نشان مي دهد و كودكان نيازمند به آزمايش، حتما بايد با پزشك متخصص مشورت كنند.
رئيس دفتر تحقيق و توسعه معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز اضافه كرد: بيشتر كودكان داراي سرب بالا در خون عادت به خوردن خاك، كاغذ و يا روزنامه دارند.
وي گفت: احساس خستگي، دل درد، يبوست و تحريك پذيري از جمله علائمي است كه ممكن است بروز كند.
يونسي براي پيشگيري از مسموميت با سرب توصيه كرد: بايد مراقب كودكان باشيد تا وسايل آلوده را در دهان نگذارند و قبل از غذا خوردن دست هاي خود را بشويند.
رئيس دفتر تحقيق و توسعه معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز افزود: براي آماده كردن شير خشك كودكان به آب مصرفي توجه شود چون احتمال آلودگي با سرب در آب لوله كشي مدت ها در لوله مانده بيشتر است.
وي ادامه داد: بهتر است براي پختن غذا و نوشيدن آب از نوع سرد استفاده شود و همچنين زمان استفاده از كنسرو، مواد باقي مانده آن را در ظرف ديگري نگهداري كنيد.
يونسي تصريح كرد: غذاها ونوشيدني هاي اسيدي را در ظرف هاي سراميك نگهداري نكنيد و چاي و قهوه را در اين نوع ظرف ها ننوشيد.
رئيس دفتر تحقيق و توسعه معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: داشتن رژيم غذايي با كلسيم، آهن و ويتامين C و D يكي از راههاي مهم براي جلوگيري از مسموميت با سرب است.
وي اظهار كرد: انتخاب هاي خوب غذايي از جمله شير، ماست، گوشت كم چرب، ماهي، حبوبات غني شده، مركبات و گوجه فرنگي و همچنين مصرف روزانه مولتي ويتامين و آهن براي كودكان نيز اهميت دارد.
يونسي تاكيد كرد: مهمترين راه پيشگيري از مسموميت با سرب، حذف منبع آن است.
3004/6065

سرخط اخبار استان‌ها