۳۰ مهر ۱۳۹۳، ۱۴:۲۱
کد خبر: 81359481
T T
۰ نفر
مسمومیت با مونواكسیدكربن  115ماموریت برای اورژانس استان ایجاد كرد

شهركرد- ایرنا- مدیرمركز فوریت های پزشكی چهارمحال وبختیاری گفت: از 15آذرماه پارسال تا 31 اردیبهشت ماه سالجاری ماموران اورژانس 115به 115مورد ماموریت مسمویت گاز مونوكسید كربن اعزام و به حادثه دیدگان امداد رسانی كردند.

'فرامرز شاهین' چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: دراین ماموریت ها ماموران اورژانس به 189 نفر كه بر اثر تنفس گاز مونوكسید كربن دچار مسمومیت شده بودند، رسیدگی كردند.

وی اظهار كرد:از این تعداد 38 مسموم به صورت سرپایی مداوا و 123نفر به مراكز درمانی ارجاع شده و 23 نفر نیز فاقد مسمومیت تشخیص داده شدند.

شاهین افزود: پنج نفر در این مدت بر اثر مسمومیت با گاز مونوكسید كربن فوت شدند.

وی گفت: شهرورندان درصورت بروز مسمومیت با گاز مونواكسیدكربن با رعایت خونسردی، درب و پنجره های منازل را باز كرده و با اورژانس 115 تماس بگیرند.

وی تصریح كرد: اگر فردی با اصول كمك های اولیه آشنایی دارد بهتر است با رعایت گرمایش، مصدوم را به محلی كه هوای آزاد دارد، منتقل كرد تا عوامل اورژانس اقدامات درمانی تكمیلی را انجام دهند.

شاهین گفت: گاز مونواكسید كربن در اثر سوختن ناقص انواع مشتقات نفتی، چوب و دیگر سوخت ها ایجادمی شود كه شهروندان در استفاده از وسائل گرمایشی باید نكات ایمنی از جمله بازكردن در و پنجره ‎ها و پوشاندن دهان و بینی با دستمال مرطوب برای جلوگیری ازمسمومیت و انتقال مصدوم به هوای آزاد را انجام دهند.

مدیرمركز فوریت های پزشكی چهارمحال وبختیاری، باز نگهداشتن راه هوائی، پرهیز از خوراندن مایعات یا هرگونه خوراكی به مصدوم، اجرای عملیات احیاء قلبی و ریوی در بیماران دچار قطع تنفس و تماس با اورژانس را از اقدامات حیاتی در امدادرسانی به افراد دچار گازگرفتگی عنوان كرد.

7360/558/