۶ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۴۲
کد خبر: 83183856
T T
۰ نفر
جايگزين عايقهاي نوين در پروژه كوره كالدو سرب و روي

زنجان - ايرنا - به همت پژوهشگران دانشگاه زنجان، عايق­‌هاي نوين نانومتخلخل هواژل جايگزين عايق­‌هاي آزبست سرطان‌زا در پروژه تعمير و راه اندازي كوره كالدو شركت ملي سرب و روي شد.

به گزارش ايرنا به نقل از روابط عمومي دانشگاه زنجان، كوره ذوب و احياي شركت ملي سرب و روي ايران با ظرفيت 100 تن يكي از هفت كوره بزرگ دنيا است كه طراحي و ساخت آن توسط شركت بوليدن سوئد و مانسمان دماگ آلمان انجام شده است.
پس از 26 سال كاركرد، اين كوره نيازمند تعميرات اساسي بود؛ مطابق برآورد شركت سازنده خارجي و در برنامه‌ريزي اوليه هزينه انجام پروژه 200 ميليارد ريال با زمان‌بندي 6 ماه اعلام شده بود.
با امتناع شركت خارجي سازنده از ادامه همكاري، با همت مدير عامل شركت ملي سرب و روي ايران و تكيه بر مهندسي داخلي و توان مديران و كارشناسان مجرب شركت و بهره‌مندي از مشاوره‌هاي تخصصي صنعتي و دانشگاهي، انجام تعميرات اساسي توسط شركت ملي سرب و روي و با هزينه كمتر از 50 ميليارد ريال طي 76 روز كاري به انجام رسيد.
يكي از طرح‌‌هاي پروژه اورهال بحث جايگزيني عايق كوره بود كه با توجه به كاركرد پيچيده اين كوره و عملكرد چندگانه عايق، طي جلسات مختلف كارشناسي و فني ميان مسئولان شركت ملي سرب و روي و دكتر حسن برگزين و دكتر طاهر يوسفي اميري از اعضاي هيأت علمي دانشگاه زنجان، توجيه فني عايق‌هاي هواژل انجام و جايگزيني عايق آزبستي با عايق نانومتخلخل هواژل ساخت شركت دانش‌بنيان پاكان آتيه نانودانش به تصويب رسيد.
آزبست يك ماده سرطان‌زاي قطعي بوده و عامل بيش از 50 درصد سرطان‌‌هاي شغلي است. از اين رو كشورهاي زيادي استفاده از آن را ممنوع كرده‌اند.
از مزاياي مختلف جايگزيني آزبست با محصول دانش بنيان هواژل مي‌توان به زيست سازگاري بالاتر و نبود خطرات بر سلامتي انسان، مقاومت حرارتي بيشتر و كاهش مصرف انرژي در كوره، رفتار مكانيكي و انعطاف‌پذيري بهينه كه منجر به ريزش بسيار كمتر عايق هواژل و طول عمر بيشتر آن مي‌شود، اشاره كرد.
3088/6085