۱۹ شهریور ۱۳۹۶، ۱۸:۴۷
کد خبر: 82660603
T T
۰ نفر

كمبود 40 میلیون مترمربع فضای آموزشی در كشور

۱۹ شهریور ۱۳۹۶، ۱۸:۴۷
کد خبر: 82660603
كمبود 40 میلیون مترمربع فضای آموزشی در كشور

ارومیه- ایرنا- معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس كشور با قدردانی از نقش خیران مدرسه ساز كشور در تامین فضاهای آموزشی، گفت: ایران به 40 میلیون مترمربع فضای آموزشی جدید نیاز دارد تا به استانداردهای آموزشی برسد.

به گزارش ایرنا محمدتقی نظرپور روز یكشنبه در مراسم افتتاح مدارس خیرساز در شهرهای ' ایواوغلی' و 'زرآباد' شهرستان خوی از توابع آذربایجان غربی، افزود: بهره برداری از 26 هزار كلاس درس در حال احداث در جای جای ایران، حدود 16 درصد از نیاز كشور را برطرف می كند.
وی اظهار كرد: خیران مدرسه ساز از یاوران اصلی آموزش و پرورش بوده و تاكنون با ساخت هزاران مدرسه در سراسر كشور، زمینه تحصیل میلیون ها دانش آموز این مرز و بوم را فراهم كرده اند.
وی با تاكید بر اینكه خیران مدرسه ساز بیشتری برای مشاركت در امر مدرسه سازی در سطح كشور قابل جذب است، ادامه داد: مسئولان برای رفع موانع پیش روی خیران مدرسه ساز و حمایت از آنان باید بیش از پیش تلاش كنند.
وی افزود: خیران هر آنچه كه در توان داشته اند در طبق اخلاص قرار داده اند و اكنون وظیفه ماست كه از عمل نیك آنان تكریم به عمل آوریم.
وی همچنین با اشاره به مشاركت خیران در نگهداری بهینه از مدارس خیرساز، فرهنگ سازی در بین دانش آموزان مبنی بر حفظ و نگهداری هر چه بیشتر از این سرمایه های ملی را خواستار شد.
استاندار آذربایجان غربی نیز در این مراسم با اشاره به ضرورت توسعه زیرساخت های آموزشی در تعلیم و تربیت، گفت: 63.7 درصد از بودجه سه هزار میلیارد ریالی آموزش و پرورش استان به توسعه فضاهای آموزشی اختصاص داده شده است.
قربانعلی سعادت به اعتبار یكهزار و 200 میلیارد ریالی آذربایجان غربی در سال جاری برای اصلاح شاخصه های توسعه این استان اشاره كرد و افزود: در راستای توسعه هر چه بیشتر فضاهای آموزشی بخشی از این میزان اعتبار نیز برای اتمام طرح های نیمه تمام و احداث طرح های جدید در اختیار اداره كل آموزش و پرورش استان قرار داده می شود.
مدیركل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان غربی نیز گفت: سرانه فضای آموزشی در استان 3.3 مترمربع بوده و پایین تر از میانگین سرانه كشوری به میزان 5.17 مترمربع است و جبران این عقب ماندگی تنها با كمك خیران مدرسه ساز میسر می شود.
رحمانی اظهار كرد: خیران در آخرین جشنواره خیران مدرسه ساز آذربایجان غربی 453 میلیارد ریال برای احداث مدرسه در نقاط مختلف استان تعهد كردند كه این میزان كمك های خیران نسبت به سال گذشته از رشد 20 درصدی برخوردار است.
وی به افتتاح 57 طرح آموزشی در هفته دولت امسال در این استان اشاره كرد و افزود: در هفته دولت امسال 54 مدرسه با 288 كلاس درس و سه سالن ورزشی كه 200 میلیارد ریال آن توسط خیران مدرسه ساز استان تامین شده بود، به بهره برداری رسید و در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت.
وی با اشاره به اینكه 13 طرح آموزشی با 72 كلاس درس در سطح استان در دست اجراست، اظهار كرد: این طرح ها در مهر سال جاری به آموزش و پرورش تحویل داده می شود و تعداد مدارس تحویلی در سال جاری به 70 مدرسه با 360 كلاس درس می رسد.
مدیركل آموزش و پرورش آذربایجان غربی نیز گفت: امسال در پنج هزار مدرسه این استان هیچ كلاس درسی بدون معلم نمی ماند و تمامی مدارس استان از تجهیزات لازم برخوردار می شوند.
فریدون سید مصطفوی افزود: امسال 98 درصد دانش آموزان در سیستم ثنا ثبت نام كرده اند و پیش بینی می شود این تعداد به بیش از 562 هزار نفر برسد كه نسبت به سال تحصیلی گذشته 10 هزار نفر افزایش نشان می دهد.
حجت الاسلام سید رضی موسوی شكوری، امام جمعه خوی هم در این مراسم مدرسه سازی را امری نیك و خداپسندانه برشمرد و خیران مدرسه ساز را بازوان توانمندی برای یاری مسئولان آموزش و پرورش استان برشمرد و بر حمایت و برداشتن مشكلات پیش روی خیران مدرسه ساز تاكید كرد.
خیر مدرسه سازی كه این 2 مدرسه را در شهرهای ایواوغلی و زرآباد خوی احداث كرده است نیز گفت: احداث مدارس هوشمند و مدرن در خوی در حقیقت تداوم راه گذشتگانی است كه این شهرستان را به عنوان نمادی از فرهنگ و تمدن در طول تاریخ مطرح كرده اند.
میرناصر محمد سیدی با تاكید بر اینكه خوی در افق فردا باید شهری بر فراز شهرهای تمدن ساز ترسیم شود، اظهار كرد: مشاركت مسئولان با خیران مدرسه ساز باید افزایش یابد زیرا در گذشته روند احداث برخی از طرح های خیر ساز به دلیل سنگ اندازی برخی از مسئولان به تاخیر افتاده است.
سیدی از وزارت آموزش و پرورش خواست بعد از بهره برداری از مدارس خیر ساز در سطح كشور در حفظ و نگهداری آن كوشا باشند.
به گزارش ایرنا در پایان این مراسم با اهدای لوح و هدایایی از خیر مدرسه ساز نامی كشور، ' میر ناصر محمد سیدی' تقدیر شد.
7125/3072
** انتشار دهنده : علیرضا فولادی