سن استفاده از لوازم آرايشي در خراسان جنوبي به 15سال رسيد

بيرجند - ايرنا - رئيس اتحاديه آرايشي، بهداشتي و تجهيزات پزشكي خراسان جنوبي، گفت : استفاده از لوازم آرايشي و بهداشتي غيرمجاز باعث پيري زودرس مي شود، متاسفانه سن استفاده از اين لوازم در استان به 15 سال كاهش يافته است.

حسن كميلي روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا، به مصرف كنندگان لوازم آرايشي و بهداشتي توصيه كرد تا حد امكان از فروشگاه هاي قابل اطمينان و داراي پروانه كسب خريد كنند.
وي در همين حال تاكيد كرد كه مردم از مصرف بي رويه لوازم آرايشي جدا پرهيز كنند كه آثار مخربي بر پوست، مو و زيبايي آنها دارد و اين آثار غير قابل برگشت خواهد بود.
وي تصريح كرد كه عمده لوازم آرايشي و بهداشتي غيرمجاز به استان از طريق پاكستان و افغانستان وارد مي شود و از لحاظ كيفيت استاندارد نيستند ولي 100 درصد غيرقابل مصرف هم نيستند.
به گفته وي عمده مصرف كننده لوازم آرايشي و بهداشتي از اقشار پايين و متوسط جامعه هستند كه بيش از نيمي از مصرف كنندگان را تشكيل مي دهند و دليل اصلي آن قيمت پايين به خاطر غيراستاندارد و قاچاق بودن اينگونه لوازم آرايشي و بهداشتي است.
وي اظهار كرد: با توجه به شرايط فرهنگي استان، مي توان ادعا كرد، نسبت به برخي نقاط كشور سن استفاده از لوازم آرايشي در خراسان جنوبي بالاتر شروع مي شود، بر اساس برخي گزارش ها سن استفاده از لوازم آرايشي در مناطقي به 11 سال رسيده است.
وي با اشاره به اين نكته آمار دقيقي از ميزان واردات لوازم آرايشي و بهداشتي در دسترس نيست، عنوان كرد: به طور تقريبي ماهانه 10 ميليارد ريال اين نوع لوازم وارد استان مي شود كه خوشبختانه با مبارزه مستمر با قاچاق كالا و بازرسي و نظارت سازمان هاي صنفي، اين رقم بسيار كاهش يافته است.
رئيس اتحاديه آرايشي و بهداشتي و تجهيزات پزشكي استان ، عنوان كرد: براي پيشگيري از ورود اجناس قاچاق بايد مبادي ورودي اعم از زميني، هوايي و دريايي با جديت هرچه تمام تر كنترل و رصد شود.
كميلي ادامه داد: درصد قابل توجهي از اين لوازم به صورت مسافري (چترباز) وارد بندر عباس و سيستان بلوچستان مي شود، اگر مبادي ورودي خراسان جنوبي با جديت بيشتري كنترل شود بي شك جلوي توزيع و فروش مواد قاچاق در بازار استان گرفته خواهد شد.
به گفته وي از طرفي ديگر مراكز فروش در بازار تهران به صورت گسترده اين اجناس قاچاق را به فروش مي رسانند كه كنترل مراكز عمده فروشي و محدود كردن توزيع لوازم آرايشي قاچاق هم مي توانند نقش بسزايي در سالم سازي بازار داشته باشند.
وي تصريح كرد: آموزش و اطلاع رساني مي تواند مهمترين نقش را در استفاده نكردن اين نوع لوازم توسط مردم داشته باشد و در صورت متقاضي نبودن فروش اينگونه لوازم در جامعه كمتر خواهد شد.
اتحاديه آرايشي، بهداشتي و تجهيزات پزشكي خراسان جنوبي داراي 150 عضو فعال است، داروخانه ها، آرايشگاه هاي زنانه و برخي سوپر ماركت ها را هم به آن بايد اضافه كرد.
فرمانده انتظامي خوسف 16ديماه گفته بود :ماموران در بازرسي از يك دستگاه سواري پژو206 عبوري بيش از 600 قلم انواع لوازم آرايشي و بهداشتي بدون مجوز به ارزش 50ميليون ريال در اين شهرستان كشف كردند.
سرهنگ احمدرضا كارگر اظهار كرد: لوازم آرايشي قاچاق عمدتا به دليل بي كيفيت بودن يا توليد زيرزميني نتوانسته است مسيرهاي قانوني را طي كنند و قاچاقچيان اين كالاها را به صورت قاچاق وارد مي كنند.
وي ادامه داد: اين قبيل كالا براي اينكه سريعتر به فروش برسد در شبكه هاي توزيع مختلف عرضه مي شود تا با قيمت ارزان تر و درحداقل زمان به فروش برسد.
براي دريافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبي به كانال تلگرامي irnabirjand@ ملحق شويد.
*3215*2047*خبرنگار- محمد رسول ابراهيمي اسفدن*عباسقلي اشكورجيري