۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۵۰
کد خبر: 83113339
T T
۰ نفر
شناسنامه ميوه ها و سبزيجات براي اطمينان از ايمني غذايي حياتي است

مشهد- ايرنا- رئيس موسسه پژوهشي علوم و صنايع غذايي 'فقدان شناسنامه براي ميوه ها و سبزيجات' را از چالشهاي ايمني غذا ذكر و بيان كرد: شناسنامه دار كردن ميوه ها و سبزيجات با هدف تضمين سلامت و ايمني غذايي امري حياتي و ضروري است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.

دكتر قدير رجب زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا 'ايمني غذايي' را به معناي حصول اطمينان از فقدان هرگونه آلودگي ميكروبي، انگلي و يا شيميايي در غذاي مورد مصرف جامعه ذكر و بيان كرد: به عنوان مثال نبود شناسنامه منجر به فقدان اطلاعات در خصوص اينكه محصولات از چه زمينهايي برداشت شده و يا منابع آبياري آنها چه بوده، مي شود.
وي افزود: اين در حالي است كه امكان دارد چنين محصولاتي با آبهاي آلوده به خصوص فاضلاب صنعتي، حاوي مقادير بالاي فلزات سنگين و يا كودهاي شيميايي آبياري شده باشند.
رئيس موسسه پژوهشي علوم و صنايع غذايي ادامه داد: به همين خاطر وجود 'سامانه نظارت و ارزشيابي' در خصوص ميوه ها و سبزيجات لازم است تا مديريت اين مهم را بر عهده گيرد. همچنين مي بايست اقدامات پيشگيرانه براي كاهش آلودگي مواد غذايي در مراحل فرآوري، خرده فروشي و حمل و نقل انجام شود.
وي به اين نكته كه ايمني مواد غذايي در سطح جهان بطور مداوم در معرض تهديدهاي جديد قرار دارد اشاره و بيان كرد: تغييرات در توليد، توزيع و مصرف مواد غذايي و نيز تغييرات محيط زيست و عوامل بيماريزاي جديد، بر مقاومت ضدميكروبي مواد غذايي اثر مي گذارند بنابراين ايمني و سلامت غذايي را تحت تاثير قرار مي دهند.
دكتر رجب زاده افزود: به همين دليل نياز به تقويت سامانه‌ هاي نظارت موثر ايمني مواد غذايي بيش از پيش مشهود و ضروري است.‌ مصرف انواع افزودني‌، آفتكشها، آنتي ‌بيوتيكها و هورمونها در توليد مواد غذايي در كشورهاي در حال توسعه همزمان با گسترش فناوري رشد چشمگيري داشته كه منجر به اثرات سوء بر سلامت انسان از جمله بروز انواع بيماريهاي كبدي، تنفسي، ناهنجاريهاي مادرزادي و سرطانها به‌ ويژه در كودكان شده است.
وي ادامه داد: آلودگي مواد غذايي به فلزات سنگين از جمله سرب و كادميوم از طريق كودهاي فسفاته و پسابهاي صنعتي وارد گياهان شده و با تغذيه دامها با علوفه آلوده، اين آلاينده ها از طريق شير وارد چرخه غذايي انسان مي ‌شوند. فلزات سمي در ارگانهاي بدن انسان به ويژه كليه ها تجمع پيدا كرده و در نتيجه باعث نارسايي كليوي مي‌ شود.
رئيس موسسه پژوهشي علوم و صنايع غذايي گفت: تغذيه با مواد غذايي آلوده به سم آفلاتوكسين در محصولاتي مانند گندم و آرد، پسته، بادام زميني و شير نيز باعث بروز سرطان كبد در انسان مي ‌شود.
وي سلامت آحاد جامعه را يكي مهمترين زمينه هاي پويايي و توسعه توصيف و بيان كرد: در اين چارچوب تامين غذاي سالم و مطمئن مورد نياز افراد براي حفظ سلامت جامعه اصلي انكارناپذير و حياتي است زيرا غذاي ناسالم موجب خساراتي جبران ناپذير براي جامعه خواهد بود.
دكتر رجب زاده افزود: نخستين شرط دستيابي به اين مهم، سلامت مواد اوليه غذايي به خصوص ميوه ها و سبزيجات در مراحل مختلف توليد از مزرعه تا سفره است.

* نشست تخصصي ايمني مواد غذايي
وي همچنين گفت: با توجه به ضرورت حياتي و اهميت اين موضوع 'نشست تخصصي ايمني مواد غذايي در ميوه ها و سبزيجات و فرآورده هاي آن' از سوي توسط موسسه پژوهشي علوم و صنايع غذايي برنامه ريزي شده است.
رئيس موسسه پژوهشي علوم و صنايع غذايي زمان و مكان اين نشست تخصصي را با هدف آگاهي بخشي در زمينه منابع آلاينده و باقيمانده سموم در ميوه ها و سبزيجات، 18 آذر ماه جاري در مشهد اعلام و بيان كرد: در اين چارچوب وضعيت باقيمانده سموم آلي، باقيمانده فلزات سنگين و آلودگيهاي ميكروبي در ميوه و سبزي و فرآورده هاي آن در سطح كشور مورد بررسي قرار مي گيرد.
'موسسه پژوهشي علوم و صنايع غذايي' وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري سال 1360 با نام سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي خراسان فعال شد و در پي تبديل مراكز استاني اين سازمان به پاركهاي علم و فناوري فعاليت خود را با نام پژوهشكده تحقيقات توسعه فناوري ادامه داد. اين موسسه كه چتر فعاليت آن كشوري است، با 30 عضو هيات علمي و 34 دانشجوي مقطع دكترا در حوزه پژوهشهاي مرتبط با حوزه علوم و صنايع غذايي در مشهد مستقر است.
ميزان مصرف مناسب ميوه براي هر فرد در روز دو واحد ميوه متوسط است. بر اساس اعلام واحد بهبود و اصلاح تغذيه دانشكده علوم پزشكي مشهد 84 درصد خراسانيها به ميزان لازم ميوه مصرف نمي كنند و فقط 14 درصد ساكنان اين استان بطور روزانه مصرف حجم مناسب ميوه را در برنامه تغذيه خود رعايت مي كنند.
880 هزار تن سبزيجات سالانه در خراسان رضوي توليد مي شود. با محاسبه جمعيت شش ميليون و 400 هزار نفري اين استان سرانه توليد سبزيجات به ازاي هر نفر در خراسان رضوي 147 كيلوگرم است. همچنين حجم توليد سالانه انواع ميوه در خراسان رضوي افزون بر يك ميليون تن و سرانه توليد در اين بخش 160 كيلوگرم است.
7496/1858