۲۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۸:۱۴
کد خبر: 82464735
T T
۰ نفر

دستيابي به دانش فني توليد مغزي زيتون در مشهد

۲۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۸:۱۴
کد خبر: 82464735
دستيابي به دانش فني توليد مغزي زيتون در مشهد

مشهد- ايرنا- متخصصان پژوهشكده علوم و صنايع غذايي كشور مستقر در مشهد به دانش فني توليد مغزي زيتون با مزيت كاهش ضايعات دست يافتند.

پژوهشكده علوم و صنايع غذايي روز سه شنبه به نقل از مجري اين طرح گزارش داد: دانش فني توليد مغزي زيتون يا 'پيمنتو' هم اكنون در اختيار چند كشور از جمله اسپانيا، تركيه و آمريكا است.
دكتر علي رافع افزود: اين طرح در جهت بهينه يابي فرمولاسيون و ايجاد سامانه هاي ژلي ترموالاستيك(گرما كشسان) به منظور استفاده در مغزي زيتون پرشده اجرا شده است.
عضو هيات علمي گروه فرآوري مواد غذايي پژوهشكده علوم و صنايع غذايي ادامه داد: بطور كلي واژه پيمنتو به زبان اسپانيايي به معني فلفل دلمه اي است و پيمنتو نواري نمونه اي از يك غذاي بازسازي شده به شمار مي رود.
وي گفت: فناوري اوليه توليد اين زيتونهاي پر شده نيازمند حذف هسته زيتون و ايجاد يك حفره در داخل زيتون است كه اين حفره با پيمنتو پر مي شود.
دكتر رافع افزود: قطعات ژل بايد به صورت بهداشتي در اندازه و شكل مناسب داخل زيتون قرار گيرند و اين تكنيك ضايعات زيادي از ژل پيمنتو به همراه دارد اما روشي براي حل اين مشكل ابداع شد.
وي گفت: مي توان خمير پيمنتو را به شكل نواري درآورد و در ماشين خودكار هسته زني زيتون بكار برد. در روش كارخانه اي نواري پهن و طولاني از پيمنتوي بازسازي شده با استفاده از يك حمام محلول كلريد كلسيم تهيه مي شود كه استحكام كافي براي جلوگيري از صدمات مكانيكي دارد و از تحمل حرارت پاستوريزاسيون طي مراحل توليد و جاگيري در داخل زيتون برخوردار است.
عضو هيات علمي گروه فرآوري مواد غذايي پژوهشكده علوم و صنايع غذايي افزود: ميزان مصرفي اين محصول در ايران مشخص نيست. نمونه داخلي توليد شده علاوه بر شباهت كامل به نمونه وارداتي ضمن مطابقت با ذائقه ايراني از بافت و ويژگيهاي حسي مطلوبتري برخوردار است.
پژوهشكده علوم و صنايع غذايي يك سازمان پژوهشي ويژه است كه با اتكا به منابع انساني متخصص به انجام پژوهشهاي كاربردي و فناورانه، كمك به تجاري سازي دستاوردهاي پژوهشي، تربيت پژوهشگر و ارائه مشاوره هاي تخصصي به مراكز توليدي، صنعتي، علمي، پژوهشي و ساير سازمانهاي مرتبط مي پردازد.
پژوهشكده علوم و صنايع غذايي مستقر در مشهد به عنوان يكي از مراكز پژوهشي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به منظور پاسخگويي به بخشي از نيازهاي پژوهشي كشور به ويژه در منطقه شمال شرق ايران از سال 1385 با توجه به سوابق گذشته و مزيتهاي منطقه اي به عنوان 'پژوهشكده مستقل ملي' و داراي مصوبه قطعي از شوراي گسترش آموزش عالي فعاليت دارد. اين پژوهشكده داراي 30 عضو هيات علمي و 34 دانشجوي دوره دكتري است.
1922/1858**خبرنگار: كاميار اسماعيل پور **انتشاردهنده: حسين كريم زاده