۱۹ بهمن ۱۳۹۵، ۲۰:۱۰
کد خبر: 82420753
T T
۰ نفر
10عنوان كتاب با موضوع شهدای انقلاب اسلامی در مشهد رونمایی شد

مشهد- ایرنا- 10 عنوان كتاب با موضوع شهدای انقلاب اسلامی و نیز كتاب عكس وقایع انقلاب در مشهد سه شنبه شب طی مراسمی در این شهر رونمایی شد.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد در این مراسم گفت: مفهوم شهادت با تاریخ، فرهنگ وهویت مشهد درآمیخته، رایحه شهادت در آن پیچیده و این شهر با مفهوم شهادت عجین شده ولی كمتر به این رشادتها پرداخته شده است.
وحید جلیلیل افزود: با هدف زنده نگه داشتن یاد شهدا و احیاء بخش فراموش شده تاریخ مشهد در جریان انقلاب اسلامی كار نگارش كتابهای مرتبط با شهدای انقلاب در این كلانشهر آغاز شد.
وی ادامه داد: مشهد و خراسان رضوی نمادهای هویتی و تاریخی زیادی دارد كه فردوسی یكی از مهمترین آنها است. گاهی در برخی تریبونها شنیده می شود كه چرا به فردوسی پرداخته نمی شود و به عنوان نماد هویتی مشهد این شخصیت ارزنده برجسته نمی شود.
معاون شهردار مشهد گفت: گاهی اوقات كسانی دم از فردوسی و غربت او در مشهد می زنند كه كوچكترین شباهتی به فردوسی در اعتقادات، مشرب و عمل ندارند.
وی افزود: این افراد صرفا برای اینكه نظام را متهم كنند از او به عنوان بهانه و بازیچه استفاده می كنند تا انقلاب و نظام اسلامی را به بی توجهی به مفاخر ایران متهم كنند.
جلیلی ادامه داد: تمام دغدغه فردوسی انتقال نسل به نسل قهرمانیها و رشادتهای ملت ایران بود كه با توجه به شهدای انقلاب راه و روش فردوسی ادامه می یابد.
وی گفت: آنهایی كه با ژست ایرانگرایی از فردوسی دم می زنند باید كارنامه خود را در 60 سال اخیر بررسی كنند و ببینند در برابر این همه حماسه و ماجرای جذاب در نهضت اسلامی جز فیلتر و سانسور چه كار دیگری انجام داده اند.
مدیر فرهنگسرای غدیر شهرداری مشهد نیز حاشیه این مراسم به خبرنگاران گفت: موضوع 9 عنوان از این كتابها كه توسط پژوهشگران و نویسندگان جوان گردآوری، تهیه و تدوین شده مربوط به شهدای انقلاب اسلامی در مشهد شامل 'شهیدان محمدعلی حنایی، علی‌اكبر علی‌آبادی، مهری زارع، فاطمه امیری بیرجندی، علی‌ اكبرد هنوی، جواد نباتی مقدم، بتول چراغچی، سیدرضا كامیاب و حسین آستانه پرست' است.
حسن سلطانی افزود: همچنین در مراسم امشب كتاب مربوط به خاطرات محله چهنو شهر مشهد رونمایی شد.
وی ادامه داد: در كنار این 10 عنوان كتاب، عكسهای محمد‌رضا عطایی عكاس انقلاب در مشهد نیز در مجموعه ای گردآوری و رونمایی شد.
او با بیان اینكه مشهد 180 شهید تقدیم انقلاب اسلامی كرده است افزود: تاكنون كتابی در زمینه این شهدای والامقام انقلاب اسلامی نگاشته نشده اما امیدواریم این حركت آغازی برای نهضت تاریخ نگاری انقلاب اسلامی در مشهد به ویژه زندگی شهدا و و حماسه‌آفرینی آنان باشد.
همچنین در این مراسم از رمضانعلی شاكری نویسنده كتاب 'انقلاب اسلامی در مشهد' كه نخستین كتاب تاریخ انقلاب در این شهر است و در سال 1358 به رشته تحریر درآمده و نیز شماری از خانواده شهدا تقدیر شد.
خبرنگار: ندا جواهرفر **انتشاردهنده: حسین كریم زاده
7505/1858