استقرار پدافند غيرعامل زيستي در كشور نيازمند برنامه ريزي كلان است

مشهد- ايرنا- رئيس پژوهشكده علوم و صنايع غذايي، استقرار پدافند غيرعامل زيستي در كشور را نيازمند برنامه ريزي كلان و هوشمندانه دانست.

دكتر قدير رجب زاده روز يكشنبه به خبرنگار ايرنا گفت: پژوهشكده علوم و صنايع غذايي آمادگي دارد از طريق همكاري مشترك با نهادهاي مرتبط و همچنين اجراي طرحهاي تحقيقاتي، قدم موثري در مقابله با تهديدهاي زيستي و غذايي بردارد.
وي افزود: پژوهشكده علوم و صنايع غذايي همواره مقوله هاي امنيت و ايمني غذايي و پدافند غيرعامل زيستي در حوزه غذا را مورد توجه قرار داده و اقدامات قابل توجهي نيز در اين زمينه انجام داده است.
وي اظهار كرد: از جمله اين اقدامات مي توان به اجراي طرح كلان ملي مديريت، سياستگذاري و ارزيابي خطر آلاينده هاي غذايي و محيط زيست در بخش مواد خام كشاورزي، دام، طيور و شيلات و انجام پژوهشهاي كاربردي در زمينه ارتقاي ايمني مواد غذايي و سلامت عمومي جامعه اشاره كرد.
رجب زاده گفت: توسعه شبكه آزمايشگاهي به منظور شناخت تخصصي تهديدات زيستي، شناسايي مخاطرات زيستي در حوزه غذا با توجه به ويژگيهاي بومي و اقليمي مناطق كشور، پيش بيني سازوكارهاي لازم براي ارائه آموزشهاي عمومي و تخصصي براي جلوگيري و كاهش مخاطرات زيستي و طراحي و استقرار سامانه پدافند غير عامل زيستي از جمله مواردي است كه بايد به طور جدي به آنها پرداخته شود.
وي افزود: طراحي و استقرار پدافند غيرعامل زيستي لازمه تضمين سلامت جامعه در برابر تهديدات احتمالي است.
وي سه مولفه اصلي امنيت غذايي را موجودي، دسترسي و استفاده بهينه از مواد غذايي برشمرد و اظهار كرد:
مقوله امنيت يكي از ضروريات زندگي بشري است كه تامين و ارتقاي سطح آن در جامعه همواره از اولويتها و دغدغه هاي دولتها بوده است.
رئيس پژوهشكده علوم و صنايع غذايي گفت: امروز تنها مخاطرات سنتي مانند برخوردهاي بين المللي و تجاوز نظامي به وسيله يك قدرت خارجي از عوامل تهديدكننده امنيت و رفاه به شمار نمي رود بلكه خطراتي مانند بي‌ ثباتي هاي اقتصادي، فقر، گرسنگي و به ويژه نبود امنيت غذايي از عوامل اساسي در كاهش سطح امنيت ملي محسوب مي شود.
وي افزود: بررسيهاي تاريخي نشان مي دهد آلودگيهاي زيستي دست ساخت بشر همچون آلوده كردن آب، دام و مواد غذايي پر مصرف در يك منطقه آثار جبران ناپذيري بر سلامت مردم آن منطقه ايجاد كرده است.
پژوهشكده علوم و صنايع غذايي به عنوان يكي از مراكز پژوهشي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به منظور پاسخگويي به بخشي از نيازهاي پژوهشي كشور به ويژه در منطقه شمال شرق كشور از سال 1385 با توجه به سوابق گذشته و مزيتهاي منطقه اي به عنوان پژوهشكده مستقل ملي و داراي مصوبه قطعي از شوراي گسترش آموزش عالي فعاليت دارد.
1922/ 6053 خبرنگار: كاميار اسماعيل پور** انتشار دهنده: محمد حسين علي مقدم