۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۸:۲۵
کد خبر: 82280895
T T
۰ نفر
طرح های مشترك پژوهشكده علوم و صنایع غذایی با كشورهای خارجی

مشهد- ایرنا-رئیس پژوهشكده علوم و صنایع غذایی كشورمستقر در مشهد گفت:این مركز علمی در حوزه روابط بین الملل، 10 طرح پژوهشی مشترك با كشورهای هلند، نیوزیلند، پاكستان و انگلستان رادر حال اجرا دارد.

دكتر قدیر رجب زاده روز سه شنبه در جریان بازدید رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان رضوی از این پژوهشكده افزود: در نتیجه این طرحها؛ مقاله هایی به صورت مشترك تهیه می شود كه محصول این طرحهاست و در مجلات معتبر بین المللی ارائه می شود.
وی اضافه كرد: پژوهشكده در قالب این تفاهمنامه ها و طرحهای مشترك دانشجویانی را به خارج از كشور می فرستد و گاهی هم دانشجویانی از كشورهای دیگر به ایران می آیند مانند دانشجویان كشور روسیه كه به مشهد و پژوهشكده علوم و صنایع غذایی آمده و دوره های تحصیلی و مطالعاتی خود را طی كردند.
دكت ررجب زاده در بخش دیگری از سخنانش اظهار كرد: این پژوهشكده، نماینده وزارت علوم تحقیقات و فناوری در موضوع غذای حلال و بازوی مشورتی این وزارتخانه در موضوع فناوری غذای حلال است.
وی بیان كرد: تشخیص حرام یا حلال بودن غذا و تمام چیزهایی كه مرتبط با غذاست از جمله ژلاتین با پژوهشكده علوم و صنایع غذایی است.
او با بیان این كه ماموریت اصلی این پژوهشكده، تلاش در جهت تامین سلامت مواد غذایی است، گفت:از عرصه های دیگر فعالیت پژوهشگران این پژوهشكده، شناسایی اصالت بعضی از آبمیوه ها، عسل و مسائلی از این دست است و نیز از ماموریتهای محوری پژوهشكده، موضوع غذا - داروهاست.
دكتر رجب زاده خاطرنشان كرد: این پژوهشكده هم چنین، عضو تیم كلان پایش آلاینده های كشور است كه در موضوع آلاینده های مواد خام كشاورزی نقش محوری دارد و به خصوص در بحث زعفران مشغول فعالیت است.
او با بیان این كه سه شركت دانش بنیان در پژوهشكده علوم و صنایع غذایی مشغول فعالیت هستند گفت:بیشتر طرحهای پژوهشی این پژوهشكده، متقاضی محور است البته به غیر از موارد خیلی خاص و محدود كه پژوهشكده بخواهد برای آینده برنامه هایی را اجرا كند.
رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی مركز خراسان رضوی نیز در این بازدید گفت:اخبار باید به ساده ترین زبان ممكن دسته بندی و به جامعه ارائه شود كه این كار خود كارحساس و ظریفی است.
علی حیدر شاه حسینی افزود:لازم است نوع مكالمه و مراوده افراد و گروههای مختلف و متفاوت سنی و اجتماعی در محیطهای علمی جا بیفتد و دانشمندان این توانایی را در خود ایجاد كنند كه همانند پروفسور سمیعی جراح معروف مغز و اعصاب، كه چندی پیش مطالب علمی را در یك برنامه تلویزیونی به زبان ساده برای مردم تشریح می كرد، با مردم ارتباط برقرار كنند.
وی گفت: نكته دیگر تداوم اطلاع رسانی است چون در علوم ارتباطات اجتماعی به این نتیجه رسیده اند كه ایجاد یك لكه در ذهن مخاطب منجر به ایجاد هیچ تحولی نمی شود مگر این كه لكه های زیادی ایجاد و به هم متصل شود.
او افزود: اكنون دنیای ارتباطات از مرحله اطلاع رسانی گذر كرده است یعنی تاكنون تصور می شد كه اگر مردم بدانند كاری خوب است مشكلشان حل خواهد شد در حالی كه می بینیم همه، این اطلاعات را دارند اما این اطلاعات به رفتار تبدیل نمی شود.
وی گفت: به طور مثال همه مردم می دانند كه باید در مصرف گاز صرفه جویی كنند یا كمربند ایمنی ببندند ولی چرا این كار را نمی كنند؟ یعنی چرا دانشها به رفتار تبدیل نمی شود؟ و این سوال، سوال جهان ارتباطات است و هم اكنون شركتهایی در كشورهای پیشرفته ایجاد شده است كه پاسخ این چراها را می دهد.
او افزود:این «فرااطلاع رسانی» باید در محیطهای علمی جا بیفتد چون دیگر معلوم شده كه با اطلاع رسانی صرف به جایی نخواهیم رسید بلكه باید اطلاعات را به رفتار تبدیل كنیم.
شاه حسینی گفت:خبرگزاری ایرنا تمام تلاش خود را برای معرفی عملكرد مراكز علمی معتبری چون پژوهشكده علوم و صنایع غذایی به كار می گیرد.
در این بازدید، رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی مركز خراسان رضوی از آزمایشگاههای گروههای پژوهشی فراوری موادغذایی، شیمی مواد غذایی، زیست فناوری مواد غذایی، نانو فناوری مواد غذایی و ماشین آلات مواد غذایی پژوهشكده علوم و صنایع غذایی بازدید و از نزدیك با فعالیتها و امكانات این پژوهشكده آشنا شد.
پژوهشكده علوم و صنایع غذایی به عنوان یكی از مراكز پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است كه از سال 1385 با توجه به سوابق گذشته و مزیتهای منطقه ای به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی كشور به ویژه در منطقه شمال شرق آن راه اندازی شد.
این پژوهشكده، مستقل و ملی و دارای مصوبه قطعی از شورای گسترش آموزش عالی است.
1922/ 6012خبرنگار:كامیار اسماعیل پور** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی