اصفهان - ایرنا - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: رتبه شاخص جهانی نوآوری ایران در طول فعالیت دولت یازدهم 14 رتبه صعود كرده است.

به گزارش ایرنا، محمد فرهادی روز پنجشنبه در دوازدهمین همایش جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی در اصفهان افزود: در سال گذشته 120 میلیارد تومان به پارك ها و مراكز علمی و تحقیاتی اختصاص داده شد اما گردش مالی در این مراكز یك هزار و 800 میلیارد تومان بود.
وی همچنین حجم صادرات مراكز دانش بنیان را در سال گذشته 85 میلیون دلار برشمرد و گفت: توانمندی پارك ها و مراكز رشد، قابلیت تولید ثروت در این مراكز را نشان می دهد.
وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری اظهار كرد: 800 محصول فناورانه در سال گذشته در پارك ها تولید و 750 ایده دانشگاهی تبدیل به محصول شد.
فرهادی خاطرنشان كرد: 600 محصول نیز برمبنای مقولات علمی، تجاری سازی و روانه بازار و همچنین سه هزار و 700 هسته فناوری در هسته علمی دانشگاه ها ایجاد شد كه این امر تعامل زیاد پارك ها و مراكز دانشگاهی را نشان می دهد .
فرهادی همچنین به ایجاد 30 هزار فرصت شغلی پایدار در پارك ها ومراكز علمی و تحقیقاتی كشور در سال گذشته اشاره كرد و گفت: همه این آمارها جهش علمی و فناوری كشور برمبنای رویكرد های حمایتی را نشان می دهد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نامگذاری سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل تصریح كرد: یكی از منطقی ترین و اصلی ترین اقداماتی كه می توان بر مبنای این شعار انجام داد توسعه سازمان های علمی و رشد اقتصاد مبتنی بر دانش است.
فرهادی گفت: مقاوم سازی اقتصاد تا حد زیادی همان اقتصاد دانش بنیان است و سیاست های اصلی این وزارت خانه ارتباط تنگاتنگی با دیپلماسی خارج از كشور دارد و بر همین اساس تعامل با مراكز علمی جهان و همچنین دانشمندان رشته های مختلف بطور گسترده پیگیری می شود.
وی افزود: در سال گذشته 200 دانشمند ایرانی در رده بندی برترین دانشمندان جهان قرار داشتند و حجم مقالات علمی ایران در جهان 1.5 درصد بود و این در حالیست كه جمعیت ایران تنها یك درصد جمعیت دنیا را تشكیل می دهد.
وزیر علوم تصریح كرد: رشد علمی ایران در جهان در سال گذشته مثبت چهار درصد بود و این در حالیست كه اكثر كشورهای منطقه رشد علمی منفی داشتند.
وی افزود: وجود یكهزار دانشگاه ، 700 پژوهشگاه ، 38 پارك علمی و فناوری، 167 مركز رشد فناوری ، 350 انجمن علمی، 600 شركت دانش بنیان مستقر در پارك ها، چهار هزار و 400 واحد فناوری و یكهزار و 500 نشریه علمی و پژوهشی ظرفیت های بسیار زیادی را برای تولید ثروت مبتنی بر دانش و فناوری ایجاد كرده است.
فرهادی با بیان اینكه كیفی سازی دانشگاه ها نیز جزو برنامه های اصلی وزارت خانه بوده است گفت: 13 دانشگاه ایران در زمره یك درصد دانشگاه های برتر جهان قرار دارد و 1.7 درصد مقالات برتر دنیا را به خود اختصاص داده است.
وزیر علوم، تحیقات و فناوری همچنین تشكیل هیات امنا در دانشگاه ها، پارك ها و مراكز علمی را ضروری دانست و گفت: تشكیل هیات امنا در دانشگاه ها و مدیریت توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده و در انتظار تایید شورای نگهبان است.
وی خاطرنشان كرد: این امر می تواند تا حد زیادی این مراكز را توسعه دهد و در تصمیمات مفید واقع شود.
وی افزود: ویژگی های اقتصاد متمركز بر دانش و ایده و علم ، ایجاد موتور محرك در اقتصاد نوین است و اقتصاد های مبتنی بر دانش و فناوری، پویا، پایدار و مقاوم در برابر عوامل سیاسی است.
فرهای تصریح كرد: نیروی انسانی، زیرساخت های تولید دانش، مراكز علمی و قوانین مرتبط برای امور علمی، همگی نقش بسزایی در رشد علم و فناوری در كشور ایفا می كند.
دوازدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی امروز با هدف ترویج و توسعه فن‌آفرینی، خلاقیت و نوآوری، معرفی فن‌آفرینان به عنوان موتور حركت و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و ایجاد فضای تعامل در میان فعالان عرصه‌های مختلف فن‌آفرینی و با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در هتل عباسی اصفهان آغاز به كار كرد.
این جشنواره در دو بخش مسابقه ای و غیرمسابقه‌ای برگزار می شود كه بخش مسابقه‌ای شامل طراحان كسب و كار، فن‌آفرینان (شركت‌های دانش بنیان) و سرمایه‌گذاران كارآفرین (Venture Capital) است.
این جشنواره با حضور مسئولان نهادهای علمی و سازمان های دانش بنیان كشورهای نظیر فرانسه، فنلاند، چین، اندونزی، مالزی، كره جنوبی، تركیه، عراق، عمان، آذربایجان و نیجریه و با حضور دكتر شمس الدین مدیر مركز منطقه ای 'ISTIC'، پروفسور كانگ دبیر كل انجمن تكنوپولی جهانی و خانم لاروش مدیر دفتر منطقه یونسكو در تهران در حال برگزاری است.
جشنواره ملی شیخ بهایی از سال 83 هر سال از سوی شهرك علمی و تحقیقاتی اصفهان و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می شود.
شهرك علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان نخستین و تنها شهرك تحقیقاتی كشور از 20 سال گذشته فعالیت خود را با ایجاد نخستین پارك فناوری و مركز رشد فناوری كشور آغاز كرد.
اكنون بیش از 400 شركت دانش بنیان در شهرك علمی و تحقیقاتی اصفهان مستقر است.
ت/6020/6994/ 6022
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۲۷