۱۲ دی ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9912588
T T
۰ نفر
دکتر"شریف": باشگاهها هم در دوپینگی بودن فوتبالیست ها مقصرند ...........................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 12/10/86 داخلی.ورزشی.فوتبال.دوپینگ.
مسوول کمیته دوپینگ فدراسیون فوتبال گفت:اگرچه طبق قانون تنها ورزشکار دوپینگی مقصر است اما باشگاهها هم در این امر اهمال می ورزند.
دکتر محمدرضا شریف روز چهارشنبه در گفت و گو باایرنا افزود: وقتی این گونه مسائل پیش می آید،باشگاه خودش را کنارمی کشد و ورزشکار را جلو می فرستد، "این که مدیریت نیست"؟.
وی ادامه داد : این تعداد کلاس و دوره آموزشی ویژه باشگاهها، مربیان و ورزشکاران به منظور آشنایی با مواد نیروزا،مواد ممنوعه،اثرات آنها، میزان مجازات وغیره برپا می شود. "واقعا استقبال از این دوره ها چقدر بوده است".
شریف گفت: دوروز پیش، 10 دی ماه، یک دوره گذاشتیم وبه تمامی باشگاهها بخشنامه کردیم که در آینده نزدیک پزشکانی می توانند در تیم های دسته یک ولیگ برترفعالیت کنند که دردوره های آموزشی مبارزه بادوپینگ شرکت کرده باشند.
وی افزود: تعداد باشگاهای حاضر در این دوره را اعلام کنم، مشخص می شود که چقدر این امر مهم را جدی گرفتند.
وی تاکید کرد:باشگاه داری تنها به حرف نیست،یک باشگاه وظیفه دارد همیشه ورزشکارش را حمایت و تقویت کند و امروزه زمانی نیست که ورزشکار به خاطر عدم آگاهی از ممنوع بودن دارویی ان را مصرف کند. هرچند از این مشکلات زیاد پیش می آید.
وی جایگاه طب ورزشی در فوتبال ایران را زیرسوال برد و گفت : هر چه ما فواید و الزامات این امر را بگوییم،گوش شنوایی وجود ندارد. باشگاهها نسبت به لزوم استفاده از پزشکی ورزشی کم توجه هستند.
شریف در خصوص دوپینگی اعلام شدن دو نفر از فوتبالیست های حاضر در لیگ برتر و اعتراض باشگاههای آنها گفت:باشگاه مس کرمان جزو باشگاههایی بود که در دوره اخیر نماینده داشت و من روی باشگاه خاصی نظر نمی دهم بلکه به صورت کلی مشکل فوتبال کشور را مطرح کردم.
وی افزود: باشگاهها حق دارند که اعتراض کنند و درخواست تجدیدنظر در رای صادره از سوی کمیته انضباظی که سخنگوی شورای صدور رای است، را داشته باشند. اگر مستدلی یا ادله دیگری هم دارند می توانند در جلسه مطرح کنند، ما هم وظیفه داریم که با صعه صدر به قضیه نگاه کنیم.
شریف درخصوص احتمال اشتباه افسران دوپینگ گفت: تیم دوپینگ از افرادکاملا حرفه ای تشکیل شده وچون نظارت مستقیم خود من هم روی قضیه است، درصد اشتباه بسیار کم است و تاکنون موردی نداشتیم.
وی افزود:درمورد شوخی سایربازیکنان و مواردی اینگونه که به عنوان دلیل برای دوپینگی نبودن ورزشکار مطرح می شود هم رد است،زیرا معمولا اینجور جاها کسی با کسی شوخی نمی کند،ضمن اینکه ورزشکارباید مواظب باشد زیرا متاسفانه یا خوشبختانه در نهایت ورزشکار مقصر است و او باید پاسخگو باشد .
دکتر شریف عدم آگاهی ورزشکاران را عاملی در جهت دوپینگی اعلام شدن برخی ازآنان دانست وگفت:دراین خصوص هم باتوجه به دوره های آموزشی که برگزار می شود ومنابعی که در اختیار مربیان و ورزشکاران قرار می گیرد،بایددقت بیشتری صورت گیرد.
به گفته مسوول مبارزه با دوپینگ فدراسیون فوتبال،تاکنون 167 نمونه گیری تست دوپینگ از فوتبالیست های حاضر در لیگ های برتر ، دسته یک و جام حذفی گرفته شده است.
وی درخصوص پاسخ این تست ها گفت: دوپینگی بودن هر فوتبالیستی که مسجل شود، سریعا اعلام خواهد شد و به غیر از افرادی که اعلام شده، دوپینگی دیگری نداریم.
" علی مولایی" بازیکن تیم فوتبال مس کرمان و"افشین کمایی عسگری" بازیکن تیم استقلال اهواز به علت استفاده از مواد نیروزا به مدت دو سال از شرکت در تمامی مسابقات فوتبال محروم شدند.
مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی صنعت مس کرمان گفته بود که مولایی بازیکن تیم فوتبال این باشگاه به علت ناآگاهی دوپینگ کرده است و باشگاه از کمیته انضباطی تقاضای تجدید نظر و تخفیف در حکم صادره را دارد.
ورزشی ** 1588 شماره 023 ساعت 10:39 تمام
۰ نفر