۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9896227
T T
۰ نفر
چهارمین همایش ورزش باستانی بزرگداشت "حکیم ابوالقاسم فردوسی" برگزار شد .....................................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 25/02/86 داخلی.ورزشی.همایش.ورزش باستانی.
چهارمین همایش بزرگداشت "حکیم ابوالقاسم فردوسی" سه شنبه شب با حضور جمعی از پیشکسوتان ورزش باستانی، کارشناسان و صاحب نظران این ورزش در سالن اجتماعات آکادمی ملی المپیک و پارالیمپیک برگزارشد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، این همایش به همت آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک و فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای به مناسبت 25 اردیبهشت سالروز گرامیداشت "حکیم ابوالقاسم فردوسی" سراینده شاهنامه و حماسه سرای بزرک ایران و جهان برپا شد.
در این همایش "امیر حسینی" رئیس آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک و دبیر فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای طی سخنانی تشکیل این همایش را ضروری دانست و گفت: با احترام به ورزش های مدرن باید توجه ویژه ای نیز به ورزش باستانی، سنتی و ملی کشورایران داشت.
وی با اشاره به راه اندازی زورخانه ای به نام "حکیم ابوالقاسم فردوسی" توسط ایران در شهر "دوشنبه" پایتخت تاجیکستان، اظهار امیدواری کرد که در صورت تامین منابع مالی، امسال بتوان دومین زورخانه را نیز با همین نام در شهر "کابل" پایتخت افغانستان راه اندازی کرد.
حسینی هدف از احداث زورخانه ورزش باستانی به نام حکیم ابوالقاسم فردوسی در کشورهای همسایه و مسلمان را توسعه و ترویج فرهنک پهلوانی ایرانیان و شاهنامه خوانی ذکر کرد.
دبیرفدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای گفت: هدف جنبش المپیک خلق جامعه ای مملو از صلح و دوستی است که فردوسی نیز در اشعار خود بارها بر لزوم ایجاد چنین جامعه ای تاکید کرده است.
"بلوک باشی" از مدرسان دانشگاه نیز به عنوان دومین سخنران این همایش، از تلاش فردوسی برای حفظ زبان و ادبیات فارسی به نیکی یاد کرد و گفت: اگر فردوسی و دیوان اشعار او نبود، شاید تاکنون چیزی از زبان فارسی باقی نمانده بود.
وی با اشاره به رفتارها و الگوهای فرهنگی حکیم ابوالقاسم فردوسی، کتاب شاهنامه او را یکی از الگوهای مهم برای ورزشکاران دانست و گفت: بزرگان تاریخ، شخصیت های مذهبی و ملی و شهدا می توانند بهترین منبع فرهنگی برای همه ما باشند.
در ادامه کار این همایش، خانم دکتر "صیرفی" در خصوص شاهنامه و روایت نقالان سنتی ایران سخن گفت.
در این مراسم همچنین با حضور بهرام افشارزاده رئیس فدراسیون وزنه برداری، از زحمات محمد نصیری قهرمان وزنه برداری المپیک و جهان با اهدای لوح تجلیل به عمل آمد.
در پایان این مراسم از احمد جذاب، قاسم خوش هیکل، باقر مافی، مرحوم حاج غلامعلی اسدالهی، مرحوم اکبر طوقانی، مرحوم عباس تبارکی، امیر صادقی، کیوان مدنی، مرشد احدی، فتح علی بیگی و علی صادقی پور با اهداء جوایز و لوح یادبود توسط رضا قراخانلو، امیر حسینی، و دکتر عبداله سجادی تجلیل شد.
ورزشی.1724 شبک 1562 شماره 088 ساعت 26:20 تمام انتهای پیام M25.20-26-44
۰ نفر