۱۹ فروردین ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9893183
T T
۰ نفر
روز ملی فناوری هسته ای/ مردم: انرژی هسته ای حق مسلم ماست .........................................................
تهران،خبرگزاری جمهوری اسلامی 19/01/86 داخلی.اجتماعی.هسته ای.دیدگاه.مردمی.
زمانی که در سال 81 نخستین جرقه های طرح موضوع فعالیت های هسته ای ایران و گفت و گوها با چند کشور غربی به سرعدم انحراف ازمسیر صلحآمیز فعالیت های هسته ای آغاز شد، همگان مطمئن بودند که گفت و گو با غرب مسیر پرفراز و نشیبی را طی خواهد کرد.
این مسیر پرفراز و نشیب، اکنون به مرحله ای رسید که جمهوری اسلامی ایران با تعیین روز ملی فناوری هسته ای، سالانه جشنی را تدارک می بیند و همه سیاستمداران دنیا و رسانه های همگانی از مدت ها پیش از فرارسیدن این روز، انتظار خبری جدید را می کشند و تحلیل های مختلفی ارائه می دهند.
تلاش های چند کشورهای غربی، اکنون وارد مرحله جدیدی شده است و این کشورها با طرح موضوع در شورای امنیت سازمان ملل سعی می کند این گونه تداعی کنند که ایران با اصرار به موضوع فعالیت های هسته ای خود در مقابل دنیا ایستاده است، اما واقعیت این گونه نیست و این چند کشور تلاش می کنند با تبلیغات رسانه ای القا کنند که دیدگاههایشان، نظر کشورهای جهان است.
فردا - دوشنبه - روز ملی فناوری هسته ای است و روزی است که بر اساس وعده داده شده توسط مقامهای رسمی کشور، قرار است، خبر خوش هسته ای دیگر اعلام شود.
سال گذشته نیز در چنین روزی "محمود احمدی نژاد" رییس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود که "ایران به کشورهای هسته ای جهان پیوسته است".
او در سخنانی که روز 22 فروردین ماه در جوار بارگاه ملکوتی ثامن الائمه در مشهد مقدس ایراد کرد، گفته بود:در تاریخ بیستم فروردین ماه سال جاری، چرخه تولید سوخت هسته ای در مقیاس آزمایشگاهی کامل شد و اورانیوم با غنای مورد نیاز برای نیروگاههای هسته ای بدست جوانان ایرانی تولید شده است.
امروز، در آستانه روز ملی "فناوری هسته ای" مردم ایران با وجود تحمل فشارها و تحریم های مختلف، هنوز دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای را حق مسلم خود می داند و به آن پافشاری می کنند.
اینکه دیدگاه مردم در خصوص فناوری هسته ای تا چه اندازه با دیدگاه سیاستمداران کشور انطباق دارد، موضوع گزارشی مردمی است که در پی می آید.
یک دانشجو در رشته علوم اجتماعی، با اشاره به این موضوع در گفت وگو با ایرنا،گفت:تجربه سالهای اخیر در زمینه دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای ملت ایران را به این نتیجه رسانده است که برای حفظ منافع ملی و استقلال خود نباید از بیگانگان بالاخص کشورهای غربی توقع همراهی داشته باشد.
"فریبارستمی"اظهار داشت: با توجه به محدود بودن منابع انرژی درجهان، در آینده تمام کشورها نیاز به تامین مایحتاج خود از طریق انرژی هسته ای خواهند داشت.
وی افزود: آمریکا و کشورهای استعمارگر می خواهند به تنهایی ازاین نوع انرژی استفاده کرده وسایر کشورها را به خود وابسته نگهدارند و به همین دلیل تحت عنوان های مختلف از دستیابی سایر کشورها به این انرژی جلوگیری می کنند.
رستمی گفت:ایران با توجه به دانش و تخصص نیروهای فعال و پرتوان خود توانسته در زمینه انرژی هسته ای در سطح بالای جهان بایستد و امروز هیچ کشوری نمی تواند این حق طبیعی را از ایران بگیرد.
وی افزود: انقلاب ایران برپایه خون جوانان این مرز و بوم استوار است، اگر آمریکا و دیگر کشورها پای خود را ازگلیمشان درازتر کنند،مردم ایران علاوه بر مقاومت به مقابله باآنان خواهند پرداخت.
شهروند دیگری با اشاره به اینکه پیامد پافشاری ایران بر ادامه فناوری هسته ای هزینه هایی برای کشور درپی خواهد داشت، تاکید کرد: مسوولان ما این هزینه هـا را با تدبیر می توانند به حداقل برسانند، هرچند مردم آماده اند برای استقلال و عزت کشوراسلامی خود این هزینه ها را تحمل کنند.
"وجیه الله جعفری" از دولت خواست که دستگاه دیپلماسی خود را براساس حفظ همه جانبه حق هسته ای ایران تنظیم کرده و با مدیریت ظرفیت های مادی ومعنوی کشور، هزینه مخالفت سایر کشورها را برای آنها بالا ببرد.
وی افزود: هیچ چیزی آسان به دست نمی آید،پس باید با صبر و حوصله و تلاش به دنیا ثابت کنیم،دستیابی به فناوریهای نوین حق همه کشورها از جمله ایران است.
حجت الاسلام والمسلمین "موسی مستقیمیان" شهروند دیگری،درباره آنچه که آن را برخورد دوگانه غرب با حقوق کشورها در دستیابی و استفاده مسالمت آمیز از انرژی هسته ای نامید، گفت: چرا آژانس بین المللی انرژی هسته ای، نظارتی بر عملکرد نیروگاه های رژیم صهیونیستی ندارد.
وی افزود: ما خواستار استفاده از حقوق خود دراین زمینه براساس قوانین بین المللی هستیم و از آن به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد.
این روحانی ادامه داد:دستیابی به انرژی هسته ای به حیثیت ملی مردم این مرز و بوم وابسته است و مردم ایران در دفاع از استقلال و تمامیت ارضی خود بر دستیابی از این فناوری،پافشاری می کنند.
وی گفت: منابع نفتی جهان محدود است و مسلما تا 40 سال آینده با روند کنونی مصرف به پایان خواهد رسید و آنگاه است که ملت ما از نتیجه مقاومتی که امروز در برابر خودداری از استفاده از دانش هسته ای نشان می دهد، برخوردار شده و به آن خواهد بالید.
شهروند دیگری گفت:اروپا،آمریکا و اسراییل نمی خواهند ایران به عنوان یک کشور مسلمان که پیرامون غرب نمی گردد ،دارای فناوری هسته ای پیشرفته باشد.
"علی محمدی" با اشاره به فشارهای اخیر غرب برکشورمان به بهانه سرپیچی ایران از قوانین بین المللی در مورد دستیابی به انرژی هسته ای افزود: تجربه نشان می دهد که اعمال تحریم یا مجازاتهای اقتصادی در وادار ساختن کشورها چندان کارساز نبوده است.
وی گفت: چنانچه آمریکاو اسراییل به مقابله نظامی با ایران متوسل شوند عواقب وخیم این کار علاوه براسراییل و آمریکا کل دنیا را در برخواهد گرفت محمدی افزود:مسوولان بلند پایه جمهوری اسلامی ایران باید با پافشاری برحق قانونی در دستیابی به فناوری هسته ای، اصرار ورزند.
"فاطمه امینی"،کارمند، نیزگفت: طبیعی است که دستیابی ایران و هر کشور دیگری به فناوری صلح آمیز هسته ای، منافع انحصارطلبان جهان را به مخاطره می اندازند و این مساله موجب ایجاد مانع و فشار در سر راه دستیابی ایران به این فناوری پر اهمیت شده است.
وی پیشنهاد کرد:برای تسهیل فشارهای ایجاد شده و از بین بردن موانع موجود، مسوولان کشورمان در ادامه روند مذاکرات دو رویکرد" عزت مداری و جذب حمایت های داخلی و خارجی" را درپیش بگیرند.
امینی تصریح کرد: دستیابی به فناوری هسته ای موجب رشد علمی، اقتصادی و حتی سیاسی ایران در زمینه های مختلف خواهد شد و با توجه به این مساله می توان پیش بینی کرد که در صورت تحقق استفاده از این فن آوری نوین، مردم ایران از رشد نسبی رفاه در کشور بهره مند می شوند.
"عاطفه امیری" یک دانشجوی علوم سیاسی نیز،به خبرنگارایرنا گفت:اگر قرار بود به مزدوران جهان امتیاز بدهیم، 25 سال فراز و نشیب این انقلاب را تحمل نمی کردیم.
وی افزود:به رهبر معظم انقلاب اطمینان می دهیم که همچنان از حق کشور و از خون شهیدان دفاع خواهیم کرد.
امیری با بیان اینکه دستیابی به انرژی هسته ای حق ملت ایران است، گفت: همچنان که از هر حق دیگری همچون دستیابی به نفت ،گاز و ...استفاده می کنیم باید بتوانیم از این انرژی مطلوب هم استفاده کنیم.
وی افزود: همانطور که هزاران شهید از مرز، ناموس و رهبری کشور دفاع کردند، در این راه شهید شدند و پیروز شدند، ما نیز در این راه پیروز میدان خواهیم بود.
"آسیه صادقی" یک دانشجوی گرافیک نیز تصریح کرد:این زمان بهترین فرصت برای نشان دادن اقتدار ایران اسلامی به جهانیان است، زیرا که غرب فضای گفت وگو را به فضای جوسازی و تبلیغاتی تبدیل کرده اند.
وی افزود: همچنان که غرب به جای گفت و گو سعی در جوسازی علیه ایران را دارد و ایران را یک تنه در مقابل خود نشان می دهند، ایران اسلامی نیز می تواند، با بی اعتنایی به زورگویی های آنان با تامل و تدبیر بازی را به نفع خودش تمام کند.
صادقی گفت: هم اکنون می توان از تهدیدهای موجود یک فرصت مناسب ساخت و با رویکردی مناسب ایران را با فناوری صلح آمیز هسته ای منتفع کرد.
وی افزود: عزت ایران در گرو دستیابی به فناوری صلحآمیز هسته ای است و مسوولان باید بدانند که هرنوع تصمیم گیری آنان در این خصوص در تاریخ ایران ماندگار خواهد ماند.
اجتمام/9119/1654 شماره 049 ساعت 24:15 تمام انتهای پیام M19.15-24-32
۰ نفر