۱۳ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9891323
T T
۰ نفر

دوشغله های ورزش/ بودن یا نبودن

۱۳ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9891323
دوشغله های ورزش/ بودن یا نبودن ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/13 ورزش.سازمان تربیت بدنی.کمیته ملی المپیک.دوشغله شاید کمتر خواننده اخبار ورزشی باشد که در ماه های اخیر درباره حضور دوشغله ها در ورزش کشور و اظهار نظرهای رییس سازمان بازرسی کل کشور، مسوولان ورزش و نمایندگان مردم در این باره چیزی نشنیده باشد.
نزدیک به سه ماه پیش بود که مصطفی پورمحمدی که بعد از خداحافظی از وزارت کشور و دولت نهم، ردای ریاست سازمان بازرسی کل کشور را بر تن کرده است،در جمع خبرنگاران اعلام کرد که حضور دوشغله ها در ورزش شبهه قانونی دارد.
شاید با کمی برگشت به عقب و بررسی حال و هوای انتخابات اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در هفتم آبان ماه سال 87 بتوان ریشه های اصلی این اظهار نظر و فشار بر پیکره ورزش را ملموس تر احساس کرد.
کمتر از دو روز به برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک در هفتم آبان ماه سال جاری مانده بود که رضا قراخانلو رییس سابق کمیته ملی المپیک اعلام کرد ،نامه ای از سازمان بازرسی کل کشور دریافت کرده که در این سازمان به کارکنان دولتی که عضو مجمع کمیته ملی المپیک بودند اخطار داده برای عضویت در پست های کمیته ملی المپیک نامزد نشوند چرا که براساس مستندات سازمان بازرسی کل کشور برگزیده شدن آنان در انتخابات، آنان را مشمول تخلف دو شغله بودن خواهد کرد.
بسیاری از اعضای مجمع کمیته ملی المپیک در آن زمان با تجربه ای که از برگزاری انتخابات دوره های گذشته داشتند و شاهد فعالیت افراد دولتی در بخش های مختلف این کمیته بودند و از طرفی براساس اساسنامه انتخابات، کمیته ملی المپیک را یک موسسه غیر دولتی محسوب می کردند، در انتخابات شرکت کردند.
کیومرث هاشمی معاون سازمان تربیت بدنی و رییس مرکز توسعه ورزش قهرمانی کشور در حین برگزاری انتخابات نیز احتمال آن را می داد که سازمان بازرسی کل کشور در آینده بخواهد در این باره عکس العمل نشان دهد اما به خبرنگاران گفت که بررسی این موضوع به عهده مسوولان آتی کمیته ملی المپیک خواهد بود و همه داوطلبان بر اساس اساسنامه کمیته ملی المپیک می توانند در انتخابات شرکت کنند.
پس از گذشت چند روز از برگزاری انتخاباتی آزاد که در حضور اصحاب رسانه برگزار شد، و رییس سازمان تربیت بدنی به عنوان رییس کمیته ملی المپیک نیز برگزیده شد،رییس سازمان بازرسی کل کشور لب به سخن در این باره گشود و برای نخستین بار در جمع خبرنگاران اعلام کرد که در صورت نادیده گرفتن تذکر سازمان بازرسی کل کشور ، انتخابات کمیته ملی المپیک باید دوباره تکرار شود.
اگر چه حدود یک ماه مسوولان ورزش کشور از اظهار نظر در این باره چشم پوشی کردند اما مصاحبه های مکرر پورمحمدی در این زمینه و اعلام سازمان بازرسی مبنی بر پایان مهلت داده شده به مسوولان ورزشی دوشغله برای کناره گیری از ورزش، واکنش مسوولان ورزشی نیز به رسانه ها کشیده شد.
علیرضا رحیمی رییس فدراسیون هندبال ازجمله مسوولانی بود که اعتقاد داشت بحث ممنوعیت دوشغله بودن افراد را نمی توان به هیچ وجه در ورزش پیاده کرد وی در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: نمی توان در خیابان آگهی کرد که هرکس بیکار است و می خواهد رییس فدراسیون یا رییس هیات شود، ثبت نام کند.
رحیمی اضافه کرد: پست ریاست بر هیات ها و فدراسیون ها افتخاری است و کسی که افتخاری یا مجانی کار می کند دارای شغل نیست چرا که شغل به کاری گفته می شود که افراد در ازای آن پولی دریافت می کنند.
رییس فدراسیون هندبال در واکنش به این گفته که روسای فدراسیون های دو شغله نمی توانند زمان کافی برای انجام امور فدراسیون ورزشی خود اختصاص دهند، گفت: اگر قانون نیز به چنین افرادی اجازه ریاست فدراسیون ها را بدهد، باز هم جایز نیست این افراد مسوولیت را قبول کنند و اگر مسوولی می داند که وقت کافی برای انجام فعالیت های فدراسیونی را ندارد، خودش نباید مسوولیت بپذیرد.
اما اشاره غیر مستقیم رییس سازمان بازرسی کل کشور به کناره گیری مسوولان دولتی دارای منصب های بالا در کمیته ملی المپیک و فدراسیون ها، واکنش مسوولان دوشغله در این بخش ها را نیز برانگیخت تا جایی که علی کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال و عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک به این اظهار نظر رییس سازمان بازرسی کل کشور پاسخ داد.
کفاشیان با بیان اینکه ریاست یک فدراسیون و عضویت در کمیته ملی المپیک شغل محسوب نمی شود،اظهار داشت: روسای فدراسیون ها و اعضای کمیته ملی المپیک سیاستگذاران ورزش هستند و اگر ابهامی در این خصوص وجود دارد باید از طریق دیگری آن را برطرف کرد.
کفاشیان خاطرنشان کرد: انتخابات کمیته ملی المپیک بدون هیچ شبهه ای برگزار شد و افراد منتخب نیز براساس منشور المپیک و اساسنامه آن از بین اعضای مجمع کمیته ملی المپیک کشور، انتخاب شدند.
البته برخی از مسوولان ورزشی نیز در این باره با ملاحظات بیشتری برخورد می کردند،مهدی کرباسیانخزانه دار کمیته ملی المپیک و رییس فدراسیون بدمینتون ، نایب رییس کنفدراسیون بدمینتون آسیا و رییس توسعه این رشته در غرب قاره کهن از جمله مسوولان ورزشی بود که می گفت: اختلاف نظرهای ایجاد شده بر سر موضوع دوشغله بودن مسوولان ورزش حل شدنی است.
کرباسیان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: رییس سازمان بازرسی کل کشور نیز در برخی از مصاحبه های خود با خبرنگاران علاقمندی خود را برای حل و فصل این موضوع اعلام کرده است و درصورت نیاز با تشکیل جلسه ای بین مسوولان سازمان بازرسی کل کشور و سازمان تربیت بدنی می توان راهکارهای حل این مسئله را بررسی کرد و به کار گرفت.
کرباسیان که کمتر از یک ماه پس از انتخابات کمیته ملی المپیک ریاست کمیسیون منابع و بازاریابی کمیته ملی المپیک را نیز برعهده گرفته بود، اظهار داشت: بحث دو شغله بودن مسوولان ورزشی فعال در کمیته ملی المپیک در طول دوران انقلاب هیچگاه مطرح نشده است.
وی با بیان اینکه در هیچ دوره ای به این اندازه، موضوع دو شغله بودن مسوولان ورزش به سوژه مطبوعات و رسانه ها تبدیل نشده است، اظهار داشت: سازمان بازرسی کل کشور به تازگی خواهان لیست اعضای فدراسیون ها و اعضای هیات های ورزشی نیز شده است که بر این اساس تعداد افراد دوشغله در عرصه ورزش به مرز دهها هزار نفر می رسد.
نایب رییس کنفدراسیون بدمینتون آسیا و رییس توسعه این رشته در غرب قاره کهن، اظهار داشت: بسیاری از افرادی که امروز در مضان اتهام دوشغله بودن هستند از جمله افراد بین المللی کشورند که با کنار گذاشتن آنها از ورزش در واقع باعث لغو عضویت یک ایرانی در مجامع بین المللی خواهیم شد.
وی با بیان اینکه کسب یک کرسی در مجامع بین المللی بسیار دشوار است، اظهار داشت: نباید اجازه دهیم که به راحتی جایگاه های خود را در جامعه جهانی از دست بدهیم.
کرباسیان با بیان اینکه بررسی وضعیت مسوولان دولتی شاغل در هیات اجرایی کمیته ملی المپیک نظر شخصی رییس سازمان بازرسی کل کشور است، خاطر نشان کرد: اگر قرار است قانون اجرا شود باید برای همه و به طور یکسان اجرا شود وی خاطر نشان کرد: موضوع دو شغله بودن مسوولان ورزشی مسئله جدیدی نیست و مستندات حقوقی فراوانی برای دفاع وجود دارد که یکی از آنان، فعالیت مسوولان بدون دریافت حقوق و مزایا است.
به گفته کرباسیان، بسیاری از مسوولان کشور برای کمک به ورزش جایگاه های ورزشی را قبول می کنند چرا که به خاطر تصدی این جایگاه، هیچ حقوق یا مزایایی دریافت نمی کنند.
رییس فدراسیون بدمینتون اظهار داشت: از طرفی قانون باید از سوی مفسران قانون در مجلس شورای اسلامی تفسیر شود و به اجرا درآید.
وی پیشنهاد کرد، برای رفع مناقشه ایجاد شده بین سازمان بازرسی کل کشور و سازمان تربیت بدنی کمیته ویژه ای با حضور کارشناسان دو طرف تشکیل شود چرا که کشمکش این موضوع در سطح رسانه ای تنها به ورزش کشور لطمه وارد می کند کرباسیان گفت: کشور ما جوان است و باید برای توسعه و پیشرفت آن از همه پتانسیل های موجود استفاده کرد، چرا که عدم استفاده از نیروهای مدیریتی در پایان به ورزش کشور ضربه وارد می کند.
با بالا گرفتن اظهار نظرهای متعدد و متفاوت در رسانه های جمعی بین مسوولان سازمان بازرسی کل کشور و ورزش، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز وارد عمل شدند و تلاش کردند در این مناقشه میانجیگری کنند.
حمید رضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست مشترک تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مسوولان ورزشی کشور اظهار داشت: در این جلسه با توجه به اظهارات رییس سازمان تربیت بدنی، همگرایی بین نمایندگان مجلس و سازمان تربیت بدنی به منظور برطرف کردن مشکلات ورزش به وجود آمده است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع دوشغله بودن برخی مسوولان ورزشی تصریح کرد: طبیعی است که استفاده از توانایی های مدیران اجرایی بخش های مختلف در ورزش امری غیر قابل انکار است براین اساس با توجه به استدلال های مقامات ورزشی امیدواریم مشکلات قانونی این موضوع در قالب یک طرح یا لایحه در مجلس مطرح شده تا هر چه سریع تر این دغدغه مسوولان ورزش برطرف شود.
باوجود وارد شدن نمایندگان مجلس به این مناقشه، اخطارهای سازمان بازرسی مسوولان ورزش کشور را در بخش های مختلف مجاب کرد که از برگزاری هر گونه انتخابات فدراسیون ها جلوگیری کنند.
این توقف، نخست از فدراسیون تیراندازی آغاز شد و سید مهدی هاشمی سرپرست این فدراسیون و یکی از چهار نامزد تصدی ریاست این فدراسیون به خبرنگار ایرنا گفت که انتخابات ریاست فدراسیون تیراندازی به درخواست سازمان بازرسی کل کشور به آینده موکول شده است.
هاشمی که قائم مقامی وزارت راه و ترابری را نیز بر عهده دارد، تصریح کرد: سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده تا مشخص شدن وضعیت مدیران چند شغله، نباید انتخابات فدراسیون ها انجام شود.
سرپرست فدراسیون تیر اندازی اضافه کرد: در شرایط کنونی به نظر می رسد تا انجام بررسی این موضوع توسط نمایندگان محترم مجلس، انتخابات فدراسیون دست کم تا سه ماه آینده برگزار نشود.
با ادامه چنین روندی برگزاری انتخابات در دیگر فدراسیون ها نیز به تعویق افتاد.
محمد رضا تابش رییس فدراسیون سوارکاری و نماینده مردم شهرستان اردکان در مجلس شورای اسلامی درخصوص بررسی وضعیت روسای دوشغله فدراسیونهای ورزشی از سوی سازمان بازرسی کل کشور به ایرنا گفت: ما از قانون پیروی می کنیم و هرچه از نظر قاطبه حقوقدانان معتبر باشد یا اینکه مجلس شورای اسلامی در صورت ضرورت به آن رای دهد، پذیرا هستیم.
تابش ادامه داد: البته پیش از پذیرفتن مسوولیت فدراسیون سوارکاری، از معاونت وقت ریاست جمهوری استعلام کردم که آیا از نظر قانونی، تصدی یا شماره 052 ساعت 15:22 تمام
۰ نفر