۲ بهمن ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9833122
T T
۰ نفر
ترکیه برای به دست آوردن سهمی ازجام جهانی فوتبال با قطر مذاکره می کند ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/11/02 ورزش.خارجی.ترکیه.قطر دبی - ترکیه برای به دست آوردن سهمی از کیک جام جهانی با قطر مذاکره می کند تیتر اول روزنامه قطری الرایه است که برای گزارش مفصل خود ازمذاکرات پنجشنبه گذشته هیات اقتصادی 500 نفره ترکیه به ریاست نخست وزیر آن کشور انتخاب کرد.
رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در آخرین روزهای هفته پیش در راس یک هیات 500 نفره ازبازرگانان کشورش، دیدار دو روزه ای از قطر داشت و با مقام های عالیرتبه این کشور از جمله نخست وزیر و وزیر بازرگانی و تجارت این کشور دیدار کرد.
همراهان نخست وزیر ترکیه نیز با مقام های اتاق بازرگانی و صنایع قطر در باره راه های تقویت روابط دوجانبه به گفت وگو نشستند.
پس از اعلام میزبانی جام جهانی فوتبال سال 2022 توسط قطردر ماه گذشته، ترکیه نخستین کشوری است که برای امکان همکاری با دوحه در اجرای پروژه های زیربنایی و عمرانی این کشور که باید تا قبل از 2022 آماده بهره برداری گردد، با تعداد قابل توجهی از بازرگانان ، تاجران و صاحبان شرکت های پیمانکاری، عمرانی و راه و ساختمان به قطر سفر می کند.
عنوان روزنامه الرایه ، گویای این حقیقت است که قطر برای اجرای پروژه های عظیم خود که ازماههای آینده باید آغاز و ظرف 10 سال تکمیل شود، شرکای اقتصادی و کشورهای دوست و صاحب فن آوری را به همکاری بطلبد و آنها را در کیک بزرگی که نصیبش شده ، شریک کند.
ازدیگر خبرهای جالب توجه دیگری که ازمذاکرات هیات ترک اعلام شد، می توان به امکان لغو کفالت شرکت های عامل ترکیه در قطر اشاره کرد که درصورت تحقق عملی، مهمترین و نخستین نوع همکاری با یک طرف منطقه ای تلقی خواهد شد.
ظافرجاغلایان وزیر تجارت ترکیه در نشست هیات کشورش با اتاق بازرگانی و صنایع قطر گفت: نخست وزیر قطر به اردوغان قول داده که شرکت های ترکیه برای فعالیت درقطر نیاز به شریک قطری نخواهند داشت و می توانند مایملک خود را در تصاحب خویش داشته باشند.
این درحالی است که شرکت های خارجی برای ثبت فعالیت در قطر باید یک شریک قطری با سرمایه 51 درصد دربرابر49 درصد داشته باشند.
حجم مبادلات بازرگانی بین قطر و ترکیه که سال 2008 میلادی به 2/1 میلیارد دلار رسیده بود درسال 2009 به حدود 400 میلیون دلار کاهش یافت و مقام های دوکشور درصددند با تقویت حضور دانش فنی و کالاهای تولید ترکیه این رقم را افزایش دهند.
شیخ خلیفه بن جاسم رییس اتاق بازرگانی و صنایع قطر در مذاکرات خود با هیات ترک اعلام کرد که دولت ترکیه شریک راهبردی در همه زمینه ها است و پشتیبانی مقام های سیاسی دو کشوراز بازرگانان، حمایت حقیقی از تقویت روابط اقتصادی است.
شرکت های ترکیه اکنون در توسعه بندر دوحه فعالیت می کنند و ترک ها امیدوارند بتوانند در طرحها زیربنایی و ساخت ورزشگاه های قطر نیز دست به کار شوند.
سرمایه گذاری ترکیه در قطر در سالهای اخیر در زمینه های ساخت و ساز، کشاورزی، انرژی و گردشگری با حضور دستکم 200 شرکت ترک شکل گرفته و ارزش این پروژه ها قبلا توسط رسانه های قطرحدود 5/6 میلیارد دلار اعلام شده بود.
پروژه های مهم ساخت فرودگاه جدید قطر با مشارکت یک شرکت ژاپنی ، زیرگذر خیابان ساحلی دوحه و توسعه بندر دوحه ازجمله پروژه هایی است که شرکتهای ترکیه در آن فعالیت دارند.
از نکات قابل توجه که در روزنامه الرایه چاپ دوحه منتشر شد اینکه نخست وزیر ترکیه که اخیرا از کویت نیز دیدار کرده ، خواستار مشارکت دولت ها و ملتهای عرب در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با ترکیه شده بود.
اردوغان گفته بود: ما نه تنها در جغرافیا و بلکه در نان با همدیگر شریک هستیم ، بلکه روشن تر بگویم، در مفهوم و ارزش مرگ و شهادت در راه خدا نیز با هم شریک هستیم. آیا اینها اقتضای برادری نیست.
نخست وزیر ترکیه درگفت و گوهای خود درقطر از زمین های کشاورزی گسترده، آب کافی و تجربه و فن آوری کشورش در بخشهای مختلف سخن گفت و تاکید کرد که همه اینها می تواند برای سرمایه گذاری قطری ها و در خدمت توسعه دو کشور به کارگرفته شود.
نخست وزیر ترکیه به نقطه نظرهای مشترک و راهبردی کشورش با قطردرمسایل منطقه ای و همبستگی در مسایل عراق ، لبنان و فلسطین اشاره کرد و گفت که همکاری راهبردی ترکیه و قطر می تواند در پیشبرد همکاری در بخشهای تجارت و بازرگانی دو کشورموثر باشد.
در دیدار بازرگانان ترکیه با همتایان قطری، مشکلات شرکت های ترک درقطر نیز به بحث گذاشته شد.
محمد بوبیک رییس سندیکای صادرکنندگان ترکیه گفت که تصدیق مستندات شرکت های ترکیه در قطر وقت گیر است و قطر تنها کشور در منطقه است که از صادرکنندگان تولیدات مواد غذایی ترکیه به این کشور گواهی عاری بودن کالا از تشعشعات اتمی درخواست می کند.
خاورم 1651/** 3404 شماره 109 ساعت 21:55 تمام
۰ نفر