۱۷ فروردین ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 9800731
T T
۰ نفر
قوانین جدیدی برای ورزشکاران با مشکلات جنسیتی وضع می شود ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/01/17 ورزش.خارجی.المپیک تهران - کمیته بین المللی المپیک (IOC( مقررات جدیدی را برای ورزشکاران زنی که میزان بالایی از هورمون های مردانه در بدنشان وجود دارد، در بازی های المپیک 2012 لندن وضع می کند.
به گزارش منابع خبری، این مقررات جدید پس از آن وضع می شود که در جریان مسابقات قهرمانی دو و میدانی 800 متر جهان در سال 2009 یک دونده زن از آفریقای جنوبی به نام کستر سمنیا به قهرمانی رسید، اما سپس به دلیل بالا بودن میزان هورمون تستسترون در بدنش، از شرکت در رقابت ها منع شد.
بر همین اساس کمیسیون پزشکی کمیته بین المللی المپیک پیشنهاد کرده است، ورزشکاران زن تا زمانی می توانند در رقابت های زنان شرکت کنند که میزان هورمون مردانه آنها کمتر از مردان باشد.
همچنین پیشنهاد شده است که بررسی موارد خاص به طور محرمانه انجام شود.
آرن لیونگویست رییس کمیسیون پزشکی IOC در این باره گفت: موارد زیادی از این دست وجود نخواهد داشت، اما به هر حال افرادی هستند که چنین مشکلاتی دارند و باید با آنها منصفانه برخورد شود.
بنا بر این گروهی از کارشناسان بین المللی این افراد را بررسی کرده و نتیجه را اعلام خواهند کرد و پس از آن فدراسیون مربوط به آن رشته ورزشی تصمیم نهایی را می گیرد و در صورتی که ورزشکار همکاری لازم را انجام ندهد، از شرکت در مسابقات محروم خواهد شد.
کمیته بین المللی المپیک در نشست دو روزه خود در لندن همچنین از اعلام قوانین جدید تا قبل از برگزاری بازی های المپیک لندن خبر داده است.
لیونگویست خاطر نشان کرد: قوانین جدید شامل حال کستر سمنیا دونده آفریقای جنوبی نمی شود.
وی گفت: ورزشکارانی که مشکلات جنسیتی دارند پس از انجام آزمایش های مختلف تشخیص داده می شوند و بنا بر این در مورد ادعاهای ورزشکاران علیه یکدیگر هیچ تحقیقی صورت نخواهد گرفت.
بنا بر این گزارش، سمنیا در حالی مدال طلای مسابقات 2009 برلین را به دست آورد که سه هفته قبل از آن فدراسیون جهانی دو و میدانی (یاف ) از وی خواسته بود آزمایش جنسیت بدهد.
به همین دلیل یاف بعد از مسابقات او را به دلیل بالا بودن میزان هورمون تستوسترون محروم کرد.
با وجود این سمنیا در ژوئیه 2010 تبرئه شد و به مسابقات بازگشت.
ماجرای سمنیا موجب اخراج رییس فدراسیون دو و میدانی آفریقای جنوبی به دلیل پنهان کاری خود شد.
9126/1594 شماره 057 ساعت 12:48 تمام
۰ نفر