۲۷ بهمن ۱۳۸۳، ۰:۰۱
کد خبر: 9787166
T T
۰ نفر

روزشمار تاریخ

۲۷ بهمن ۱۳۸۳، ۰:۰۱
کد خبر: 9787166
روزشمار تاریخ # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 27/11/83 داخلی.فرهنگی.روزشمار.تاریخ. * درگذشت اسماعیل امیرخیزی، آزادی خواه دوره مشروطه 39 سال پیش در 27 بهمن سال 1344 اسماعیل امیرخیزی، آزادی خواه دوره مشروطه درگذشت. اسماعیل امیرخیزی، نویسنده، شاعر و متخلص به "هنر" و "گرامی" در سال 1255 در محله امیرخیز تبریز متولد شد. تحصیلات مقدماتی فارسی و عربی را در مکتب خانه های تبریز به پایان برد و در چهارده سالگی با پدرش به تجارت مشغول شد. در سال 1282 به زیارت حج رفت. با آغاز نهضت مشروطه به این حرکت پیوست و خیلی زود مشاور و منشی ستارخان شد. امیرخیزی در سال 1292 پس از ورود قشون روسیه، به شیخ محمدخیابانی پیوست.
"تاریخ فرهنک و ادب آذربایجان"، تصحیح دیوان عنصری، سعدی نامه از جمله مهم ترین کتاب های او است او همچنین تعداد زیادی مقاله مانند آذری طوسی، وحید، اصل و نسب امیرکبیر، خاطرات وحید، اوضاع مشروطیت و امیرخیزی"، خاطرات و اسنادبه رشته تحریر در آورد. * سالروز تولد گالیله 441 سال پیش در 15 فوریه سال 1564 میلادی گالئیلو گالیله دانشمند بزرک ریاضی دان و منجم ایتالیایی در شهر "پیزا " قدم به عرصه وجود گذاشت. او تا 19 سالگی به ادبیات مشغول بود و در این سن به فیزیک و ریاضی روی آورد.
اولین اختراع وی ترازوی آبی بود و در 25 سالگی به استادی دانشگاه پیزا رسید. گرماسنج - ترازوی آبی و دوربین نجومی از اختراعات اوست. قانون گردش زمین به دور خورشید از نظریه های او بود و دستگاه انگیزاسیون (تفتیش عقاید) کلیسای کاتولیک در مخالفت با نظریه او را به مرک (سوزانده شدن در آتش ) محکوم کرد که با پس گرفتن نظریه خود از این حکم راهایی یافت. او هشت ژانویه 1642 میلادی در 78 سالگی در گذشت. * سالروز تولد موسس امپراتوری گورکانیان هند 522 سال پیش در 15 فوریه سال 1483 میلادی ظهیرالدین محمدبابر پسر عمرشیخ پسر سلطان ابوسعید گورکانی موسس امپراتوری گورکانیان به دنیا آمد. پس از کشته شدن ابوسعید ماوراالنهر بین فرزندانش تقسیم شد و ناحیه فرقانه به عمر شیخ تعلق گرفت. ظهیرالدین محمد بابر پس از مرک عمر شیخ کابل، قندهار را تسخیر کرد و آنگاه سپاه ابراهیم لودی را در هند شکست داد و بدین ترتیب موسس سلسله گورکانیان شد. شاهان این سلسله در کشوری که به قول او فاقد حمام، مدرسه، شمع و شمعدان و قیچی بود و مردم کفش به پا نمی کردند و لباس آنها به یک لنک خلاصه می شد،اصول تمدن ایرانی را رواج دادند و کتابخانه ها، مدرسه ها، باغها و خانقاه ها ساختند و به آنان اصول خانه سازی و آداب منزل و طرز پوشیدن لباس آموختند. این سلسله نزدیک به سه قرن و نیم در هند فرمانروا بود و بهترین و زیباترین آثار ادبی و هنری و علمی و معماری هند در روزگار این سلسله پدید آمد. * درگذشت مشهورترین اقتصاددان فرانسوی 224 سال پیش در 15 فوریه سال 1781 میلادی " تورگو " یکی از مشهورترین مردان اقتصادی فرانسه در قرن هجدهم میلادی پس از 54زندگی بدرود حیات گفت.
"آن روبرت ژاک بارون دوتورگو " 31 ژوییه 1727 میلادی در پاریس قدم به عرصه وجود گذاشت .پدرش رییس تجار پاریس بود و خود او نیز در تجارت دست داشت. در اقتصاد پیرو" کنسی و گورنی " بود و خدمات برجسته به اقتصاد فرانسه کرد * سالروز مرک الکساندر پوشکین داستان سرای شهیر روسی 168سال پیش در 15 فوریه سال 1837 میلادی آلکساندر پوشکین "شاعر و داستان سرای شهیر روسیه که در جریان دوئلی که با دسیسه حکومت تزاری ترتیب داده شده بود با شمشیر مجروح شد و بدرود حیات گفت. پوشکین در شش ژوئن 1799میلادی در" مسکو "متولد شده بود و اولین کسی است که به زبان روسی، جنبه ادبی داد. پوشکین پس از تحصیلات در دبیرستان به خدمت وزارت خارجه درآمد ومدتی بعد به علت مبارزه با رژیم تزاری مورد غضب حکومت قرار گرفت و به "ریچینف" و "ادسا" تبعید شد و در بین سال های 1820 تا 1824 در تبعید بود. پوشکین در جریان انقلابات عظیم اروپا تاثیری بس شگفت آور داشت و در این هنگام سروده های پوشکین به عنوان سلاح مبارزه جویانه در همه جاخوانده می شد.
وی با بینش قوی خود طرحی نوین برای بیداری و آگاهی رزم جویان وطن خواه ایجاد کرد و در همه حال از خلق آثار جاوید خود در هنر نیز غافل نبود. در عین حالی که به ادبیات کلاسیک اروپا علاقه مند بوداز رمانتیسم به عنوان یک پدیده نوین استقبال کرد. از بهترین آثار وی" بوریس گودونوف (رمان تاریخی ) - فواره باغچه سرای، دوبروسکی و فقر سلطان، خانه کولومنا و کنت نولین "را می توان نام برد. * سالروز مرک خالق نظریه شرطی شدن در علم فیزیولوژی 74 سال پیش در 15 فوریه 1931 میلادی "پاوولوف " یکی از بزک ترین علمای فیزیولوژی جهان، بعد از 82 سال زندگی که جز دوران تحصیل، سراسر آن به تحقیق و تتبع در امور مختلفه فیزیولوژی گذشت بدرود حیات گفت. نام اصلی این مرد بزرک" ایوان پتروویچ پاوولوف "بود و 23 ژوئن 1849 میلادی در" ریازان متولد شد. او در سال 1904 جایزه نوبل را به خاطر نظریه شرطی شدن، دریافت کرد. فراهنک. 1720/1917
۰ نفر