۱۷ بهمن ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 9767377
T T
۰ نفر
حدادعادل: اهانت به پیامبر اسلام حاصل مطلق انگاری آزادی در غرب است # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 17/11/84 داخلی.سیاسی.حدادعادل.کتاب سال. غلامعلی حدادعادل رییس مجلس شورای اسلامی اهانت به پیامبر مکرم اسلام را حاصل مطلق انگاری آزادی از سوی غرب دانست. به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، وی عصر دوشنبه در مراسم بیست و سومین دوره کتاب سال و سیزدهمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، گفت: در نظر بسیاری از غربی ها آزادی ارزش مطلق است و هر امر دیگری که بخواهد آزادی را محدود کند، باید کنار زده شود. وی خاطرنشان کرد: در نظر ما آزادی محترم است از آن جهت که امکان حرکت را ایجاد می کند،اما نفس حرکت کافی نیست. اگر آینه آزادی را حاکم بر همه چیز بدانیم این محل اختلاف ما با غرب است. رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما به آزادی اعتقاد داریم و آن را حق انسان می دانیم و انسان را بدون حق آزادی انسان نمی دانیم. این خواست طبیعی ملتی بود که از استبداد به ستوه آمده بود و انقلاب اسلامی را برپا کرد. حدادعادل تصریح کرد: در فهم آزادی با غرب اختلاف نظر بسیاری داریم و از بیان این اختلاف نیز واهمه نداریم و برای عقیده خود استدلال داشته و حاضریم درباره آن به گفت وگو بنشینیم. وی تاکید کرد: غیر از آزادی ارزش های دیگری هم هست که باید مورد توجه قرار گیرد. مطلق انگاری آزادی و نادیده گرفتن دیگر چیزها محل ایراد ما به غرب است. رییس مجلس شورای اسلامی گفت: همین نوع نگاه به آزادی سبب می شود روزنامه ای در اروپا به بزرگترین شخصیت مورد احترام یک میلیارد و 600 میلیون مسلمان اهانت کند و از این رفتار تحت عنوان آزادی دفاع می شود. وی با تاکید بر اینکه ای کاش غرب در همه جا آزادی را محترم می شمرد، گفت: در جامعه ای که بی احترامی به پیامبر اسلام به بهانه آزادی مجاز شمرده می شود تحقیق درباره وقایع تاریخی مانند هولوکاست جرم شناخته شده و به جای استدلال، کسانی را که با نگاه تردید به آن می نگرند را زندانی می کنند. رییس مجلس گفت: وقتی اهانت به مقدسات 5/1 میلیارد مسلمان رواست چگونه زیرسوال برندگان یک واقعه تاریخی اینگونه برخورد می شود. وی با اشاره به برخی انتقادها به این مساله که چرا برخی کتاب ها اجازه نشر پیدا نمی کنند، گفت: کتاب هایی که در نوبت چاپ می ماند ناشی از این تفاوت دیدگاه است. وقتی محتوای برخی از این کتاب ها را ببینید از انتشار آنها دفاع نمی کنید. حدادعادل در ادامه فرهنک را هویت اجتماعی ملت ها و جوامع دانست و گفت: همانطور که هر فردی با هویت فردی ممتاز می شود ملت ها نیز با فرهنک خود هویت خود را احراز می کنند و درمیان عناصر فرهنگی نیز کتاب ارجمندترین حامل فرهنگی است. وی کتاب را بهترین ظرف انتقال فرهنک و زیباترین آیینه تجلی فرهنک عنوان کرد و اظهار داشت: تحولاتی که در ارتباطات صورت گرفته و به میدان آمدن وسایل ارتباطی جدید از اعتبار کتاب کم نکرده است. رییس مجلس با تاکید بر اینکه کتاب جایگاه خود را به عنوان مظهر فرهنک حفظ کرده است، گفت: ملت ایران در طول تاریخ خود به علم و دانشوری معروف بوده است و وسعت و میزان علم و دانش و کثرت کتاب ها در تمدن اسلامی حیرت آور است. حدادعادل تاکید کرد: چنین ملتی وقتی انقلاب اسلامی خود را به پیروزی رساند طبیعی تر از هر چیز در آن رونق گرفتن کتاب بود. مقایسه آمار کتاب هایی که امروز منتشر می شود با قبل از انقلاب نشان می دهد کتاب در ایران رشد و شکوفایی پیدا کرده است. وی تاکید کرد: در بهترین سال های قبل از انقلاب میزان انتشارات کتاب در سال از یکهزار عنوان تجاوز نمی کرد. جمعیت کشور نسبت به قبل از انقلاب هنوز به 2 برابر نرسیده اما آمار انتشار کتاب ها به 30 برابر رسید است که البته هنوز این میزان در شان ملت ایران نیست. سیام 1535ـ1415
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ