۲۲ آذر ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 9763604
T T
۰ نفر
تعاونی های آموزشگاهی، تمرین برای آموزش مهارتهای فردی و اجتماعی # نوشهر، خبرگزاری جمهوری اسلامی 22/09/84 داخلی.اجتماعی.آموزش و پرورش.تعاونی مدارس. برخی از کارشناسان امور اجتماعی و استادان دانشگاه می گویند: ارایه نشدن آموزش مهارت های زندگی فردی و اجتماعی به دانش آموزان یکی از بزرگترین مشکلات نظام آموزشی کشور است. به گفته آنان، در این راستا طرح "تعاونی های آموزشگاهی" درمدارس می تواند برتحقق آموزش مهارت ها به دانش آموزان کمک کند و در این ارتباط تربیت نیروی انسانی خلاق، آگاه و مسئولیت پذیر مستلزم توجه و برنامه ریزی به نظام آموزشی پایه است. طرح تشکیل "تعاونی های آموزشگاهی" که طبق توافق وزارتخانه های آموزش و پرورش و تعاون در سطح مدارس در حال اجراست می کوشد با حضور داوطلبانه و آگاهانه دانش آموزان زمینه ساز مشارکت در یک رقابت سالم و قرار گرفتن در سلسله مراتب رسمی سازمانی باشد. به عقیده طراحان این طرح، بهره مندی از سود عادلانه حاصل از تعاونی های آموزشگاهها، تبعیت از قوانین و مقررات جامعه، رفع مشکلات فردی و اجتماعی، مسئولیت پذیری، آشنایی دانش آموزان با برخی مفاهیم ضروری چون انتخابات، رای گیری و هیات مدیره از جمله مزایای عضویت دانش آموزان در این تعاونی ها است. تعاونی آموزشگاهی بعد از جنک جهانی اول در سال 1918 میلادی به منظور استفاده از توان دانش آموزان و بهبود وضع مادی و اجتماعی کودکان بازمانده از جنک برای اولین بار به طور رسمی در فرانسه تشکیل شد. در ایران در سال 54 آیین نامه تعاونی های آموزشگاهی تدوین و به استانها ابلاغ و در سال 66 مسئولیت پیگیری و نظارت به اداره کل توسعه اردوگاه ها و کانونهای فرهنگی تربیت واگذار و در سال 73 براساس توافق میان دو وزارتخانه آموزش و پرورش و تعاون اساسنامه و دستورالعمل اجرایی آن به استانها ابلاغ شد. "علی اکبر نوروزی" کارشناس فرهنگی و هنری و مسوول پیگیری تعاونی های آموزشگاهی آموزش و پرورش رامسر دراین باره گفت: براساس دستورالعمل سازمان آموزش و پرورش، شهرستان ها موظفند با برنامه ریزی این تعاونی ها را در تمام مدارس تشکیل دهند. وی افزود: دراین طرح سهامداران اصلی آن دانش آموزان هستند که در ابتدای هر سال مجمع عمومی تشکیل و هیات مدیره را که مرکب از سه، پنج و هفت نفر هستند به مدت دو سال انتخاب و اعضای اصلی و علی البدل با رای مخفی انتخاب می شوند که از بین خود در اولین جلسه نایب رییس و منشی انتخاب می کنند. وی اظهار داشت: هیات مدیره با نظر رییس آموزشگاه حسابدار شرکت را با اولویت از بین کارکنان آموزشگاه انتخاب و آنگاه هر 15 روز یکبار تشکیل جلسه می دهند. وی در خصوص نحوه اخذ سهام خاطرنشان کرد: عضویت در این تعاونی ها برای تمام دانش آموزان و کارکنان آموزشگاه آزاد و هر یک از دانش آموزان که به سن 16 سالگی رسیدند می توانند شخصا و درغیر این صورت با موافقت ولی یا سرپرست قانونی خود باپرداخت 500 ریال به صورت نقدی نسبت به خرید سهام اقدام کنند.
وی گفت: هر عضو می تواند حداکثر تا 100 هزار ریال از سهام شرکت را خریداری کرده به شرط آنکه از یک دهم سرمایه شرکت تعاونی بیشتر نشود و خروج از شرکت در هر زمان اختیاری بوده و بهای سهام و سود حاصل بعد از محاسبه حداکثر تا دو ماه پس از پایان سال تحصیلی قابل پرداخت است. وی تصریح کرد: اتحادیه مصرف فرهنگیان براساس تصویب ستاد پشتیبانی تعاونی های آموزشگاهی در مورد تهیه و تامین 59 قلم جنس از کالاهای مورد نیاز اعم از لوازم التحریر و مواد خوراکی اقدام می کند. این مسوول ادامه داد: تاکنون 23 تعاونی آموزشگاهی در مدارس رامسر به ثبت رسیده و می کوشیم تا این تعداد را به 40 آموزشگاه برسانیم. "ابراهیم لاریجانی" یکی از مدیران مدارس ابتدایی غرب مازندران نیز به مشکلات اجرایی طرح اشاره کرد و گفت: این طرح بخش اعظمی از وقت کادر اجرایی مدارس را به خود اختصاص داده و ما را از هدف آموزش دور می سازد ومدیران را درگیر کارهای جانبی می سازد. وی اضافه کرد: از طرفی مدارس باکمبود فضای فیزیکی و نیروی انسانی مواجه بوده و اگر ما بخواهیم از وجود دانش آموزان در اداره تعاونی ها بهره بگیریم به ویژه در دوره ابتدایی از قدرت و توانایی لازم بهره مند نمی باشند. وی توضیح داد: چون باید این طرح تعاونی به ثبت برسد یک حسابدار می خواهد که تراز مالی سالانه را ارایه دهد و به بازرسان اداره تعاون پاسخ دهد. "مهوش مصطفوی" مدیر یکی از دبیرستان های رامسر که این تعاونی آموزشگاهی را تشکیل داده و به ثبت رسانده، معتقد است: این طرح حس تعاون و همکاری را میان دانش آموزان تقویت می کند. وی گفت: این طرح همچنین زمینه هایی را فراهم می کند که از محل سودآن در جهت رفع پاره ای از نیازمندی های دانش آموزان بی بضاعت اقدام نماییم. مصطفوی تصریح کرد: باید گفت علی رغم تمام مزایا و خوبی های این طرح خواسته یا ناخواسته برای مدیران و اولیاء مدرسه زمان بر، درگیرکننده بوده و به نحوی مسایل آموزشی و تربیتی را تحت الشعاع قرار می دهد. "عبدالرحمن حلاجیان" رییس اداره تعاون رامسر ، شرکت تعاونی های آموزشگاهی را طرحی ارزشمند در جهت ترویج فرهنک مشارکت پذیری و ایجاد روحیه تعاون در دانش آموزان دانست. وی افزود: با توجه به اینکه در کشور ما به ویژه استان و شهرستان ما نرخ بیکاری بالاست باید به فکر ارایه راهکارهای لازم از جمله تقویت شرکت های تعاونی باشیم. حلاجیان اظهار داشت: تعاونی های آموزشگاهی علی رغم آنکه طرح بسیار مفید و راه گشا بوده اما بنا بدلیل موانع و مشکلاتی چون عدم اعتقاد برخی از مدیران مدارس در ادامه کار با معضل روبرو می شود. وی افزود: یکی دیگر از عمده ترین مشکل این طرح کوتاه بودن دوره های تحصیلی در مدارس است. وی تصریح کرد: فرهنک سازی در زمینه تعاون و کارهای جمعی باید از طریق منابع درستی انجام پذیرد که متاسفانه به این مقوله اصلا توجهی نشده ومنابع و کتابهای درسی ما کلیشه ای است در صورتی که درک شورهایی چون ژاپن بهترین محل آموزش برای مهارت های فردی و اجتماعی منابع آموزشی و درسی هستند. مدیر آموزش و پرورش رامسر نیز دورنمای این طرح را موفقیت آمیز خواند و گفت: تشکیل شرکت تعاونی های آموزشگاهی مدارس نوعی تمرین زندگی اجتماعی برای دانش آموزان است که حس تعاون و مشارکت پذیری در فعالیت های گروهی آنان تقویت می کند. "اسماعیل گوهررستمی" درگفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مدیران مدارس باید تشکیل تعاونی های آموزشگاهی را باور داشته و زمینه ساز آن شوند و آن را مطابق استانداردهای اداره تعاون برنامه ریزی نمایند. وی اظهارداشت: در صورت رعایت چارچوب های لازم و با توجه به اینکه چنین طرحهایی دارای کار کارشناسی شده است می تواند موفقیت آمیز باشد و هیچگونه لطمه ای به روند فعالیت های آموزشی و پرورشی وارد نمی سازد. وی تصریح کرد: با همکاری اداره تعاون و ارایه برنامه هایی از سوی سازمان آموزش و پرورش مازندران این طرح مهم در تمامی مدارس این منطقه تسری می یابد. 2602/621/601
۰ نفر