۱۱ مرداد ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 9754653
T T
۰ نفر

جشنواره موسیقی بانوان/ کاستی ها و انتظارات

۱۱ مرداد ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 9754653
جشنواره موسیقی بانوان/ کاستی ها و انتظارات # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 11/05/84 داخلی.فرهنگی.موسیقی.جشنواره. موسیقی بانوان، به دلیل محدودیت های خاص همواره ازمخاطبین معدودی برخوردار است ونبودن آثار موسیقایی بانوان و مشکلات در اجرا موجب شده که این هنرمندان از شهرت کمتری برخوردار باشند. هفتمین جشنواره موسیقی دیشب (دوشنبه شب ) در حالی به کار خود پایان داد که به گفته برخی شرکت کنندگان در این رویداد هنری و برغم تلاش بی ریغ دست اندرکاران، انتظارات مخاطبان و هنروران را برآورده نکرد. جشنواره موسیقی بانوان سالانه دوبار با عنوان جشنواره "گل یاس" و "فجر" برگزار می شود که همواره به دلیل تبلیغات اندک و نادرست با مشکل جذب مخاطب روبه رو است. به اعتقاد برخی از کارشناسان، اگرچه برخی محدودیت ها و ممنوعیت شنیدن صدای تکخوان زن در شرع اسلام مشکل اصلی رشد نیافتگی گروه های موسیقی بانوان است ولی بانوان محدودیتی در آهنگسازی و نوازندگی ندارند و می توانند حضور خود را در این حوزه تثبیت کنند. نواختن ساز و ساخت ملودی های مختلف توسط بانوان بی تردید می تواند تازگی و تنوعی در موسیقی کشور ایجاد می کند که هیچ منافاتی با شرع مقدس اسلام ندارد. به گفته برخی از علاقه مندان به هنر موسیقی، نیمی از گروه های شرکت کننده در هفتمین جشنواره موسیقی بانوان از گروه های شرکت کننده در جشنواره های پیشین بودند که این امر موجب یکنواخت شدن این رویداد هنری شده است. "پریسا مقدم" یکی ازشهروندان شرکت کننده دراین جشنواره ادعاکرد: رویدادهای فرهنگی نیاز به تبلیغات بیشتری دارند حال آن که حتی در خیابانی که این جشنواره درآن برگزار می شد، پلاکاردی در زمینه اجرای این برنامه به چشم نمی خورد. وی ضعف در اجرای مدیریت را از دیگر موارد این جشنواره برشمرد و افزود: برغم ممنوعیت ورود اطفال زیر هفت سال، کودکان به سالن راه داده شدند و تعدای از شهروندان نیز با آوردن خوراکی در سالن کنسرت موجب بی نظمی می ـ شدند. "رویاسجادی" از دیگر شهروندان برپایی هفتمین جشنواره موسیقی بانوان را فاقد جذابیت و تازگی دانست و گفت که هیچ گروه موسیقی پاپ در این برنامه شرکت نداشتند واین امری یکی ضعف ها ودلایل اصلی پایین بودن جذابیت برنامه ها بوده است. وی افزود: این نوع موسیقی با شور و هیجان جوانان همخوانی داشته و موجب گرایش آنان می شود و غالبا موسیقی اصیل و سنتی مخاطبان زیادی ندارد. یک نوازنده ویولن می گوید : بانوان موسیقی دان می توانند با ارائه آثار متنوع حضور فعالانه خود را در این هنر تثبیت نمایند. "بهزاد مقوم " افزود : موسیقی بانوان تنها از حیث خوانندگی از محدودیت برخورداراست واز لحاظ نوازندگی، آهنگسازی و تنظیم هیچ محدودیتی ندارد. وی تصریح کرد : فعالیت بانوان در عرصه موسیقی در سال های اخیربشدت افزایش یافت اما این فعالیت هنوز شکل مطلوب پیدا نکرده است. وی گفت که این درحالی است که بانوان در دیگر عرصه های هنری مانند ادبیات تئاتر و سینما فعال تر بوده اند و توانستند جایگاه خود را تا حدودی تثبت کنند. وی اضافه کرد : 90 درصد حضور بانوان در موسیقی به خوانندگی خلاصه می شود که آن هم با محدودیت مواجه است. "آذر هاشمی"دبیرهفتمین جشنوار موسیقی بانوان گفت : این دوره از جشنواره از کیفیت بالاتری برخوردار بود و اضافه شدن بخش پژوهشی دراین دوره، جشنواره را غنای ویژه ای بخشیده است. وی برغم ادعای برخی از شهروندان گفت: 60 درصد از گروه ها غیرتکراری بوده و برای اولین بار در جشنواره شرکت کردند و سعی شده تا گروه های قدیمی و پیشکسوت نیز از آثار جدید استفاده کنند. وی در مورد تبلیغات گفت : ما از طریق صدا وسیما و سایر رسانه ها اطلاع رسانی کردیم. دبیر جشنواره گفت :بیش از 50 گروه موسیقی برای شرکت در این رویداداعلام آمادگی کرده که از این میان 13 گروه به اجرای برنامه پرداختند. "صهبا"،"مزامیر"،"سمن بویان"،"خنیا"،"گلشن"،"دان الدوز"، "اسدی"، "روشا"،"آساک"،کر اهورا"،"آواز"،پریرخ"و"یاران" گروه های شرکت کننده در جشنواره بودند. همچنین"آینده موسیقی،فمنیسم موسیقایی،موسیقی مکانیزه"،"جایگاه زنان در موسیقی بختیاری"،"شاخه ها وشیوه های اجرایی موسیقی بانوان در مناطق ونواحی ایران"،"وهم والهام درهنر"و"زن انتقال دهنده فرهنک (مدرسه مادری )" از مباحث پژوهشی این جشنواره بوده است. هفتمین جشنواره موسیقی بانوان از پنجم لغایت دهم مرداد ماه درتالار وحدت برگزار شد. فراهنک 1888/1917
۰ نفر