۱۹ اسفند ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9719298
T T
۰ نفر
استاندار لرستان: آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک خرم آباد 700 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد ......................................................................
خرم آباد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 19/12/86 داخلی.فرهنگی.میراث.
استاندار لرستان گفت: آزادسازی حریم قلعه تاریخی فلک الافلاک خرم آباد بیش از 700 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
"سیدحسین صابری" روز یکشنبه به ایرنا گفت: امسال 50 میلیارد ریال از منابع دولتی برای آزادسازی و توسعه حریم قلعه تخصیص داده شد که بااین اعتبار بخشی از آزادسازی و تخریب مغازه های حاشیه این بنای تاریخی آغاز شد.
وی با اشاره به این که 19 هزار مترمربع حریم قلعه در اختیار سپاه منطقه لرستان است، اظهارداشت: در صورتی که اعتبار مورد نیاز سپاه تامین شود، جابجایی صورت می گیرد.
وی یادآور شد: کارهای اجرایی و توسعه حریم قلعه فلک الافلاک خرم آباد نیاز به زمان زیادی دارد، اما با این وجود اقدامات موثری جهت جابجایی اماکن اطراف آن انجام شده که رضایت بخش است.
استاندار لرستان گفت: در صورتی که ارتش جمهوری اسلامی در لرستان تاسیسات مقابل درب ورودی قلعه را جمع آوری کند، بخش عمده ای از حریم این بنای تاریخی احیا می شود.
صابری افزود: مدیریت استان تمام تلاش خود را برای آزادسازی حریم قلعه تاریخی فلک الافلاک خرم آباد به کار گرفته است.
وی اظهار داشت: آزادسازی حریم قلعه یکی از آرزوهای دیرینه مردم لرستان است و از سال ها قبل مسوولان نسبت به آزادسازی حریم آن اقدامات موثر انجام داده اند.
این قلعه درمنابع مکتوب، به نام های دژ "شاپورخواست، سابرخواست و خرماباد و فلک الافلاک" نامگذاری شده و در گذشته به خاطر موقعیت سوق الجیشی در جنگها از آن به عنوان دژ استفاده می شده است.
قلعه یاد شده دارای مساحت پنج هزار و 300 متر و 40 متر ارتفاع است و فضای داخل آن از دو حیاط با چهار تالار نسبتا بزرگ و چندین اتاق کوچک و بزرگ ساخته شده است.
این بنای تاریخی دارای هشت برج، دو صحن و 24 طاق است که بلندترین دیوار آن 5/22 متر ارتفاع دارد و به شماره 883 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
فلک الافلاک در دوره قاجاریه در لغت به معنی "سپهر سپهران" و "فلک نهم" عنوان شده است.ک/3 7268/632/551/587 شماره 013 ساعت 12:31 تمام
۰ نفر