۵ مهر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9709123
T T
۰ نفر
بزرگداشت شهداوعملکردما - به مناسبت روزشهدا، ایثارگران و دفاع مقدس (2وآخر) ....................................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 05/07/86 داخلی.اجتماعی.شهدا.دفاع مقدس.
"حسین نورانی" یک تن ازصاحب نظران در مقاله خود تحت عنوان آسیب شناسی شیوه های ترویج فرهنک ایثارو شهادت اظهار داشته: با ترویج فرهنک ایثار و شهادت، جامعه از برکات مادی و معنوی آن برخوردار شده و قانون گرایی، ضابطه مندی، مسوولیت پذیری، رعایت هنجارهای اجتماعی، روحیه آزاد منشی و سلامت نفس در کنار حفظ قداست و حرمت ایثارگران و شهدا در آن افزایش می یابد.
به گفته وی، امروزه مروجین فرهنک ایثارو شهادت اعم از بنیاد شهید، ائمه جمعه، مسوولان مساجد، بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس نتوانسته اند آن طور که باید در انتقال محتوی پیام شهدا به مردم به ویژه نسل جوان، موفق باشند.
نورانی، این ناتوانی را در کاهش مقبولیت مروجین فرهنک در بین آحاد مردم، عدم به کارگیری پیام های جذاب و قابل درک و استفاده برای عموم مردم یکنواختی شیوه انتقال پیام و فقدان ظرافت و خلاقیت ، فزونی نقل مروجین بر عمل آنها که موجب تناقض فکری برای مخاطبان گردیده و عملا گرایش و جذب پیام را کاهش می دهد، جستجو کرده است .
همچنین، عدم دقت کافی در مورد مهارت های لغوی و یا زبانی، گرایش و طرزتفکر، معلومات و اطلاعات، خصوصیات اجتماعی و فرهنگی مخاطبان، ارتباط بین مروج و مخاطب ارتباطی خطی و یک بعدی و فاقد اصلاح پذیری و تغییر در شیوه انتقال پیام، باور به تمایز و تفاوت داشتن بین بازماندگان شهدا و عموم مردم می توانند از دیگر عوامل ناتوانی انتقال پیام شهدا توسط مروجین فرهنک ایثار باشد.
وی، ویژگی ها و خصوصیات یک مروج حوزه ایثارو شهادت را ، برخورداری از اطلاعات کافی و مناسب جهت ارایه به مردم، برخورداری از سلامت نفس، خود ساختگی و برخورداری از تجارب کافی و آشنایی با شیوه های گوناگون تبلیغ، گریز از خود خواهی و زیاده خواهی اعلام کرد .
نورانی معتقد است که مروج حوزه ایثارو شهادت باید انگیزه های متعالی داشته باشد و نسبت به مفاهیم تبلیغی خود پایبند و ثابت قدم باشد .
همچنین، یک مروج حوزه ایثار و شهادت باید مفاهیم را به بهترین شکل و روش در زمان و مکان مناسب به مردم انتقال دهد .
نورانی بر این باور است : پرهیز از غلو و جعل در تبلیغ، آغاز یک ترویج مناسب است، زیرا تبلیغی که بر راستای صداقت و درستی باشد ، بر ذهن مخاطبان تاثیر عمیق خواهد گذاشت .
به نظر این محقق، در نظرگرفتن ویژگی های ذهنی، روحی و روانی مخاطبان باید در جهت تناسب بین پیام و مخاطبان باشد و به این ترتیب می تواند برای فرهنک سازان این حوزه موثر باشد .
به گفته نورانی، زمانی می توان شاهد تقویت جایگاه شهید و ایثارگران به شکل حقیقی و حقوقی بود که موانع و معضلات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی جامعه ما از پیش رو برداشته شود.
وی افزود: این همه نیاز به تحولات عمیق در جامعه دارد که در آن ضابطه - مندی، قانون گرایی، از خود گذشتگی و آزاد منشی در جای جای زندگی فردی و اجتماعی جامعه نهادینه شود .
آنچه باید در کشاکش این عملکردها، صحبت ها و نقل قول ها جستجو کرد، این است که در آسیب شناسی ترویج فرهنک ایثار و شهادت باید به جوهره اصلی مفاهیم که همانا از خود گذشتگی است، توجه داشت و در ترویج این فرهنک عوامل موثر بر کاهش کارایی تبلیغات در این حوزه را جستجو کرد .
جوهره و صفات شهید، فرهنگی را ترویج می کند که در آن باید ایثار و از خود گذشتگی در تارو پود زندگی نمایان گردد و گمنامی و دوری از منیت ها و در نظر گرفتن منافع جمع در راستای ایمان دینی به یک وظیفه به ویژه برای مسوولان و مدیران کشور تبدیل گردد.
فرهنگی که با خود خواهی و خود کامگی سر ستیز دارد و با حریت، آزاد - منشی در دنیای خاکی سر وفاق دارد، فرهنگی است که الگو از شهدای تاریخ می گیرد .
در این راستا تلاش موجدانه و هدفمند فرهنک سازان حوزه ایثارو شهادت باید در عینیت بخشی به فلسفه وجودی ایثارگران و شهدا باشد .
بسیاری براین اعتقادند که در کشورمان آرام آرام شاهد کمرنک شدن فرهنک تکریم شهدا و ایثارگران هستیم که این امر یک شبه یا به وسیله یک عامل به وجود نیامده است .
قطعا در فرایند زمان و تحت تاثیر عوامل فرهنگی ،اجتماعی ،سیاسی ، اقتصادی ، همگام با تحولات جهانی در راستای عملکرد ضعیف فرهنک سازان حوزه ایثارگری و شهادت این کمرنگی شکل گرفته است .
حال به راستی چه باید کرد ؟ چگونه می توان فرهنک ایثار و شهادت را در جامعه توسعه داد و مردم را با آن آشنا کرد ؟ چگونه می توان یاد و خاطره 233 هزار و 591 تن شهید را گرامی داشت .
آنچه واضح است با گذشت بیش از 19 سال از پایان جنک تحمیلی عراق علیه ایران شرایط و ویژگی های خاص آن دوران تغییر کرده و ادبیات آن دوران با این دوره متفاوت است .
بهتر است برای نسل جوانی که آن دوران را لمس نکرده و در آن شور و اشتیاق قرار نداشته اند، فرهنک ایثار و شهادت را در قالب رشادت و از خودگذشتگی در مسایل اجتماعی تبلور دهیم .
با پاسداشت یاد شهدا و تکریم فرهنک ایثار و شهادت به گونه قابل لمس و بدور از شعارهای تکراری، نه تنها شخصیت و رشادت شهدا زنده می ماند بلکه به جوانان این مرز و بوم آموخته می شود که ایثار چگونه تجلی یابد.
مسوولین نباید انتظار داشته باشند که جوانان در شرایط موجود در کشور همان ایثارگری شهید باکری ها از خود نشان نهند.
باید از ترسی که باکری از دوران پس از جنک داشت عبرت گرفت، سخنانش را بررسی کرد و به دور از احساسات و با عقل و منطق و با بهره گیری از صاحب نظران، فضای جامعه را برای آنچه ایثارگری در جامعه امروزی است آماده کرد.
و چه خوب است در این راه ایثارگران و جانبازان که شهدای زنده تاریخند نیز به باد فراموشی و بی احتیاطی های ما سپرده نشود .
ششمین روز از هفته دفاع مقدس " روز شهدا ، ایثارگران و دفاع مقدس" را گرامی می داریم و از خداوند می خواهیم که توان حفظ و نگهداری یاد آنها را به عطا فرماید.
اجتمام/1673/1519 شماره 006 ساعت 09:36 تمام
۰ نفر