۱۹ شهریور ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9707748
T T
۰ نفر
کلاس اولی های ترکیه سال جدید تحصیلی را آغاز کردند .................................................
آنکارا، خبرگزاری جمهوری اسلامی 19/06/86 خارجی.ترکیه.فرهنگی.مدارس.
یک میلیون و 650 هزار دانش آموز کلاس اول و آمادگی از امروز دوشنبه با حضور در مدارس و کلاس های درس، سال جدید تحصیلی را آغاز کردند.
کودکان دبستانی و آمادگی در ترکیه برای هماهنگی کسب آمادگی و انس گرفتن به حضور در محیط مدرسه و کلاس درس، سال تحصیلی را یک هفته زودتر از دانش آموزان کلاس های بالاتر آغاز می کنند.
در اجرای این برنامه دانش آموزانی که برای اولین بار سال اول ابتدایی یا آمادگی را آغاز می کنند، یک هفته زودتر در مدارس حضور می یابند و در طول این مدت با برنامه های متنوع موزیک، رقص و نقاشی با محیط مدارس آشنا شده و انس خواهند گرفت. برنامه های درسی آنان از هفته آینده آغاز خواهد شد.
در طول این یک هفته، والدین دانش آموزان هم حق همراهی فرزندان و حضور در محیط مدرسه را دارند.
سال جدید تحصیلی در ترکیه در حالی از دوشنبه هفته آینده آغاز می شود که به گزارش رسانه ها، برخی از مدارس این کشور با کمبود کادر آموزشی مواجه هستند.
روزنامه ملیت در این مورد نوشت: "منابع وزارت آموزش ملی ترکیه از کمبود 20 هزار آموزگار و سندیکاهای آموزشی از کمبود 150 هزار آموزگار در سطح کشور سخن به میان آورده اند." روزنامه "حریت" هم به نقل از "حسین چلیک" وزیر آموزش ملی ترکیه نوشت که در سال تحصیلی جدید دولت مانند سال های گذشته 160 میلیون نسخه کتاب درسی را به رایگان توزیع خواهد کرد.
دولت ترکیه در سال تحصیلی گذشته برای تشویق خانواده ها در مناطق محروم شرقی و جنوب شرقی این کشور به ثبت نام فرزندانشان در مدارس و بویژه ثبت نام دختران، به مادر هر دختر دانش آموز ماهانه 22 لیر ترک (17 دلار) و مادر هر دانش آموز پسر 18 لیر ترک (14 دلار) به عنوان کمک هزینه تحصیلی پرداخت می کرد.
"رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه در مورد علت پرداخت این مبالغ به مادران دانش آموزان گفته بود که "پدران ممکن است این پول را صرف خرید سیگار و مشروب کنند. اما مادران خیلی خوب می دانند که این مبالغ را چگونه خرج کنند." انتظار می رود در سال تحصیلی جدید نیز این کمک هزینه تحصیلی به مادران دانش آموزان پرداخت شود.
خاورم/2012/230 شماره 037 ساعت 12:41 تمام
۰ نفر