۲۹ خرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9702279
T T
۰ نفر
وزیرسابق علوم: نقشه جامع علمی کشور بایدمبتنی برمزیت ها و توان داخلی باشد ......................................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 29/03/86 داخلی.فرهنگی.علوم و تحقیقات.آموزش.
وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نقشه جامع توسعه علمی، قسمتی از نقشه توسعه ملی کشور است، در نتیجه نباید فقط مسئولان علمی کشور دست اندرکار تهیه آن باشند.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا از دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، "جعفر توفیقی داریان" با مثبت ارزیابی کردن روند رشد و توسعه علمی، افزود: مهمترین مولفه نقشه جامع علمی کشور، برنامه ریزی برای توسعه کمی و کیفی منابع انسانی و تشکیل سرمایه انسانی است.
وی اظهار داشت: برای ورود به هر علمی باید با مطالعه و پژوهش، مفاهیم مرتبط با آن را معین کرد چرا که شناخت موضوع و تعریف آن، دو مرحله کلیدی در انجام یک کار پژوهشی است.
توفیقی، انعطاف پذیری نقشه توسعه علمی کشور را مهم خواند و افزود: از آنجا که انعطاف پذیری و سازگاری با محیط از تعاریف برنامه ریزی راهبردی است، بنابراین برای طراحی و اجرای نقشه جامع علمی کشور به افرادی با تفکر استراتژیک و کل نگر نیاز داریم.
وزیر سابق علوم بااشاره به تهدیدات کشور از سوی دولت های مستکبر جهان، تاکید کرد: با توجه به وضعیت خاص کشور از لحاظ سیاسی، نباید نقشه جامع علمی طوری طراحی شود که در بعضی زمینه های علمی وابسته به خارج باشیم، بلکه باید از ظرفیت های علمی موجود در سطح جهان حداکثر بهره مندی را داشت.
وی با بیان این که نقشه توسعه علمی، قسمتی از نقشه توسعه ملی کشور است، تصریح کرد: تهیه و تدوین نقشه جامع علمی کشور به همکاری همه دستگاه ها نیاز دارد.
توفیقی خاطرنشان کرد: از آنجا که تغییر مدل اقتصادی توسعه، نیازهای علمی متفاوتی را ایجاد می کند، در برنامه ریزی های علمی باید سیاست های کشور در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی درنظر گرفته شود.
فراهنک 1070/ 1144 شماره 062 ساعت 28:14 تمام انتهای پیام F29.49-28-14
۰ نفر