۱ خرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9699934
T T
۰ نفر
محوطه تاریخی "گرم رود" توسط هیات مشترک فرانسوی و ایرانی کاووش می شود ....................................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 01/03/86 داخلی.فرهنگی.هنری.میراث.
دومین فصل کاوش محوطه تاریخی گرم رود بلیران در جنوب آمل، با حضور باستان شناسانی از ایران و فرانسه، به سرپرستی "محسن زیدی" از پژوهشکده باستان شناسی و "ژیل بریون" از موسسه ملی تحقیقات فرانسه آغاز شد.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا، "محسن زیدی" سرپرست هیات ایرانی ضمن بیان این مطلب، شناسایی و مطالعات آثار به جای مانده از دوران پارینه سنگی با بکارگیری مطالعات زمین شناختی و انسان شناسی را ازجمله اهداف این فصل کاوش برشمرد.
وی افزود: مراحل بررسی این منطقه از سال 1383 و در مسیر ارتفاعات مهریز یزد، دماوند و آمل آغاز شد. شناسایی رسوباتی از دوران پارینه سنگی جدید در این محوطه به صورت لایه ای نازک در میان رسوبات طبیعی به ارتفاع 15 متر، از دستاوردهای فصل اول کاوش منطقه است که در سال 85 صورت گرفت.
سرپرست هیات کاوش ایرانی با بیان اینکه این لایه فرهنگی در عمق 10متری زمین واقع شده است، خاطرنشان کرد: براساس شواهد زمین شناختی و مطالعات انجام شده، احتمالا این لایه مربوط به 35 تا 30 هزار سال پیش است.
وی آثار مکشوفه را شامل مصنوعات سنگی و بقایای استخوان های جانوری اعلام کرد.
بنابراین گزارش، پروژه مذکور با عنوان "طرح مطالعات زمین شناختی و انسان شناسی دیرین" بین دانشگاه تهران و موسسه ملی تحقیقات فرانسه (CNRS) به امضا رسیده و با مشارکت پژوهشکده باستان شناسی، به مسئولیت دکتر "عسگر خانقاه" به عنوان مسئول کل پروژه، در حال انجام است.
فراهنک 573/1597 شماره 085 ساعت 09:15 تمام انتهای پیام F01.07-09-15
۰ نفر