۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9699545
T T
۰ نفر
یک استاد هنر: ایران از دوران باستان دارای هنرهای نمایشی بوده است ................................................................
بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 29/02/86 داخلی.اجتماعی.فرهنگی.
یکی از اساتید برجسته نمایش و فرهنک مردم ایران گفت: ایران زمین از دوران ایران باستانی خود دارای هنرهای نمایشی بوده است.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی "جابر عناصری" روز شنبه به مناسبت روز جهانی تئاتر و در جمع هنرمندان تئاتر خراسان شمالی در بجنورد افزود: در آن دوران ایرانیان هنرهای نمایشی را در قالبهای مختلف اجرا می کردند و آنچه امروز تحت عنوان تئاتر در ایران وجود دارد برگرفته از همان دوران است.
وی اضافه کرد: اوج هنرهای نمایشی در ایران مربوط به دوران ساسانیان بود که دطی آن فعالیتهای مستمری در امر هنرهای نمایشی انجام می شد.
او گفت:در اشعار شاعران و نویسندگان قدیم ایران به ویژه حکیم ابوالقاسم فردوسی به سابقه و تاریخچه هنرهای نمایشی ایرانی اشاره شده و توصیفهایی در آن آمده است.
وی افزود: هنرهای نمایشی ایران در قالب کتابچه و نوشتار در جایی ثبت نشده تا بتوانیم به صورت کلی از جایگاه ایران در این هنرها دفاع کنیم.
این استاد تئاتر گفت: وجود هنرهای نمایشی مربوط به نقطه خاصی از کشورمان نبوده و این هنرها در تمام نقاط ایران وجود داشته است.
جابر عناصری از تعزیه به عنوان مهمترین هنرهای نمایشی یاد کرد و گفت: در تعزیه علاوه بر هنرهای نمایشی قالب منظمی از موسیقی نیز وجود دارد و تعزیه را می توان کاملترین هنر نمایشی قلمداد کرد.
او افزود: تعزیه ایران که تشویق برخی هنرمندان و نویسندگان خارجی را به دنبال داشته، در داخل چندان مورد توجه واقع نشده است.
وی اضافه کرد: تاکنون کتاب منظم و قابل دفاعی در مورد تعزیه ایران نگاشته نشده تا بتوانیم با دفاع از تعزیه آن را در سازمان یونسکو به نام خودمان به ثبت برسانیم.
استاد دانشگاه هنر گفت: ممکن است در دیدگاه عامیانه تعزیه صرفا شمشیرزنی و رجزخوانی باشد ولی در قالب کلی این مهمترین هنر نمایشی ما ایرانیان است.
عناصری افزود: باید تعزیه را در قالب کتابهایی گردآوری کرده و به جهان بشناسانیم و از این هنر خود دفاع کنیم.
وی سپس با تجلیل از حسین بن علی بیهقی معروف به واعظ کاشفی سبزواری، از وی به عنوان پدر نمایش و احیاگر این هنر در ایران یاد کرد و گفت: ضرورت دارد که متولیان فرهنک کشور روزی را به نام این دانشمند نامگذاری کنند.
او افزود: اثر این بزرگمرد به نام "مقاصدالافکار" مشحون از اطلاعات نمایشی است که این خمیرمایه و جوهره نمایشی که در روح او موج می زند در اثر دیگرش "روضه الشهدا" نیز که اثری تراژیک است اثر گذاشته و همین او را آماج حملات و بی مهریها قرار داده است.
در این نشست که به مناسبت روز جهانی تئاتر در تالار فرهنگی گلشن بجنورد برپا شد برخی برنامه های فرهنگی دیگر مانند موسیقی مقامی و شعرخوانی نیز اجرا شد. ک/2 2712/626/660 شماره 015 ساعت 18:11 تمام انتهای پیام F29.11-18-16
۰ نفر