۵ فروردین ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9695190
T T
۰ نفر
بازدید میهمانان نوروزی از آب انبارهای قزوین افزایش یافته است .............................................................
قزوین ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 05/01/86 داخلی.فرهنگی.گردشگری.
رییس ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی سازمان میراث فرهنگی استان قزوین گفت: بازدید میهمانان نوروزی از آب انبارهای قزوین روز به روز افزایش می یابد.
"محمدعلی حضرتی" روز یکشنبه در گفت وگو باایرنا اظهار داشت: با توجه به گشایش آب انبار حاج کاظم به روی بازدیدکنندگان برای نخستین بار، از آغاز سال نو تاکنون بیش از 20 هزار نفر از آب انبارهای قزوین دیدن کرده اند.
این مسوول افزود: به عقیده بسیاری از پژوهشگران وایران شناسان، قزوین به خاطر برخورداری از 100 آب انبار و ویژگی های خاص معماری و تزئینات "شهر آب انبارها" نامیده می شود.
وی ادامه داد: آب انبارهای سردار بزرک و کوچک، مسجد جامع، ملاوردیخانی، زنانه بازار، آقا، حاج کاظم و حکیم از مهمترین آب انبارهای قزوین بشمار می روند.
به گفته این مسوول آب انبار مسجد جامع قدیمی ترین آب انبار قزوین در شمال جلوخان مسجد جامع قرار دارد که در سال 1093 هجری قمری توسط علی خان یکی از امیران شاه سلیمان صفوی احداث شده است.
حضرتی افزود: مخزن آبگیراین آب انبار گنجایش هزار و 800 متر مکعب آب را دارد و قطر دیوارهای چهار سوی مخزن به دو متر و 40 سانتی متر می رسد.
وی تصریح کرد: آب انبار سردار بزرگترین آب انبار تک گنبدی ایران که در سال 1227 هجری قمری در کنار خیابان راه آهن قزوین ساخته شده از دیگر بناهای تاریخی این شهر است.
رییس ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی سازمان میراث فرهنگی استان قزوین گفت: این بنا دارای گنبدی رفیع و آجری که نورگیرهایی بر بدنه آجری آن قرار گرفته است، بانیان ساخت این آب انبار، دو برادر به نام های محمد حسن خان و محمد حسین خان، از امرا و سرداران زمان فتحعلی شاه، محمدشاه و ناصرالدین شاه قاجار بودند.
حضرتی خاطرنشان ساخت: آب انبار حاج کاظم نیز در انتهای خیابان تبریز قرار گرفته و توسط مرحوم حاج کاظم کوزه گر در سال 1256 با نمای سردر رفیع و با شکوهی که طاق آن رسمی بندی شده و دو طاق نما در طرفین با کاشی کاری مزین شده است.
به گفته وی قطر دیوارهای این آب انبار به سه متر و گنجایش 230 هزار لیتر آب را دارد.
این مسوول افزود: آب انبار "زنانه بازار" در ضلع غربی مسجدالنبی (ص ) قرار گرفته و ورودی آن از بازار مسگرها و بانی آن مرحوم حاج ملا عبدالوهاب از علمای بنام شهر و اولین متولی مسجد سلطانی معاصر فتحعلی شاه قاجار است.
وی یادآورشد: راه شیر این آب انبار در حال حاضر دارای 43 عدد پله و سقف آن طاق آهنک و فاقد تزئینات و مخزن آب انبار مستطیل شکل است که گنجایش دو هزار و 350متر مکعب آب دارد.
3006/616/1840 شماره 016 ساعت 08:12 تمام انتهای پیام F05.12-08-14
۰ نفر