۲۱ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9694787
T T
۰ نفر
مشایی: کنگره بزرگ ایرانیان مقیم خارج از کشور در تهران برگزار می شود ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/21 فرهنگی.مشایی.ایرانیان.کانادا تهران - اسفندیار رحیم مشایی جانشین رییس جمهوری در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور گفت :کنگره بزرگ ایرانیان خارج از کشور با حضور دهها تن از نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور در تهران برگزار می شود.
وی گفت : این کنگره به نوعی جمعبندی نشست هایی است که تاکنون در کشورهای مختلف با حضور ایرانیان مقیم برگزار شده است .
مشایی روز چهارشنبه در گفت و گو ی تلفنی با خبرنگار ایرنا ، افزود : این نشست با هدف نهادینه کرن ارتباط همه جانبه ایرانیان خارج از کشور با ظرفیت ها و توانمندی های داخل کشور فروردین ماه سال 88 از سوی دبیرخانه شورای عالی ایرانیان خارج از کشور در تهران برگزار خواهد شد.
ماموریت دبیرخانه شورای ایرانیان خارج از کشور که 7 وزیر و 4 معاون رییس جمهور عضو آن هستند ، رسیدگی به امور ایرانیان خارج از کشور در زمینه های اقتصادی و بازرگانی، فرهنگی و رسانه ای، علمی و آموزشی و حقوق و کنسولی است .
این دبیرخانه تاکنون همایشی های مختلفی در نیویورک ، لس انجلس ، شیکاکو ، سن خوزه ، استانبول ، امارات ، دوسلدورف ، کلن ، هامبورگ ، لندن ، پاریس ، توکیو ، میلان و پراک در کمتر از دو سال برگزار کرده است .
رحیم مشایی که به منظور شرکت در همایش ایرانیان مقیم کانادا به این کشور سفر کرده است ، گفت : در این سفر یک هفته ای چندین جلسه با ایرانیان مقیم این کشور برگزار شد که طی آن ضمن بیان مسایل مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور ، دیدگاهها و نقطه نظرات ایرانیان خارج از کشور در خصوص مسایل مختلف را نیز جویا شدیم .
معاون رییس جمهوری گفت : علاوه بر ایرانیان مقیم کانادا دو نشست نیز با علما و مسئولان موسسات و نهادهای اسلامی کانادا در شهرهای تورنتو و مونترال برگزار شد.
جانشین رییس جمهور در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور ، گفت : محور ملاقاتهای انجام شده با ایرانیان مقیم کانادا، تشریح فعالیتها و وظایف دبیرخانه ، سیاستهای کشور در قبال مسایل ایرانیان خارج از کشور و امکان مشارکت هموطنان مقیم خارج در توسعه کشور بود.
رحیم مشایی عمده ترین مسایل مورد توجه ایرانیان مقیم خارج از کشور را اوضاع و احوال کشور ،منطقه و جهان ، مسایل اقتصادی بخصوص چگونگی سرمایه گذاری در طرحهای توسعه ای کشور عنوان کرد و گفت : شماری از ایرانیان خارج از کشور نیز مسایل و مشکلات شخصی و حقوقی دارندکه به این مسایل نیز رسیدگی می شود.
به گفته وی با موافقت آیت الله شاهرودی رییس قوه قضاییه ، پرونده حقوقی ایرانیان خارج از کشور توسط شعب ویژه دادگاه رسیدگی خواهد شد که این موضوع تحولی در رسیدگی به مشکلات حقوقی ایرانیان به حساب می آید .
معاون رییس جمهوری ، حضور در دانشگاه بریتیش کلمبیا ، دیدار با اساتید دانشگاه اوتاوا و گفت و گوبا خبرنگاران رسانه های گروهی کانادا را از دیگر برنامه های خود در سفر به این کشور عنوان کرد .
وی با اشاره به درخواست 500 تن از محققان و باستان شناسان جهان از رییس جمهوری آمریکا برای دخالت در موضوع بازگرداندن لوحهای هخامنشی موجود در شیکاگو ، اظهار داشت : در دیدار از موزه سلطنتی کانادا این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و توافق شد ظرف یک ماه آینده موافقتنامهای بین دبیرخانه شورای عالی و این موزه برای همکاریهای بیشتر به امضا برسد.
وی در پایان این گفت و گو اضافه کرد که طی دو روز آینده چندین جلسه دیگر هم اندیشی با ایرانیان مقیم کانادا در شهرهای مختلف این کشور خواهد داشت .
تمام 1508** شماره 068 ساعت 19:03 تمام
۰ نفر