۲۱ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9694728
T T
۰ نفر

توحید کلمه، کلمه توحید

۲۱ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9694728
توحید کلمه، کلمه توحید مطالعات بیشتری باید در حوزه نظری وحدت صورت گیرد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/21 فرهنگی.توحید کلمه، کلمه توحید.دکتر اسلامی.وحدت مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حوزه نظری و مفهومی وحدت باید مطالعات بیشتری صورت گیرد و نباید فقط به مصداق های آن توجه داشته باشیم.
محسن اسلامی، روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با بیان این مطلب اظهار داشت: در خصوص وحدت شیعه و سنی باید به این نکته توجه کرد که وحدت باید در دو حوزه مفهومی و مصداقی مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: چنانچه می خواهیم به معنای واقعی به آن وحدتی که مدنظر علماء است دست پیدا کنیم ؟ باید ابتدا در حوزه مفهومی و نظری، این وحدت آفرینی نهادینه شود.
اسلامی با اشاره به این نکته که اگر فقط به مصداق های وحدت توجه داشته باشیم در بلندمدت دچار مشکل خواهیم شد، گفت: به حوز ه های نظری و فکری وحدت کمتر توجه شده و نگاه به این موضوع بیشتر به صورت عملی بوده است.
این مقام مسئول وزارت علوم خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به صورت بنیادین به وحدت، که وحدت جهان اسلام و وحدت مذاهب است نگاه کنیم ؟ باید به چرایی وحدت، معنا و کیفیت آن توجه شود.
مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم، به زندگی مسالمت آمیز مسلمانان، مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان در ایران در کنار یکدیگر اشاره کرد و افزود: در طول تاریخ، تمامی این ادیان در ایران در کنار یکدیگر زندگی کرده اند و دچار مشکل نیز نشده اند؟ زیرا این ادیان به یک مفهوم اقناعی رسیده اند که از نظر آفرینش و خلقت یکی هستند.
اسلامی تاکید کرد: اگر وحدت شیعه و سنی را فقط به دید و بازدیدها محدود کنیم ؟ تفکر وحدت شیعه و سنی به نسل های بعدی منتقل نمی شود.
وی به نظریه اسلام بلامذهب اشاره کرد و گفت: هم اکنون این نظریه در برخی کشورها در حال رواج یافتن است و به عنوان یک آسیب جدی برای دنیای اسلام مطرح شده است.
مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم، در توضیح این نظریه تصریح کرد: این گرایش معتقد است که دین اسلام همان چیزی است که در زمان پیامبر مطرح شده و نباید به آن چیزی اضافه کرد؟ این درحالی است که پس از پیامبر، مسلمانان با ائمه معصومین (علیهم السلام ) در ارتباط بودند و منابع وحیانی از طریق آنها به مردم منتقل می شد.
اسلامی بیان داشت: مذهب روش ائمه است و اگر مذهب را از اسلام بگیریم دارای ابهام خواهد بود.
شماره 009 ساعت 09:29 تمام
۰ نفر