۱۳ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9694189
T T
۰ نفر

داستان دنباله دار کارشکنی های بی بی سی فارسی

۱۳ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9694189
داستان دنباله دار کارشکنی های بی بی سی فارسی ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/13 فرهنگی.بی بی سی.فارسی شبکه بی بی سی فارسی که در 25 دی ماه سال جاری افتتاح شده است در حالی با تهیه گزارش و مصاحبه در سطح کشورمان به فعالیت خود ادامه می دهد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاعیه های گوناگون فعالیت این شبکه و افرادی را که با آن همکاری می کنند غیر قانونی خوانده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، افتتاح شبکه بی بی سی فارسی عکس العمل های متفاوتی را در کشور و بخصوص در عرصه مطبوعات به همراه داشت. هنگامی که این شبکه در 25 دی ماه 1387 آغاز به کار کرد برخی روزنامه ها این موضوع را به تیتر یک خود تبدیل کردند و با مصاحبه با برخی مطبوعاتی ها که شبهه هایی درباره همکاری آنان با این شبکه وجود داشت به تعریف و تمجید از این شبکه پرداختند.
در بخشی از سرمقاله یکی از این روزنامه ها آمده است: بی بی سی فارسی 50 سال است که فعالیت فارسی زبان خود را پشت سر می گذارد. من نه در دفاع از بی بی سی فارسی بلکه در دفاع از یک رسانه فارسی زبان سخن می گویم. من ولادت هر رسانه ای را مولود میمونی می دانم که برای تقویت جریان گردش اطلاعات در جهان و تبادل اندیشه ها مفید و ضروری است. بی بی سی فارسی نه مربوط به بعد از انقلاب است و نه مربوط به اقدامات علیه جمهوری اسلامی ایران. جمهوری اسلامی ایران هنوز متولد نشده بود که بی بی سی فارسی فعالیت 20 ساله خود را پشت سر گذاشته بود. این نکته نیز در میان نخبگان رواج دارد که بی بی سی سهم رسانه ای قابل توجهی در وقوع انقلاب اسلامی داشته است از منظر برخی از آقایان بی بی سی فارسی یکی از ارکان پیروزی انقلاب اسلامی بوده و ظاهرا انگلیس ها هیچ خیانتی را به انقلاب اسلامی و مردم ایران نکرده اند. در این بین حتی برخی از روزنامه ها نیز تیترهای خود را به اقتباس از این شبکه و سایت بی بی سی فارسی درج می کردند که خود جای سئوال دارد.
در مقابل برخی روزنامه ها نیز در مطلبی بی بی سی فارسی را قسمتی از پروژه بلند مدت انگلستان خواندند. در بخشی از این مطلب آمده است: راه اندازی شبکه تلویزیونی بی بی سی فارسی با 15 میلیون دلار بودجه دولت و هدایت MI6 )شبکه جاسوسی انگلستان ) و وزارت خارجه انگلیس، در راستای پیگیری سیاست شکستن مقاومت ایران است که طی 5سال گذشته با وجود فشارهای شدید تبلیغاتی، سیاسی و اقتصادی عملی نشده است.
این شبکه با استخدام شماری از همکاران سابق نشریات زنجیره ای و برخی افراطیون منزوی شده مدعی اصلاحات در حالی راه اندازی شد که رادیو و سایت بی بی سی دریکی دو سال اخیر عملا به رکود گراییده بودند. در طراحی شبکه تلویزیونی بنا بر این گذاشته شد که از عناصری که در سال های اخیر با نشریات زنجیره ای همکاری داشته اند در ویترین شبکه استفاده شود و عناصر ضدانقلاب سابقه دار نظیر عناصر بهایی و سلطنت طلب و جاسوس های نشاندار مطبوعاتی- سیاسی به پشت صحنه (اتاق فکر و طراحی ) منتقل شوند.
نکته قابل تامل تلاش مکرر برخی چهره ها برای فرق قائل شدن بین بی بی سی و صدای آمریکاست به این مفهوم که این طیف کوشیده اند با تخطئه صدای آمریکا، چهره ای -متفاوت < و -حرفه ای < برای بی بی سی انگلیس ترسیم کنند، نکته ای که شبکه رسانه انگلیس با توجه به سوابق سیاه خود به شدت نیازمند موصوف شدن به آن است. در این بین برخی مخالفان جمهوری اسلامی ایران نیز راه اندازی این شبکه را آغازگر یک انقلاب رنگی در ایران دانستند! اکنون از آغاز به کار این پروژه بریتانیا حدود 45 روز می گذرد و هنوز چند نکته مبهم در فعالیت این شبکه و برنامه های آن وجود دارد. برنامه های این شبکه شب سالروز فرار شاه از ایران آغاز شد. همچنین با وجود تلاش های چند ساله برای راه اندازی این شبکه بالاخره بی بی سی فارسی توانست فعالیت خود را درآستانه انتخابات ریاست جمهوری اسلامی آغاز کند و در نخستین برنامه خود تلاش کرد تا به مخاطبان این ذهنیت را القا کند که انگلستان استعمارگر نیست.
حتی در بخش هایی از برنامه های این شبکه نقش بی بی سی در مخالفت با نظام شاهنشاهی برجسته شده بود در صورتی که انگلیسی ها با استفاده از بی.بی .
سی در پاییز سال 57، اخبار تظاهرات مردم را به دقت بررسی و پخش می کردند و سعی داشتند با ظرافت حرکت مردم ایران را که حرکتی اسلامی بود به حرکتی ملی گرایانه تبدیل کنند. آن ها سعی داشتند وجهه دینی این حرکت را حذف کنند کاری که در مشروطیت کردند اما هوشیاری امام خمینی (ره ) در این برهه مانع آن شد.
در این مدت این شبکه انگلیسی برنامه های هدفمندی را با زبانی نرم از مسائل داخلی ایران ارائه داده است. اما در این بین نکته ای وجود دارد و آن اینکه با وجود غیرقانونی خواندن فعالیت های این شبکه ، اقداماتی در هفته های اخیر از سوی این شبکه صورت پذیرفته که جای سئوال دارد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاعیه هایی فعالیت بی بی سی فارسی در کشور را ممنوع اعلام کرد. هرچند که برخی روزنامه ها نیز با یک جهت گیری تعجب برانگیز مخالفت وزارت ارشاد با راه اندازی شبکه بی بی سی فارسی را دخالت در امور داخلی انگلستان (!) دانستند و خواستار تجدیدنظر در این نظر شدند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست های گوناگون خبری فعالیت شبکه بی بی سی فارسی را در کشور ممنوع دانست.
وی گفت: شبکه بی بی سی فارسی مجوزی برای فعالیت در کشور ندارد. بارها گفته شده است که سفارتخانه های منتسب به برخی کشورها در داخل کشور ما به جای اینکه آداب صحیح دیپلماتیک را رعایت کنند، متوسل به اقدامات غیر قانونی می شوند که طبیعی است دولت در قبال این جور رفتارها بدون تفاوت نخواهد بود و برخورد لازم را خواهد کرد.
صفارهرندی ادامه داد: کسانی که خدای نکرده بخواهند برای خود فعالیتی در پیوند با یک اقدام غیر قانونی در داخل کشور تعریف کنند آنها نیز طبیعی است که قضاوت در موردشان تابع همان قضاوت پیرامون شبکه غیر قانونی خواهد بود.
معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در اطلاعیه ای اعلام کرد: با توجه به موضوعاتی که در خصوص بخش فارسی بی بی سی در روزهای اخیر مطرح شده است، دفتر بی بی سی در تهران که نماینده سرویس جهانی آن است صرفا برای بخش انگلیسی و در چارچوب روابط متقابل فعالیت قانونی دارد.
در این اطلاعیه آمده است: بنا بر گفته رییس دفتر بی بی سی در تهران، این دفتر هیچ گونه خدماتی از قبیل فیلم، گزارش و مشاوره به بخش فارسی آن شبکه ارایه نمی دهد و افرادی که بدون مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحت عنوان بی بی سی در ایران فعالیت نمایند، هیچ گونه رابطه حقوقی و قانونی با بی بی سی نداشته و برخلاف قوانین ایران و مقررات بی بی سی ادعای همکاری با شبکه مذکور را دارند.
بر اساس این اطلاعیه، متن نامه جان لاین - رئیس دفتر و خبرنگار بی بی سی در ایران - به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدین شرح است: بدین وسیله رادیو و تلویزیون بی بی سی صریحا اعلام می کند که جان لاین تنها کارمند مقیم بی بی سی در ایران بوده و کارکنان دفتر تهران شامل دو تهیه کننده و یک فیلمبردار هستند که همگی دارای مجوز و کارت خبری معتبر از سوی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی هستند. از میان تمامی کارکنان دفتر، تنها صدا و تصویر جان لاین است که پخش می شود. سایر کارکنان غیر مقیم بی بی سی نیز با مجوز مقامات دولتی به ایران سفر و کارت خبرنگاری معتبر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت می کنند. بخش تلویزیونی فارسی زبان بی بی سی ، جهت فعالیت در ایران از سوی مقامات دولتی هیچ مجوزی دریافت نکرده است لذا دارای دفتر، کارمند و خبرنگار در ایران نمیباشد.
در این بین پخش برخی برنامه های مستند از داخل کشور و جهت دهی منفی به اوضاع داخلی کشور خبر از کارشکنی برخی افراد در همکاری با این شبکه دارد.
چندی پیش بی بی سی فارسی در برنامه ای با والدین شهیدان بزرگوار دستواره مصاحبه هایی ترتیب داده بود که در آن تلاش شده بود با سئوالات زیرکانه ، دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی زیر سئوال برود.
این انتهای کار نبود. بعد از خودسوزی شخصی در مقابل مجلس شورای اسلامی این شبکه ادعا کرد با یکی از نمایندگان مجلس مصاحبه ای در این باره انجام داده است که البته در دو بنگاه خبر داخلی این موضوع یکبار توسط این نماینده تایید و بار دیگر تکذیب شد. اما این روال ادامه دار است.
چندی پیش شبکه بی بی سی فارسی در مصاحبه با یکی از روزنامه نگاران اخراجی به بهانه انقلاب اسلامی و اتفاقات ورود امام (ره ) به ایران و دو نفر از اپوزیسیون های دولتی بازهم نشان داد که بدون هیچگونه مجوزی با هرکه بخواهد گفت وگو می کند و از آنها در جهت اهداف مداخله جویانه و زیرکانه خود استفاده می کند. در این بین با گفت وگوهایی جداگانه با چند نفر از نمایندگان مردم در مجلس هشتم و اساتید ارتباطات از اهداف احداث این شبکه و مقابله با مقاصد انگلیسی آن بیشتر مطلع شویم.
*بی بی سی یک طرح تهاجم فرهنگی است استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی درباره اهداف بی بی سی گفت: تاسیس بی بی سی توسط انگلستان و گسترش آن در سراسر جهان پروژه ای بلند مدت و البته هدفمند بوده است. هنگامی که بریتانیا بعد از جنگ جهانی اول و دوم با ضعف قدرت امپراطوری خود مواجه شد تصمیم به تاسیس بی بی سی گرفت.
علیرضا حسینی پاک دهی افزود: در حقیقت بی بی سی پروژه ای بود که نیاز به سرمایه کمتری نسبت به جنگ داشت و نتایج و پیامدهای مثبت فراوانی را برای انگلستان در پی داشت. شاید بتوان گفت بی بی سی یک طرح تهاجم فرهنگی برای قالب شدن بر دیگر تمدن ها است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به نقش اعتماد در جذب مردم به سمت رسانه ها عنوان کرد: اعتماد عامل اصلی جذب مخاطب است. اگر مخاطب به رسانه داخلی اعتماد کند دیگر به سمت شبکه های فارسی زبان برون مرزی نمی رود. در داخل کشور سازمانی انحصاری به نام صدا و سیما داریم که تهیه و پخش برنامه های گوناگون داخلی را بر عهده دارد چنانچه این سازمان به گونه ای عمل کند که مخاطب احساس خلاء خبری داشته باشد آنگاه به سمت دیگر شبکه های فارسی زبان جذب می شود تا بتواند خلاء های خود را در آنها بیابد.
* فعالیت بی بی سی ،هیچ گونه تاثیری بر نگاه عمومی مردم ایران ندارد این در حالی است که چندی پیش رئیس سازمان صدا و سیما گفته بود کارها و هزینه هایی نظیر افتتاح شبکه تلویزیونی فارسی زبان بی بی سی هیچ گونه تاثیری بر نگاه عمومی مردم ایران به جامعه داخلی خودشان و نگاه جهانی ندارد.
سید عزت الله ضرغامی درباره افتتاح شبکه فارسی زبان بی بی سی با هزینه هنگفتی که صرف آن شده است و زمان پخش برنامه هایی همزمان با ساعات طلایی تلویزیون ایران، اظهار داشت: از نظر ما شبکه های مختلف فارسی زبان اهداف مشترکی را تعقیب می کنند و سالیان طولانی از افتتاح شبکه هایی نظیر این شبکه می گذرد و دائم در حال برنامه سازی به شیوه های مختلف هستند و برنامه های مختلفی را تدارک می بینند.
شماره 087 ساعت 16:21 تمام
۰ نفر