۲۷ بهمن ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9693041
T T
۰ نفر
زمین سریعتر از پیش بینی دانشمندان، درحال گرم شدن است ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/11/27 علمی آموزشی.گرم شدن هوا.جهان یک دانشمند برجسته اقلیم شناس گفت: اوضاع اقلیمی زمین، به علت افزایش انتشار گازهای گلخانه ای در کشورهای در حال توسعه مانند چین و هند، سریعتر از پیش بینی دانشمندان در حال گرم شدن است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، کریس فیلد یکی از اعضای میزگرد میان دولتی در زمینه تغییرات اقلیم یا (IPCC( در نشست انجمن پیشبرد علوم آمریکا در شیکاگو، گفت: روند فعلی تغییرات اقلیم در مقایسه با تمام پیش بینی های اقلیم در چهارمین گزارش ارزیابی IPCC به نام تغییرات اقلیمی 2007 جدی تر است.
مطالعات اخیر اقلیمی نشان می دهد ادامه گرمایش زمین بر اثر انتشار گازهای گلخانه ای می تواند سرآغاز آتش سوزی های بزرگ و ویرانگر در جنگل های گرمسیری بارانی و ذوب پرمافراست (لایه منجمد دایمی در اعماق زمین ) در تونداری شمالگان شود و در نتیجه با آزاد کردن میلیاردها تن گاز گلخانه ای ، موجب افزایش دمای کره زمین شود.
فیلد از دانشگاه استنفورد و موسسه علوم کارنگی نسبت به وجود این خطر هشدار داد که تغییرات اقلیم ناشی از فعالیت های انسانی موجب تسریع آزاد شدن دی اکسید کربن از زیست بوم های جنگلی و توندرا شود. این زیست بوم ها مقادیر زیادی کربن را برای هزاران سال در خود ذخیره کرده اند.
وی به نتایج مطالعات اخیر اشاره کرد که نشان می دهد چهارمین گزارش ارزیابی، شدت بالقوه گرمایش زمین طی 100 سال آینده را کمتر از حد واقعی ارزیابی کرده است.
فیلد گفت: اکنون اطلاعاتی در دست داریم که نشان می دهد از سال 2000 تا 2007، انتشار گازهای گلخانه ای بسیار سریعتر از پیش بینی ها افزایش یافته است که علت آن در درجه اول افزایش قابل توجه تولید برق در کشورهای در حال توسعه مانند چین و هند است که تقریبا تمام این برق از سوخت زغال سنگ بدست آمده است.
وی افزود: اگر کشورهای بیشتری برای تامین نیازهای انرژی خود به سوخت زغال سنگ و سایر سوخت های کربنی روی آورند، این روند احتمالا ادامه می یابد.
فیلد ادامه داد: اگر چنین باشد تغییر اقلیم تاثیرات جدی تر و متنوع تری در مقایسه با بیشتر پیش بینی های اخیر IPCC خواهد داشت.
شماره 057 ساعت 14:21 تمام
۰ نفر