۱۰ دی ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9689696
T T
۰ نفر
محمدیان: کتاب های معارف را با زیر نظر گرفتن فرهنگ غرب تالیف کنید ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/10/10 فرهنگی.بب.بب.بب رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها از مولفان کتاب های معارف اسلامی خواست متوجه عملکرد فرهنگ غربی به عنوان رقیب جدی برای دانشجویان باشند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، براساس اعلام مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، حجت الاسلام محمد محمدیان در نخستین جشنواره تجلیل از مولفان کتب درسی و کمک درسی معارف اسلامی، با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) درباره هم وزن بودن خون شهیدان و مرکب علما، گفت: حتما سنخیتی بین این دو وجود دارد که امام معصوم این دو را هم وزن معرفی می کند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، با بیان اینکه در حدیث آمده، مداد علما بر خون شهیدان سنگینی می کند، افزود: طبیعی است در برداشت اول خون شهیدان که از همه هستی خود گذشته اند و خونشان را برای شجره طیبه اسلام فدا کردند، با عظمت است، اما نکته ای که امام معصوم (ع) می فرماید حتما متوجه مداد علمایی است که از خون شهیدان سنگین تر است.
وی، ادامه داد: مداد علما قطعا کار شهید انجام می دهند به طوری که مداد علما کاری می کنند که انسان ها از جان خودشان که بالاترین دلبستگی اوست بگذرند. اگر کتاب های ما چنین تاثیری گذاشت ما موفق هستیم وگرنه آن همه کتاب در کتابخانه آن ویژگی را ندارند و فقط برخی کتاب ها هستند که شهید پرورند.
محمدیان، با بیان اینکه دو نکته در بحث تدوین کتب درسی در سیاست گذاری ها باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: نکته اول فضای تخصصی است که مولفین در آن قرار دارند بحثهای تخصصی که در مراکز علمی وجود دارد از اهمیت خاصی برخوردار است اما فضایی که مخاطبان تحت تاثیر قرار می گیرند، متفاوت است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، با بیان اینکه ممکن است مسائلی برای متخصص مهم باشد ولی برای جوانی که می خواهد آن را فرا گیرد این گونه نباشد، اظهار داشت: این مشکلی است که ما در تدوین کتب معارف اسلامی داریم به طوری که فضای علمی حوزه های تخصصی سایه بر فضای عمومی می اندازد و به نیاز واقعی کمتر پرداخته می شود.
محمدیان، با اشاره به اینکه ما حتما به یک گروه واسط بین محققان ژرف اندیش متون دینی و فضای عمومی نیاز داریم، گفت: این حلقه واسط باید بتواند از بین آنچه محققان تولید می کنند و آنچه می تواند در محیط دانشگاهی تاثیرگذار باشد، انتخاب کنند. اگر این واسطه با دقت نباشد کتب با تمام وزانت خود تاثیر گذار نیستند.
وی، نکته دوم را با اشاره به نحوه اختصاص واحدهای درسی معارف به دانشجویان شیوه انجام این کار دانست و گفت: انتخاب بین حجم زیاد معارف و فرصت اندک ارائه، بسیار سخت است تقریبا دانشگاه آخرین دوره آموزشی است که ما با جوان ارتباط داریم که در آن ما فقط می توانیم یک استارت بزنیم.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، با بیان اینکه انتخاب مهم ترین و ضروری ترین مطلب کاری نیست که بر عهده نویسندگان واگذار شود، گفت: این کار همه جانبه ای می طلبد. تا مخاطب و فضای فکری آن را نشناسیم نمی توانیم در این مورد بحث کنیم. این یک کار تحقیقی و مفصل و دامنه دار می طلبد تا نیاز دانشجویان مشخص شود.
محمدیان، فرهنگ و تفکر غربی را یک رقیب جدی برای دانشجویان امروز دانست و عنوان کرد: این تفکر با استفاده از تکنولوژی در روزنه های زندگی جوانان نفوذ پیدا کرده است. اگر ما ندانیم رقیب چه کار می کند، تاثیر کتاب هایمان کم می شود لذا اگر آن را برای مولفین تبیین کنیم تولیدات تاثیرگذار تر است.
وی، در پایان هدف را نورانیت، مقبولیت و در نهایت مجاهدت در راه خدا دانست و خطاب به مولفین کتب درسی، گفت: این میلیون ها ساعت در هر ترم طلایی ترین فرصتی است که خدا در اختیار هیچ پیامبری قرار نداده است تا با گزینش راه درست بتوانیم بذر معرفت را در دل آنها بپاشیم.
در ادامه این برنامه حجت الاسلام قرائتی با اشاره به اینکه برای پیامبر اسلام (ص ) واجب بود روزی دو برابر اهدنا صراط المستقیم بگوید، گفت: این نشان می دهد چالش های پیش پای کسی که کار فرهنگی می کند موجب می شود او روزی دو برابر اهدنا صراط المستقیم بگوید، دوم اینکه قرآن درباره منحرفان اقتصادی، اجتماعی یکبار (ویل ) می گوید برای منحرفان فرهنگی سه بار.
رییس ستاد اقامه نماز، در ادامه با بیان اینکه علمی که تدوین می کنیم باید چهار شرط داشته باشد تا رضایت خدا را موجب شود، اظهار داشت: باید ساده حرف بزنیم استدلال های ما نباید خشک باشد قرآن محور باشیم و درباره کتب معارف، کتبی که به سوالات و شبهات جوانان پاسخ داده است را انتخاب کنیم.
وی، روان نویسی روان گویی و توجه به خروجی را مسائل با اهمیت شمرد و گفت: آخوند خوب از مردم در مردم و با مردم است و با بچه ها رفیق است. باید سنگین حرف زدن را شکست و قبل از اینکه یک اشکال پیدا شود جوابش داده شود.
حتما به مسائل دو قلویی که تفاوت را نشان می دهد اهمیت بدهید.
شماره 064 ساعت 19:54 تمام
۰ نفر