۷ دی ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9689433
T T
۰ نفر

احمدی نژاد: علوم انسانی تمدن آفرین است

۷ دی ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9689433
احمدی نژاد: علوم انسانی تمدن آفرین است ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/10/07 سیاسی.جشنواره.فارابی رییس جمهوری با تکریم اندیشمندان و صاحب نظران علوم انسانی، گفت: علوم انسانی تمدن آفرین است و در این مقطع تاریخی باید تلاش شود تا کام تشنگان معرفت ناب الهی سیراب و راه های جدیدی فراروی بشریت قرارداده شود.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، دکتر محمود احمدی نژاد در دومین جشنواره بین المللی فارابی (ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی ) که صبح روز شنبه با حضور اندیشمندان، محققین داخلی و خارجی در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: محور همه آفرینش، انسان است و انسان در تراز کمال یافتگی خود برترین خلق خدا و جامع همه صفات کمالی سایر موجودات عالم است.
وی افزود: انسان از یک سو ماموریت دارد که خود را از خاک تا خدا بالا بکشد و از سوی دیگر، در همین کره خاکی زندگی سعادتمند را برپا کند و آن را مقدمه زندگی جاوید خود قراردهد. علوم چراغ راهنمایی بشری برای نیل به این آرمان های بلند است و علوم انسانی از آنجا که موضوع آن مستقیما انسان، جامعه سعادتمند و کمال انسانی است، ارزشمندترین و بالاترین آن است.
رییس جمهوری با بیان اینکه علوم انسانی درصدد است تا انسان و جامعه را در مسیر کمال و تعالی حرکت دهد و به پیش ببرد، اضافه کرد: سوال اساسی این است که نقطه کمال فردی و اجتماعی کجاست و راه رسیدن به آن کدام است ؟ و به تعبیر دیگر الگو و حد کمال یافتگی انسان کیست و مدینه فاضله و جامعه سعادتمند دارای چه مشخصاتی است ؟ بدون ارائه پاسخ روشن به این سوالات چگونه می توان فرد و جامعه را رو به جلو حرکت داد؟ رییس جمهوری در ادامه اظهار داشت: برای دریافت پاسخ حقیقی و روشن به این سوالات باید انسان از یک سو خدا و از سوی دیگر ویژگی های مدینه فاضله و جامعه سعادتمند را بشناسد چرا که اگر مقصد شناخته شده نباشد حرکت و راه رفتن بی معنا و بلکه سرگشتگی و گمراهی است.
احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نزدیک ترین مخلوق به خداوند متعال که نقصی در او راه ندارد و کمال مطلق است عبارتست از انسان کامل چرا که انسان کامل وسیع ترین و بالاترین ظرفیت دریافت کمال و عنایت و رحمت حق را دارد.
رییس جمهوری همچنین گفت: انسان کامل مقرب ترین به خداست و در حقیقت مقرب ترین به فیض و علم و قدرت و رحمت و حکمت اوست و دریافت او از همگان بیشتر است. انسان ذاتا حقیقت خواه وکمال طلب است و رو به خدا و بی نهایت دارد و عدالت خواهی، زیبادوستی، علم خواهی و حتی گرایش به قدرت به مفهوم عام که در خداوند با تدبیر وعلم و حکمت و رحمت قرین و بلکه یکی است از علائم کمال طلبی انسان است.
وی اظهار داشت: در واقعیت محال است که مخلوق با خالق و مرزوق با رازق و متعلم با معلم و مربی با مربا تعلق نداشته باشند. کمال تعلق در عاشق و معشوق متجلی است تا بدانجا که عاشق در معشوق فانی می شود و خود را فراموش می کند، چیزی جز معشوق نمی بیند و از خودیت خارج می شود.
وی در ادامه با مطرح کردن این سوال که مدینه فاضله و جامعه سعادتمند کدام است ؟ افزود: مدینه فاضله جامعه ای است که زمینه کمال انسان ها را فراهم می نماید، جامعه ای که در آن معنویت، اخلاق، عشق، رحمت، پاکی، کرامت، حکمت ، عدالت، برادری و تعاون و خوبی ها به کمال رسیده باشد و زشتی ها و دروغ، تبعیض، ظلم وخودخواهی خبری نباشد و اینها همه جز در سایه حاکمیت انسان کمال و سازماندهی حرکت عمومی به سمت انسان کامل و تعبیت از او امکان پذیر نخواهد بود.
رئیس جمهوری افزود: چگونه ممکن است انسان های ناقص بتوانند جامعه انسانی را به سمت کمال انسانی هدایت کنند.
احمدی نژاد تاکید کرد: نقش حکومت در سعادت فردی و اجتماعی بی بدیل است و نقطه اوج کمال یافتگی حاکمیت انسان کامل است که همه خوبی ها و زیبایی ها را در جامعه جاری و ساری می نماید.
وی یادآور شد: سالهاست که انسان و حقیقت او فراموش شده و در این دوره طولانی انسان را از حقیقت و خدا خالی کرده اند و او را تا حد یک عنصر سودجو، خودخواه و لذت طلب صرف تنزل داده اند و به همین مبنا علوم مختلف مربوط به او را می بینید که نتوانستند راهی برای برون رفت از مشکلات فردی و اجتماعی در برابر او قرار دهند و امروز سرگشتگی انسان از همیشه بیشتر و امنیت روانی و اجتماعی او کمتر اعتماد روان و روحی او ضعیفتر و پای او در پیمودن راه کمال سست تر است.
احمدی نژاد با بیان این که ظلمی که به انسان در این دوره شده در طول تاریخ بی سابقه است، تصریح کرد: انسان را از آسمان به زمین کشیده اند و رابطه او را با آسمان قطع کردند و در زمین هم به دور او دیوار کشیدند به طوری که تا چند قدم جلوتر از خود را نبیند و فقط به مسکن و غذا و تفریح و ارضای غرایز بیندیشد و همه علوم و فنون مادی و شبه معنوی را هم در خدمت همین امور قرار دادند.
احمدی نژاد افزود: درهای غیب را در این دوره به روی انسان بستند و روح او را محبوس و راه رسیدن به کمالات را مسدود کردند.
رییس جمهوری خطاب به اندیشمندان و محققان علوم انسانی تصریح کرد: اما به لطف خدا و بر اساس سنت او نسیمی وزیدن گرفته و موجی بیداری و بازگشت به ارزش های انسانی و الهی فراگیر شده و توجه به خدا و معنویت و گرایش به انسان کامل روز افزون است.
احمدی نژاد خاطرنشان کرد: اینک فصل هنرنمایی شما اندیشمندان و صاحبنظران است که مبنای نظری علوم انسانی را مورد بازنگری و تجدید سازماندهی قرار دهید. چرا که علوم انسانی تمدن آفرین است.
وی افزود: امروز مسئولیت شما بسیار سنگین است به ویژه در این مقطع تاریخی باید تلاش شود تا کام تشنگام معرفت ناب الهی سیراب و راه های جدیدی فراروی بشریت قرارداده شود.
رئیس جمهوری در ادامه به جشنواره فارابی اشاره کرد و افزود: خوشبختانه جشنواره فارابی که به نام حکیم الهی وفرزانه انسان شناس و پیشگام مزین شده است تلاشی ارزشمند و ناب در تحقق این هدف مقدس است و ازهمه دست اندرکاران وزارت علوم تحقیقات و فناوری و همه دانشمندان و برگزیدگان و کسانی که در این راه کوشش می کنند سپاسگذارم و بدانید که آینده روشن است و دوران تاریکی و گمراهی رو به پایان است.
در پایان این مراسم به 41 نفر از برگزیدگان داخلی و خارجی توسط رئیس جمهوری هدایا و لوح تقدیر اهدا شد.
گفتنی است که 2651 اثر به دومین جشنواره بین المللی فارابی ارسال شده است که 2437 اثر آن داخلی و 204 اثر آن خارجی می باشد. 33 نفر از افراد برگزیده محققان واندیشمندان داخلی و 8 نفر از آنان خارجی هستند.
همچنین در این مراسم به ده نفر از پیشکسوتان و خادمان بخش علوم انسانی، جوایزی اهدا شد.
سیام/1908/1962/1377 شماره 030 ساعت 13:58 تمام
۰ نفر