۳۰ آذر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9688863
T T
۰ نفر
شهروندان ترکمن آباد ترکمنستان از فیلم های ایرانی استقبال کردند ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/09/30 فرهنگی.سینما.فیلم.هنر عشق آباد ـ شهروندان ترکمن آباد (چهارجوی ) ترکمنستان از فیلم های ایرانی در این شهر استقبال خوبی بعمل آوردند.
هفته فیلم ایران از روز سه شنبه هفته گذشته در شهرهای مرو و ترکمن آباد ترکمنستان آغاز شد و نمایش این فیلم ها مورد استقبال خوب مردم ترکمن آباد قرار گرفته است .
چهار فیلم بچه های ابدی ، زیر درخت هلو، کلاه قرمزی و پسرخاله و میهمان همچنان در شهرهای مرو و ترکمن آباد نمایش داده می شوند.
برخی از شهروندان ترکمن آباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا دلیل استقبال گسترده مردم این شهر از فیلم های ایرانی را ناشی از قرابت فرهنگی و تاریخی زیاد دو کشور عنوان کردند.
یکی از شهروندان ترکمن آبادی گفت که نمایش فیلم پرنده کوچک خوشبختی تماشاگران را تحت تاثیر قرار داد بطوریکه اشک از دیدگان برخی تماشاگران جاری شد.
اوغول گزل آوا افزود: فیلم های ایرانی در مقایسه با فیلم های دیگر کشورها بدلیل اشتراکات تاریخی و فرهنگی مشترک قابل فهم تر برای ترکمن ها است .
;160# یک شهروند دیگر ترکمنی گفت : فیلم های نمایش داده شده در شهر ترکمن آباد به زبان ترکمنی ترجمه شده بودند که این موضوع جذابیت فیلم ها را دو چندان کرده بود.
اوراز محمد گلدی اف گفت : من فیلم های نمایش داده شده دیگر کشورها را که به مناسبت های مختلف برگزار می شود، تماشا کرده ام ولی استقبال از فیلمهای ایرانی همواره کم سابقه است .
هر چند نمایش فیلم در شهر مرو نیز مورد استقبال مردم این شهر قرار گرفت ولی استقبال مردم این شهر همانند ترکمن آباد نبود.
معاون رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان دلیل استقبال گسترده مردم شهر ترکمن آباد از فیلم های ایرانی را مضامین اجتماعی این نوع فیلم ها عنوان کرد.
خلیل الله بابالو افزود: فیلم های ایرانی فاقد خشونت و همچنین فاقد صحنه های نامناسب اجتماعی هستند.
او گفت : استقبال خوب و گسترده ترکمن ها از فیلم زیردرخت هلو بخاطر قرابت بسیار زیاد مضمون این فیلم با زندگی ترکمن هاست .
بابالو تصریح کرد که در این فیلم احترام به بزرگترها و همچنین توجه بزرگترها به کوچکترها و افراد ضعیف به خوبی نمایش داده شده است که این فرهنگ هم اکنون در بین ترکمن ها بشدت رواج دارد.
او گفت : در فیلم های ایرانی علاوه بر قابل لمس بودن مضامین اجتماعی و خانوادگی فیلم ها ؟ به موضوع عاطفی و کمدی این فیلم ها نیز توجه ویژه ای شده است .
معاون رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران گفت که نمایش فیلم از روز دوشنبه هفته جاری نیز در شهرهای عشق آباد، داش اوغوز و ترکمنباشی آغاز می شود.
بابالو مدت زمان نمایش فیلم در شهرهای ترکمنستان را 13 روز عنوان و تاکید کرد که این مدت زمان فرصت خوبی برای آشنایی مردم این کشور همسایه با نحوه فیلم سازی در کشورمان است .
آساق 1366**1789**330** شماره 017 ساعت 11:52 تمام
۰ نفر