۳ آذر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9686158
T T
۰ نفر
حمام تاریخی روستای قره چپق بناب در فهرست آثار ملی ثبت شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/09/03 فرهنگی.داحلی.میراث فرهنگی.ثبت حمام تاریخی تبریز - رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، از ثبت حمام تاریخی روستای قره چپق شهرستان بناب در فهرست آثار ملی خبر داد.
تراب محمدی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت:این حمام تاریخی که قدمت آن به دوره قاجار برمی گردد در روستای قره چپق از توابع دهستان جنوبی شهرستان بناب واقع شده و به شماره 23044در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
وی اظهار داشت: حمام قره چپق دارای پلان ذوزنقه ای شکل به طول تقریبی 19 متر و عرض 13متر بوده و ورودی آن در ضلع جنوبی بنا قرار دارد.
وی افزود: در این حمام پس از ورود به دهلیز به عنوان فضای میان بینه و بیرون، پوشش سقف به شکل تاق نیم دایره است و داخل قسمت بینه نیز دو تاق نیم دایره ای دیگر و تاق چشمه ای به چشم می خورد که در زمان حاضر طاق ها چهار تکه شده اند.
محمدی اضافه کرد: همسطح بودن مجموعه حمام تاریخی روستای قره چپق با زمین از ویژگی های خاص این بنای تاریخی است.
وی افزود: این بنای تاریخی تا سال 1378 به عنوان حمامی عمومی روستاییان مورد استفاده بوده و پس از آن به صورت متروکه رها شده است.
وی تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در نظر دارد پس از مرمت و بهسازی این حمام تاریخی ، کاربری آن را از خدماتی به فرهنگی تغییر دهد تا شاهد ارایه خدمات متفاوتی به روستاییان قره چپق باشیم.
رییس سازمان میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی درباره بهسازی این بنای تاریخی اظهار داشت: با توجه به کاربری قبلی بنا و وجود رطوبت زیاد در آن، انجام برخی تغییرات از قبیل نوسازی تمام محوطه گرم خانه با مصالح جدید و انتقال ورودی حمام از ضلع جنوب غربی به ضلع جنوب شرقی آن اجتناب ناپذیر است.
وی گفت: نمای بنا و قسمت های قدیمی آن سالم مانده و داخل حمام نیز با ملات سیمان ، سفیداندود شده و لوله کشی لازم نیز صورت گرفته است.
وی افزود: بخش عمده دیوار ضلع جنوب شرقی حمام بر اثر گذشت زمان و بارش برف و باران بر روی آن تخریب شده که در تلاشیم این بخش را نیز بازسازی کنیم.
وی اضافه کرد: حمام قره چپق از زمان تاریخ ثبت به بعد از مراقبت ویژه سازمان میراث فرهنگی برخوردار و ضمن رعایت حقوق مالکان این اثر ، انجام هر گونه اقدام و عملیاتی که منجر به تغییر هویت آن یا تخریب اثر شود ، بر اساس قانون ممنوع است.
543/586/518 شماره 007 ساعت 11:25 تمام
۰ نفر