۲۲ آبان ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9684996
T T
۰ نفر

یک غزل آمد که حالم را گرفت !

۲۲ آبان ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9684996
یک غزل آمد که حالم را گرفت ! ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/08/22 فرهنگی.شعر .سرقت ادبی .صدا و سیما روزنامه همشهری در صفحه شعر شماره امروز خود از سرقتهای ادبی مکرر یک شاعر گمنام جوان ، در رسانه ملی خبر داد.
سعید بیابانکی که خود از شاعران شناخته شده کشورمان است ، دراین مطلب بدون نام بردن از این شخص ، به برخی از شعرهای معروفی که وی آنها را به نام خود جا زده است و از جمله به این غزل، اشاره می کند که : چه روزها که یک به یک ، غروب شد نیامدی چه اشکها که در گلو ، رسوب شد نیامدی برای ما که خسته ایم و دلشکسته ایم نه ؟ ولی برای عده ای ، چه خوب شد نیامدی ...
و با یادآوری این نکته که آن را علی جهاندار شاعر جوان اصفهانی ، در رمضان سال 79 در حضور رهبر معظم انقلاب خوانده و سال قبل از آن هم بابت همین غزل ، در جشنواره ادبی گل نرگس اول شده است ، از اینکه شاعر برنامه ، آن را از آثار خود جا زده بشدت انتقاد کرده و افزوده است : مجری برنامه هم که ظاهرا دوست صمیمی این شاعر گمنام است ، بارها در برنامه اعلام می کند که این غزل ناب شما ، در گوشیهای تلفن همراه منتشر شده و این باید برای شما افتخار باشد ... این آیا تحقیر و توهین به جایگاه والای شعر آیینی و شعور مخاطب نیست ؟ بیابانکی در ادامه این مطلب ، به این ابیات از شاعر جوان دیگر کشورمان حمید رجایی اشاره می کند که آن را هفت سال پیش در برنامه ای در نجف آباد آن را خوانده است و شاعر نوظهور در رسانه ملی ادعا کرده که آن را در سفر به مریوان و نزدیکی مرز ، سروده است ! چند روزی شد که حالم دیدنی است حال من از این و آن ، پرسیدنی است گاه بر روی زمین زل می زنم گاه بر حافظ ، تفال می زنم حافظ دیوانه ، فالم را گرفت یک غزل آمد که حالم را گرفت : ما ز یاران چشم یاری داشتیم خود غلط بود آنچه می پنداشتیم نویسنده این اعتراضیه ، با خطاب قرار دادن این شخص نوشته است : دوست نوظهورم ! سالها پیش از زمانی که شما در خوابهای ساختگی خود در حال سرودن این شعرها باشید ، دوستان من شبهای بی شمار ، دود چراغ خورده بودند و پیش از شما ، آن شعرها را در بیداری کامل سروده بودند ! وی همچنین از صدا و سیما خواسته است از شاعرانی که آثار ارزشمندشان توسط این شخص ، سرقت شده است و یا با روایاتی کژ و مژ ، نقل شده عذرخواهی کند . چرا که به گفته بیابانکی : این ، بار اول نیست که صدا و سیما ، یک سارق ادبی را ساعتها روی آنتن می فرستد تا شعرهای دیگران را به نام خودش بخواند و عباراتی بر زبان براند که ناشی از دانش بسیار اندک اوست .
شماره 019 ساعت 11:55 تمام
۰ نفر