۲۱ آبان ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9684889
T T
۰ نفر
مراسم بزرگداشت سال جهانی سیاره زمین در ایران برگزارشد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/08/21 علمی آموزشی.مراسم .سال جهانی .سیاره زمین مراسم بزرگداشت سال جهانی سیاره زمین، با هدف توسعه پایدار جامعه با استفاده از دانش و اطلاعات به دست آمده توسط زمین شناسان، روز ( سه شنبه ) در سازمان زمین شناسی کشور برگزار شد .
به گزارش خبرنگار ایرنا ، در آغاز مراسم دبیر اجرایی بزرگداشت سال جهانی سیاره زمین که با حضور مسوولان سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، نماینده یونسکو ، هواشناسی و سازمان مدیریت بحران برگزار گردید، گفت: مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2005 در نشست تمام اعضاء سال 2008 را سال جهانی سیاره زمین اعلام کرد.
دکتر منوچهر قرشی افزود: پیشگامان این سال یعنی اتحادیه بین المللی علوم زمین (IUGS( و یونسکو در سال 2006 درخواست های کشورها برای میزبانی هیئت مدیره سال جهانی سیاره زمین را بررسی کردند و مرکز تحقیقات زمین شناسی نروژ به عنوان میزبان برگزیده شد.
به گفته وی سال جهانی سیاره زمین در صدد است به بهبود زندگی روزمره به ویژه در کشورهای در حال توسعه با ارتقای پتانسیل اجتماعی دانشمندان علوم زمین کمک کند.
قرشی افزود: بر پایه قطعنامه های سازمان ملل در بیانیه اعلام سال جهانی سیاره زمین، تقدم با موضوعهایی چون جامعه، اقتصاد ، فرهنگ و بشر دوستی است و تمام کشورها بدون در نظر گرفتن مسائل اقتصادی و سیستم های اجتماعی موظف شدند برای حل مشکلات جهانی به کشورهای در حال توسعه کمک کنند.
وی ادامه داد: به همین منظور تمام 191 کشور عضو سازمان ملل متحد که از این قطعنامه های سازمان ملل پشتیبانی کردند از سال جهانی سیاره زمین در سال 2008 حمایت کرده اند.
دبیر مراسم بزرگداشت سال جهانی سیاره زمین اظهار داشت: هدف از سال جهانی سیاره زمین نشان دادن راهکارهایی است که در آن زمین شناسان ، نسل آینده را در بر طرف کردن مشکلات برای رسیدن به جهانی امن تر ، سالم تر و ثروتمند تر یاری کنند.
وی کاهش خطرات ایجاد شده توسط عوامل انسانی و طبیعی برای جامعه، کاهش مشکلات بهداشتی با بکارگیری جنبه های زمین شناسی پزشکی، کشف منابع طبیعی جدید و در دسترس قرار دادن آنها، ساخت و ساز امن تر و گسترش فضای شهری با در نظر گرفتن ویژگی های زیر سطحی زمین، تعیین عوامل غیر انسانی در تغییرات آب و هوایی و ارتقای درک از پیدایش منابع طبیعی به منظور کاهش تنش های سیاسی از جمله راهکارها برای رسیدن به اهداف سال جهانی سیاره زمین است.
قرشی افزود: همچنین کشف منابع ژرف و دور از دسترس منابع آب هایی زیر زمینی ، افزایش علاقه به زمین شناسی و علوم زمین به طور اعم در جامعه و ایجاد انگیزه در جوانان برای تحصیل در گرایش زمین شناسی و زمینه های مرتبط در علوم زمین از دیگر محورهای رسیدن به اهداف این سال است.
وی گفت: برنامه های علمی سال جهانی سیاره زمین در 10 موضوع آب های زیر زمینی ، مخاطرات، زمین و سلامت، آب و هوا ، ذخایر ، ابرشهرها ، ژرفای زمین ، اقیانوس ، خاک و زمین و زندگی تنظیم شده است.
وی در پایان با تاکید بر آگاهی افکار عمومی اظهار داشت: افراد جامعه نیاز دارند که بدانند دانش زمین شناسی چگونه می تواند به جامعه کمک کند.
شماره 041 ساعت 14:29 تمام
۰ نفر