۱۴ آبان ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9684346
T T
۰ نفر
فیاض بخش: در غرب ساختار فرهنگی وجود ندارد و همه چیز صرفا اقتصادی است ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/08/14 فرهنگی.فرهنگ.عمومی عضو شورای فرهنگ عمومی کشور، گفت: در غرب که ساختار لیبرالیسم حاکم است، ساختار فرهنگی وجود ندارد و همه چیز صرفا اقتصادی می باشد.
ابراهیم فیاض بخش، به مناسبت 14 آبان ماه، روز فرهنگ عمومی، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در کشور ما دو ساختار وجود دارد، یکی فرهنگی و دیگری سیاسی، افزود: با توجه به ساختار اسلامی کشور، ساختار فرهنگ ما هم بایستی اسلامی باشد.
وی ادامه داد: در غرب که ساختار لیبرالیسم حاکم است، ساختار فرهنگی وجود ندارد و همه چیز صرفا اقتصادی است و با کالای فرهنگی و عرضه و تقاضای فرهنگی مواجه هستند یعنی اینکه در مسائل فرهنگی وقتی کاری انجام می دهند، به فکر سودآوری اقتصادی آن هستند و تمام جهت گیریها فقط اقتصادی است.
فیاض بخش، با اشاره به اینکه در مقابل، سوسیالیست ها صرفا ساختار سیاسی و برنامه متمرکز داشتند، اظهارداشت: اما نظام برنامه ریزی در ایران را می توان منحصر بفرد دانست، زیرا از یک لحاظ این قابلیت وجود دارد که آزاد باشیم و فرهنگ حاکم حزبی وجود ندارد و از طرف دیگر فرهنگ لیبرالیسم نداریم. پس در نگاه من، ساختار فرهنگی ما را می توان اسلامی دانست و ساختار سیاسی مان را عمومی یا همان مردمی قلمداد کرد و این همان چیزی است که اسلام و نظام ولایت فقیه اقتضا می کند.
عضو شورای فرهنگ عمومی، تصریح کرد: ما هیچگاه همانند سوسیالیست ها نمی توانیم به مردم امر و نهی کنیم و اسلام هم اصلا چنین اجازه ای به ما نمی دهد، البته اباحه گرایی هم نداریم.
وی با اظهار تاسف از اینکه در گذشته قدم هایی برای رسیدن به اهداف لیبرالیسم فرهنگی بر داشته شده، گفت: در زمان حاضر، ما فقط به مردم پیشنهاد می دهیم و دعوت می کنیم و نه بیشتر، و این همان همان کاری است که در انقلاب اسلامی رخ داد و امام (ره ) آمد، به مردم پیشنهاد داد و مردم پذیرفتند.
وی شیوه تبلیغ پیامبران را هم همین گونه توصیف کرد، همچنان که در قرآن به پیامبران لقب مبلغ و ابلاغکننده داده شده و یادآور شد چون فطرت مردم طالب خوبی ها و زیبایی هاست، فقط کافی است که ما چیز خوبی بگوییم و مردم خودشان با استفاده از فطرت پاکی که در نهادشان نهفته است، آن را می پذیرند.
فیاض بخش، با تاکید بر اینکه تربیت دینی ما، فطرت محور است، گفت: ضروری است که این مساله در سیاستگذاری فرهنگی کشور لحاظ شود.
عضو شورای فرهنگ عمومی، اظهار داشت: اصلا خود غربی ها گفته اند که با روی دادن انقلاب اسلامی در ایران، مردم این کشور 50 تا60 سال جلو افتاده و از نظر تمدنی جهش بزرگی کرده اند. همانطور که میشل فوکو گفته، ایرانیان با انقلابشان قدمی 100 ساله برداشته اند.
وی، ملت ایران را ملتی آینده شناس، باهوش، جامعه شناس و فرهنگی توصیف کرد . گفت: اگر می خواهید این بزرگی را لمس کنید ایرانیان خارج از کشور را ببینید که هیچگاه احساس حقارت نمی کنند، فیاض بخش، رشد کلان فکری ایرانیان را محسوس دانست و اظهارداشت: گواه حرف من، این است که آیا می شود در غول های رسانه ای غربی خبر مهمی از جهان گفته شود که در رابطه با ایران نباشد؟ وی درباره فعالیتهای شورای فرهنگ عمومی کشور، گفت: در استانها و شهرستانها کارهای خوبی در حال انجام و یا تدوین است و واقعا قدم های بزرگی در این راستا برداشته شده است که آثار آنها مشخص است. حتی در شهرهای مرزی که قومیت در آنجا از مسائل مهم بشمار می آید، کارها و مصوبات شورای فرهنگ عمومی تاثیرات خود را گذاشته است.
وی ادامه داد: مثلا در کردستان ایران، فرهنگ کردهای ایرانی بسیار پویاتر و بهتر از فرهنگ کردستان عراق و یا ترکیه است، یا بلوچستان ایران از لحاظ فرهنگی قابل قیاس با بلوچستان پاکستان نیست، همینطور فرهنگ ترکمن های ایرانی که بسیار فرق دارد. سطح آزادی که در ایران وجود دارد، هم اصلا در آن کشورها به چشم نمی خورد.
عضو شورای فرهنگ عمومی کشور، با تاکید بر اینکه رشد فرهنگی در ایران بصورت کلان شروع شده است، گفت: ما بایستی امکان تصمیم گیری را به خود استانها واگذار کنیم، یا اینکه با حضور در استانها و شهرستانها، اوضاع را از نزدیک مشاهده کرده و طرحها را تصویب نماییم.
وی با اظهار تاسف از اینکه دچار لودگی اجتماعی شده ایم که اخلاقیت اجتماعی در آن وجود ندارد و نظم کمتر به چشم می خورد، افزود: به دلایلی که نمی خواهم وارد آن شوم، بذر این نوع فقر فرهنگی در گذشته و به نام روشنفکری کاشته شد، که به شکسته شدن هنجارها منجر شد و در این حین فرصت طلبان بیشترین بهره را بردند که امروزه به نام عرفانهای جدید پا به عرصه ظهور گذاشته اند.
عضو شورای فرهنگ عمومی، مواد مخدر را از دیگر معضلات فرهنگی امروز جامعه دانست و گفت: تمامی هدف ما این است که یک نوع عقلانیت اجتماعی را بر زندگی روزمره ایرانیان حاکم کنیم.
وی با تاکید بر اینکه وقتی عقلانیت اجتماعی در زندگی روزمره حاکم شود، این مسایل به خودی خود حل خواهد شد، گفت: این بزرگترین هدف و رسالت شورای فرهنگ عمومی است و این موضوع در فطرت، دین و احادیث بزرگان ما وجود دارد.
فیاض بخش، نقش رسانه ها را در رشد فرهنگی کشور بسیار تاثیر گذار دانست و گفت: در این زمینه صدا و سیما ظرفیت بسیار زیادی برای رفع معضلات فرهنگی دارد.
وی با بیان اینکه طنز اولین و بهترین راه حل برای معضلات ما نیست، تصریح کرد: بطور مثال می توان بد بودن بی احترامی به بزرگتر، فحاشی، اعتیاد، دروغگویی و دزدی را به شکل بهتری به ذهن مخاطب القا کرد. صدا و سیما در فرهنگ عمومی کشور نقش بسیار تاثیرگذاری دارد و می تواند با ارائه برنامه هایی مناسب، خوراک فرهنگی صحیح را در ذهن بیننده پدید آورد.
متذکر می شود که در چهار صد و شصت و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی، روز 14 آبان که مصادف با تصویب آئین نامه این شوراست، به نام روز فرهنگ عمومی نام گذاری شد.
شماره 075 ساعت 18:47 تمام
۰ نفر