۲۴ خرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9676731
T T
۰ نفر
همایش سهم امام (ره ) در شکوفایی ادبیات انقلاب اسلامی در بمبئی برگزار شد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/03/24 دهلی نو ـ همایش بزرگداشت نوزدهمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره ) با عنوان ، همایش سهم امام خمینی (ره ) در شکوفایی ادبیات انقلاب اسلامی و بزرگداشت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س ) در شهر بمبئی کشور هند برگزار شد.
به گزارش روز جمعه خانه فرهنگ ایران در بمبئی، در این همایش که توسط خانه فرهنگ ایران با همکاری سرکنسولگری و گروه مطبوعاتی شام نامه برگزار شد، بیش از 300 نفر حضور داشتند.
در این همایش شانزده تن از شخصیت های فرهنگی ، نویسندگان و شاعران از جمهوری اسلامی ایران از جمله مجتبی رحماندوست مشاور محترم رییس جمهوری در امور ایثارگران ، سهیل محمودی ، عبدالجبار کاکایی ، سعید بیابانکی ، محمود اکرامی فر، مصطفی رحماندوست ، ناصر فیض ، ابوالقاسم حسینجانی ، رضا امیرخانی حضور داشتند.
علی محمدی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران ، محمد رضا میرزایی مسوول خانه فرهنگ ، نمایندگان ارگان های جمهوری اسلامی ایران به همراه خانواده ، دانشجویان ایرانی مقیم شهر بمبئی و پونا، ایرانیان مقیم و هندی های علاقه مندان به امام خمینی (ره ) از دیگر شرکت کنندگان در این همایش بودند.
همایش یاد شده با تلاوت آیاتی چند از کلام ا... مجید آغاز و سپس سمیع بوبیره مدیر گروه شام نامه از مهمانان و شرکت کنندگان در این همایش تشکر به عمل آمد.
محمد رضا میرزایی مسئول خانه فرهنگ نیز ضمن خوشامدگویی به میهمانان حاضر در این همایش گفت : امام خمینی (ره ) اولین شخصی بود که ندای وحدت بین مسلمین را در سراسر جهان بلند کرد و اولین کسی بود که حکومت استبدادی و استعماری 2500 ساله شاهنشاهی را سرنگون ساخت .
وی افزود: امام خمینی (ره ) آمریکا را بزرگترین دشمن امت اسلام می دانست و این ابر قدرت را عامل بدبختی مردم ایران و جهان اسلام تلقی می کرد میرزایی یادآور شد: حضرت امام خمینی (ره ) در آخرین شب زندگی و در حالی که چند عمل جراحی سخت و طولانی در سن 87 سالگی تحمل کرده بود و در حالیکه چند سرم به دست های مبارک وصل بود نماز شب می خواند و قرآن تلاوت می کرد و در ساعات آخر آرامشی ملکوتی داشت و مرتبا شهادت به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر اکرم (ص ) را زمزمه می کرد و با چنین حالتی بود که روحش به ملکوت اعلی پرواز کرد.
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بمبئی نیز در سخنانی گفت که امام خمینی (ره ) شخصیت بزرگی در تاریخ ایران بشمار می رود نه تنها بدلیل رهبری بی بدیل خود در پیروزی انقلاب اسلامی بلکه بدلیل تاثیر عظیمی که بر فرهنگ و روش زندگی ایرانیان برجای گذاشت .
علی محمدی افزود: در طول تاریخ ایران بسیاری از علما و فلاسفه اسلامی دستی هم درادبیات و شعر داشته اند و آثار جاویدانی از خود برجای گذاشته اند اما نقش امام خمینی (ره ) بدلیل جریانی که در تاریخ ایران بوجود آورد با هیچیک از آنها قابل مقایسه نیست .
وی گفت : همین نقش و همین تاثیر ماندگاری بی نظیر پیام ایشان خطاب به مخاطبان که ریشه عمیق در بنیان های وحی الهی داشت و بافطرت و سرشت انسان ها هم آمیخته بود موجب گشت میلیون ها نفر عاشقانه برگردش جمع شوند و جان خویش را در طبق اخلاص گیرند.
سرکنسول ایران اضافه کرد: پیام های امام خمینی از همان آغاز نهضت عظیم اسلامی با مفاهیمی نو و بی نظیر در هم آمیخته بود و همین پیام شور عشق و بیداری و حرکت را در کالبد تشنگان زمان دمید.
ادبیات امام سرشار از معنویت همراه با عشق و جهاد بود و در زمان و با زمان جریان داشت و بسیاری از آنها در قلب تاریخ ایران جاودانه گشت .
مفاهیمی همچون ، پیروزی خون بر شمشیر، پیروزی مستضعفین بر مستکبرین ، آمریکا مثابه شیطان بزرگ است .
مجتبی رحماندوست مشاور رییس جمهوری در امور ایثارگران اظهار داشتند: امام خمینی صالح ، عالم ، مفسر و شجاع بودند. به نزدیکان خود محبت می ورزیدند. به طور یقین کسی نمی تواند همانند پیامبر شود اما همانند امام خمینی (ره ) شدن محال نیست .
وی اضافه کرد: آمریکا از امام خمینی می ترسید و اگر ما به راه و روش امام خمینی (ره ) عمل کرده و سعی کنیم مثل امام بشویم آمریکا از تک تک ما خواهد ترسید.
رحماندوست با اشاره به سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س ) گفت : آیا هیچ بانویی می تواند ادعا کند که می تواند مانند حضرت فاطمه زهرا(س ) شود ، هرگز اما ما بایستی از راه و روش حضرت زهرا(س ) پیروی کنیم .
ابوالقاسم حسین جانی شاعر و نویسنده نیز در سخنان خود اشاره نمود: اگر همه دریاها یک دریا بود، عجب دریایی بود. اگر همه درخت های روی زمین یک درخت بودند عجب درخت بزرگی بود، اگر همه تبرهای دنیا یک تبر بودند عجب تبری می شد. اگر همه آدم های زمین یک آدم بودند عجب آدم بزرگی می شد و اگر آن آدم بزرگ ، آن تبر بزرگ را بر می داشت و با آن تبر بزرگ آن درخت بزرگ را قطع می کرد و آن درخت بزرگ را در آن دریای بزرگ می انداخت ، عجب امواج بزرگ و طوفانی مهیب در جهان ایجاد می شد.
وی افزود: این مطلب را به عنوان مثال مطرح کردم اما همه حرف خمینی ( ره ) این بود که همه با هم یکی شویم و با یکی شدن قدرت بزرگ و جهانی واحدی ایجاد کنیم که هیچ کس و هیچ قدرتی نتواند در مقابل این قدرت جهانی یگانه منحصر بفرد، ایستادگی کند. این یعنی خمینی ، روح خمینی یکپارچه جهانی و رحمانی است .
حسن عباس فطرت مدیر روزنامه صداقت سخنران بعدی این همایش در سخنان خود گفت : بنده تقریبا 25 سال است که روی افکار امام خمینی (ره ) کار می کنم .
وی افزود: امام خمینی تنها شخصیتی در دنیا هستند که پس از گذشت نوزده سال از رحلت ایشان اکثر مردم دنیا را مجذوب خود ساخته اند. امروز نه تنها سالگرد رحلت ایشان در دنیا برگزار می شود بلکه پیام ایشان نیز در سراسر دنیا به تک تک مردم رسانده می شود و این بخاطر این است که امام فقط و فقط به یکتایی و بزرگی خداوند عقیده داشتند.
مدیر روزنامه صداقت اضافه کرد: امام خمینی توسط عرفان به کار سیاست پرداخت . تاثیر اشعار حافظ را نیز می توان در اشعار امام مشاهده کرد.
محمود الرحمن رئیس سابق دانشگاه علیگر و رئیس بانک مرکانتایل بمبئی در سخنان خود گفت : امام خمینی (ره ) به عنوان یک روحانی بر تمام دنیا رهبری کردند و چنان ورقی را در تاریخ رقم زدند که بی همتاست .
وی افزود: دنیا بزرگان بسیاری همچون ماندلا، مهاتما گاندی به خود دیده است که از لحاظ سیاسی در دنیا رهبری کرده اند، اما شخصیتی همچون امام خمینی (ره ) را تاکنون ندیده است که نه فقط از لحاظ سیاسی بلکه به عنوان یک روحانی بر دل مردم حکومت کرده باشد.
سمیع بوبره مدیر مرکز همکاری های فرهنگی هند نیز در سخنان خود گفت : ادبیات انقلاب اسلامی مدیون تفکر و اندیشه های امام خمینی (ره ) است . همه ما به قدمت ادب فارسی و وابستگی ادبا و شعرای هند به این فرهنگ و ادب آگاه هستیم . اما سفر ادبیات ایران از ادب میخانه ای تا ادبیات انقلاب اسلامی تنها فکر و اندیشه امام خمینی (ره ) طی نمود و تلاشهای مذهبی ایشان گنجینه ای برای دنیای اسلام است .
وی افزود: امام خمینی (ره ) در دانشگاه علم و ادب چنان تربیت شد، زمانی که از این دانشگاه بیرون آمد ایوان های سلطنت و اقتدار به خود لرزیدند و امام گنجینه ادب انقلاب اسلامی را به دنیا هدیه نمود. سخنرانیها، تالیفات ، اشعار و غیره .
ایشان فکر و اندیشه جدیدی را نه تنها به ملت ایران بلکه به آن سوی مرزها ابلاغ نمود.
در ادامه این همایش عبدالاحد ساز، اسیر امیدی برهانپوری اشعاری را به زبان اردو در وصف امام (ره ) سرودند.
آساق 310**.1415**1443** شماره 005 ساعت 12:47 تمام
۰ نفر