۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9675032
T T
۰ نفر
سند ثبت " خانه استاد شهریار " در فهرست آثار ملی رونمایی شد ..........................................................
تبریز،خبرگزاری جمهوری اسلامی 29/02/87 داخلی.فرهنگی.میراث.آثار ملی سند ثبت " خانه استاد شهریار " در فهرست آثار ملی کشور روز یکشنبه در آیینی با حضور جمعی از شخصیت های فرهنگی و هنری در تبریز رونمایی شد.
به گزارش ایرنا،سرپرست میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در این آیین گفت: منزل مسکونی استاد شهریار به عنوان یکهزارمین اثر تاریخی استان اواخر پارسال به شماره 22729 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
"خداوردی کریمی نژاد" افزود: هر چند منزل مسکونی استاد بزرگ شعر و ادب ایران زمین از نظر معماری دارای قدمت چندانی نیست ، اما مالک این بنا از پشتوانه های بزرگ فرهنگی کشورمان محسوب می شود.
در آیین رونمایی سند ثبت منزل مسکونی استاد شهریار در فهرست آثار ملی کشور در تبریز از کمال تبریزی ، کارگردان مجموعه تلویزیونی " شهریار " نیز با حضور وی تجلیل شد.
در این آیین همچنین با نمایش فیلمی مستند از لحظات آخر زندگی استاد بزرگ شعر و ادب کشورمان از هادی بهجت تبریزی ، فرزند استاد شهریار ، تجلیل شد.
تجلیل از چهار تن از خادمین میراث فرهنگی آذربایجان شرقی از دیگر بخش های جالب توجه آیین رونمایی سند ثبت خانه استاد شهریار در فهرست آثار ملی بود.
منزل مسکونی استاد شهریار در محله تاریخی"مقصودیه" تبریز پس از درگذشت وی به " موزه ادبی " تبدیل شده و همه ساله پذیرای شمار زیادی گردشگر فرهنگی است که با حضور در این محل یاد بلبل شیرین سخن شعر و ادب کشورمان را گرامی می دارند.
خانه ساده شهریار بیانگر روح بلند استاد و پشت کردن وی به مادیات است.
مساحت این خانه 241 متر مربع و با زیر بنای 250 متر مربع است و طبقه زیرزمین آن فاقد کاربری است.
بیش از 500 مورد از آثار و وسایل شخصی، شامل کتاب، دستخط، هدایای داخلی وخارجی ولوازم زندگی استاد در زمان حیات وی در این گنجینه به نمایش گذاشته شده است.
استاد شهریار درسال 1285 شمسی دربازارچه میرزا نصرالله تبریز (چایکنار) چشم به جهان گشود.
نام پدرش" حاج میرآقا خشکنابی "است که از سادات خشکناب (قریه نزدیک قره چمن ) و از وکلای دادگستری تبریز و مردی فاضل و خوش محاوره و از خوشنویسان دوره خود ، باایمان و کریم الطبع بوده و در سال 1313 در قم دفن شده است.
شهریار، تاآخرمدرسه طب تحصیل کرد و در چند مریضخانه هم مدارج اکسترنی و انترنی را گذرانده است.
وی در سال آخر به علل عشقی و ناراحتی خیال و پیشامدهای دیگر از ادامه تحصیل محروم شد و باوجود مجاهدتهایی که بعدا توسط دوستانش به منظور تعقیب و تکمیل این یک سال شد، معهذا شهریار رغبتی نشان نداد و ناچار شد وارد خدمت دولتی شود.
چند سالی در اداره ثبت اسناد نیشابور خدمت کرد و در سال 1315 وارد بانک کشاورزی تهران شد.
درسال 1329 تا1330 اثر جاودانه خود "حیدربابایه سلام" را خلق کرد و برای همیشه به یادگار گذاشت.
منظومه حیدر بابا تنها در جماهیر شوروی سابق به 90 درصد زبانهای زنده ترجمه و منتشر شده است.
در تیر ماه 1331 مادرش دار فانی را وداع گفت، در مرداد ماه 1332 به تبریز آمد و با یکی از منسوبین خود به نام" عزیزه عبدخالقی" ازدواج کرد که حاصل این ازدواج سه فرزند به نامهای شهرزاد ، مریم و هادی است.
در حدود سال های 1346 شروع به نوشتن قرآن، به خط زیبای نسخ نمود که یک ثلث آنرا به اتمام رساند.
دیوان اشعار فارسی استاد نیز چندین بار چاپ شده است.
استاد شهریار در مدت اقامت در تبریز موفق به خلق اثر ارزنده" سهندیه"در رمانتیک ترکی شد.
شهریار سال 1352 مجددا به تهران سفر کرد، ولی در سال 1353 به خاطر فوت همسر، داغ دیگری بر دلش نشست و در سال 1356 به تبریز بازگشت.
در سال 1357 استاد با حرکت توفنده انقلاب اسلامی همصدا شد و با اعتقادی راسخ و قلبی مالامال از عشق به امام خمینی (ره ) دهه آخر عمر خود را سپری کرد.
استاد شهریار به لحاظ مهارت در سرودن اشعار کم نظیر درمدح امیرالمومنین و ائمه اطهار علیه السلام به شاعر اهل بیت (ع) شهرت یافت.
استاد شهریار پس از یک دوره بیماری در 27 شهریور 1367 ساعت 45/6 بامداد در بیمارستان مهر تهران دارفانی را وداع گفت و در29 شهریور 1367 در مقبره الشعرای تبریز با تشییع بیش از 40 هزار نفر به خاک سپرده شد . ک/4 518/586/ 607 شماره 070 ساعت 14:48 تمام
۰ نفر